וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר מקדם הפרטה בביטוח הלאומי - עובדות ברחובות ובדימונה יפוטרו

רותי סיני

23.10.2005 / 9:09

ההסתדרות משתפת פעולה עם חברות כוח האדם בניסיון למנוע את כוונת האוצר להפריט את המוקדים הטלפוניים של הביטוח הלאומי, המעסיקים מאה עובדות



לפני כחודש התקיימה במשרדי ההסתדרות בתל אביב פגישה יוצאת דופן. השתתפו בה מחזיק תיק הביטוח הלאומי בהסתדרות, אריאל יעקובי, מנהלי חברות כוח האדם "שילוב" ו"תגבור", וקבוצת עובדות שלהם. נציגי החברות וההסתדרות, שאינם בני ברית טבעיים, מצאו עצמם עם מטרה משותפת: למנוע את פיטוריהן של כמאה מוקדניות המועסקות באמצעות שתי החברות במרכזי השירות הטלפוני של הביטוח הלאומי ברחובות ובדימונה. זאת, על אף שיעדם הסופי של שני הצדדים שונה - ההסתדרות רוצה שהמוקדניות ייקלטו כעובדות מן המניין בביטוח הלאומי; חברות כוח האדם רוצות להמשיך להעסיק את העובדות. אבל כולם מאוחדים בהתנגדות לאפשרות השלישית, זו שהאוצר מנסה לכפות עליהם - מסירת המוקדים להפעלה פרטית.



הביטוח הלאומי הקים את המוקד הראשון שלו ברחובות, לפני שמונה שנים, והוסיף מוקד בדימונה לפני ארבע וחצי שנים. שניהם מטפלים מדי יום בכ-8,000 פניות במענה אנושי ובכ-7,000 פניות במענה אוטומטי. לדברי יהודית הורנשטיין, מנהלת המוקדים, משך ההמתנה הממוצע למוקדן הוא כ-3.5 דקות ולפעמים ההמתנה אורכת כשמונה דקות. שיעור הפונים שמתייאשים ומנתקים גבוה מהממוצע במוקדי שירות אחרים, טוענת הורנשטיין.







לדברי מנכ"ל הביטוח הלאומי, הד"ר יגאל בן שלום, גם סקרי דעת קהל של המוסד מצביעים על חוסר שביעות רצון מזמינותו של השירות הטלפוני. בן שלום גם מתרעם על כך שמי שמתקשר לקבל מידע מסניף הביטוח הלאומי בעיר מגוריו בשעות הבוקר, נענה על ידי הקלטה שמורה לו להתקשר בין 13:00 ל-15:00.



לכן פעל בן שלום בשנה וחצי האחרונה להקמת מוקד שלישי שיקל את העומס, בעיקר לפונים מאזור המרכז. לבקשתו של שר הרווחה לשעבר, ח"כ זבולון אורלב (המפד"ל), הוחלט שהמוקד החדש יהיה בצפת. משרד האוצר אישר תקציב של שני מיליון שקלים, אבל הבהיר שהמוקד החדש יופעל באמצעות קבלן פרטי.



בן שלום חשב להפעיל את המוקד באמצעות חברות כוח אדם, כמו ברחובות ובדימונה, אלא שאז נתקל במלכוד - חוק חברות כוח אדם של יו"ר ההסתדרות, ח"כ עמיר פרץ (עבודה). לחוק שני מרכיבים עיקריים: הוא מחייב להשוות את תנאיהם ושכרם של עובדי חברות כוח אדם לאלה של מקביליהם בארגון שבו הם עובדים, ולקלוט אותם כעובדים מן המניין בארגון כעבור תשעה חודשי עבודה. השוואת התנאים כבר בתוקף שנתיים (אם כי יישומה על ידי מעסיקים חלקי); המרכיב השני מוקפא בהוראת האוצר, בעיקר כדי לחסוך לממשלה עצמה את קליטתם של אלפי עובדי כוח אדם. אבל לקראת אפשרות שלא תהיה ברירה אלא ליישם את החוק בסופו של דבר, מגבילה הממשלה בשנתיים האחרונות את מספר עובדי כוח האדם שלה ואת משך העסקתם.



לדברי הורנשטיין, לביטוח הלאומי הובהר שלא יוכל להעסיק עובדי כוח אדם במוקדים הטלפוניים יותר מחמש שנים. כבר היום, כ-20 מהמוקדניות עובדות יותר מחמש שנים ועוד כ-40 מתקרבות לחמש שנות עבודה. לפיכך היה ברור שלא רק שאת המוקד בצפת יצטרכו להפריט, אלא גם את המוקדים בדימונה וברחובות. בשלב ראשון הוציא הביטוח הלאומי מכרז להפעלת מוקד חדש בצפת. זכתה בו חברת "טלאול", הוכשרו 60 עובדים והוא היה אמור להתחיל לפעול ביולי. אבל בהוראת ועד עובדי הביטוח הלאומי, המוקד לא חובר למחשבי הביטוח הלאומי והפעלתו נבלמה.



באותה פגישה בהסתדרות לפני כחודש סוכם שההסתדרות תפעל בכל כוחה למניעת הפרטתו של המוקד בצפת - שאם לא כן גורלם של המוקדים ברחובות ובדימונה יהיה דומה, כמו גם זה של מוקדי שירות במשרדים וגופים ציבוריים אחרים. בן שלום אומר שעמדה זו לא מותירה בידיו ברירה - אם הוא לא יכול לקלוט את המוקדניות כעובדות המוסד ולא יכול להפעיל את המוקדים באמצעות קבלן פרטי, ייאלץ לסגור אותם. כאמצעי לחץ, בהכירו את הרגישות הפוליטית שבהגדלת מספר המובטלים בעיירות פיתוח, הודיע בן שלום שיסגור את המוקד בדימונה ב-1 בינואר וישלח הביתה את 32 העובדות על אף שירותן היעיל והמסור. "נקלעתי למאבק עקרוני בין האוצר להסתדרות", הוא אומר, "אני נחוש להפעיל את המוקדים. יהיו חייבים לפתור את המבוי הסתום הזה".



בן שלום מספר שביקש מ"טלאול" להעסיק את המוקדניות בהסכם קיבוצי, בגלל שההסתדרות מתנגדת להפרטה, בין השאר, בגלל התנגדותה לעבודה לא מאורגנת. לדבריו, החברה הסכימה אך ההסתדרות סירבה. בהסתדרות מסבירים ששיטת ההעסקה הטובה ביותר לעובדים היא ישירות על ידי הביטוח הלאומי. מבחינתם, העסקה באמצעות קבלן פרטי טובה רק לבעלי החברות ודנה את העובדים להעסקה זמנית בתנאים נחותים.



גם העובדות חוששות מההפרטה. במכתבים לביטוח הלאומי ולממשלה ציינו שכיום הן עובדות שבע שעות ביום, חמישה ימים בשבוע, בתנאים השווים לאלה של עובדי הביטוח הלאומי. לעומת זאת המוקד בצפת, למשל, אמור לפעול 12 שעות ביום והעבודה תהיה במשמרות וגם בימי שישי. לדבריהן, גם בהטבות שלהן תהיה הרעה - כיום הן נהנות מימי חופשה והחזקת רכב שמעסקים פרטיים לא ישלמו להן. העובדות גם חוששות שמפעיל פרטי עלול להעביר את המוקדים מדימונה ורחובות למקומות אחרים.



הורנשטיין מנסה להרגיע את העובדות. לדבריה, אם יפורסמו מכרזים להפעלה פרטית של שני המוקדים, המוסד יעניק עדיפות לזכיין שיסכים להעסיק את המוקדניו. כך, לא רק הביטוח הלאומי ימשיך ליהנות מהשירות הטוב שהן נותנות, אלא גם המעסיק יחסוך לעצמו את הכשרת העובדים החדשים, היא אומרת.



בינתיים עיריית דימונה נרתמת למנוע את סגירת המוקד. גורמים בעירייה מספרים שנבחנת אפשרות שהעובדות יחתמו על חוזה חדש עם חברות כוח האדם שמעסיקות אותן, שלפיו הן ייחשבו כעובדות חדשות שלא צברו ותק. "זו כרגע הברירה שיש להן - הרעת תנאים או אבטלה", אומר גורם המעורב במשא ומתן.



רותי סיני


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully