וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוב הלאומי של ארה"ב חצה את רף ה-8 טריליון דולר - פחות משנתיים לאחר שעבר את גבול ה-7 טריליון דולר

נמרוד הלפרן

24.10.2005 / 20:03

חלקו של כל אזרח אמריקאי בחוב הלאומי מגיע כעת לכ-26,915 ד'; בשנה החולפת גדל החוב בממוצע ב-1.62 מיליארד ד' מדי יום; תקציב הביטחון של ארה"ב זינק מ-295 מיליארד ד' ב-2000 ל-495 מיליארד ד' ב-2005



החוב הלאומי של ארה"ב חצה בשבוע שעבר את רף ה-8 טריליון דולר, פחות משנתיים לאחר שעבר את גבול ה-7 טריליון דולר. נכון להיום מסתכם החוב של ממשלת ארה"ב ב-8,007,624,003,612 דולרים וחלקו של כל אזרח אמריקאי בחוב הלאומי מגיע כעת לכ-26,915 דולרים. בשנה החולפת גדל החוב בממוצע ב-1.62 מיליארד דולר מדי יום.



בשנת הכספים האחרונה, שהסתיימה בסוף ספטמבר, הסתכם הגירעון הפדרלי בארה"ב ב-318.62 מיליארד דולר - הגירעון השלישי בגודלו בהיסטוריה במונחים נומינליים - לפי נתוני משרד האוצר האמריקאי. עם זאת, הוצאות הממשל ממשיכות להיות גבוהות ומדי חודש ממשיך הממשל להוציא כ-7 מיליארד דולר רק על הכיבוש באפגניסטן ובעיראק. תקציב הביטחון של ארה"ב זינק מ-295 מיליארד דולר בשנת 2000 ל-495 מיליארד דולר בשנת 2005.



"הציבור האמריקאי מתחיל להכיר בפזיזותו ובאוזלת ידו של הממשל כאשר החליט על הפלישה לעיראק", אמרה הפרופ' למדעי המדינה פרנסיס פוקס פיוון מסיטי יוניברסיטי בניו יורק. "היינו עדים שוב לאוזלת ידו של הממשל בחוסר היערכותו לסופת ההוריקן קתרינה ובפעולות ההצלה הכושלות אחריה. קורבנות המלחמה ואסונות הטבע משלמים מחיר יקר על שגיאות אלו וכך גם שאר הציבור האמריקאי, ככל שגדלים הגרעונות כתוצאה מהמלחמה ומתרחבת התופעה של חוסר היערכות", הוסיפה פוקס פיוון. "נראה כי הקונגרס מתכוון לפתור בעיה זו בכך שיבקש שנשלם שוב, בכך שינהיג קיצוצים בתוכניות שנועדו לשקם תשתיות, ובמקביל יקצץ בתוכניות שנועדו להבטיח ביטחון כלכלי לאלה שמצבם הוא הגרוע ביותר", אמרה.



במקביל, מצמצם הממשל את הכנסותיו על ידי קיצוצי מס לעשירים וביטול מס הירושה. באוקטובר 2004 אישר בוש בחתימתו חוק מיסוי הכולל הקלות במס התאגידי בסך 136 מיליארד דולר. החוק הפחית את המס על רווחים של חברות אמריקאיות מחוץ לארה"ב מ-35% ל-5.25%. קיצוצים במסים שהנהיג בוש בשנת 2001 כללו ביטול הדרגתי של מס הירושה עד 2010, כשלאחר מכן אמור היה מס זה, ביחד עם מס הכנסה, לחזור לרמה שלפני הקיצוץ. כעת מבקש הנשיא להפוך את קיצוצי המס הזמניים - על רווחים, דיווידנדים ורווחי הון - לקבועים, ולבטל את מס הירושה לחלוטין.



מבקרי מהלכיו של בוש טענו כי מס הירושה משפיע רק על עשירי ארה"ב, וכי גרעונות הענק מובילים לקיצוץ ביטוח הבריאות, החינוך ותוכניות אחרות התומכות בילדים העניים. לטענתם, יעלה ביטול מס הירושה 290 מיליארד דולר בארבע השנים הראשונות ויותר מ-700 מיליארד דולר בעשור הראשון.



"כיצד מתמודד מממשל בוש עם קורבנות סופות ההוריקן קתרינה וריטה? באמצעות קיצוצי מס לעשירים", אמר הפרופ' לכלכלה ג'ון מילר מוויטון קולג' במסצ'וסטס. "זמן קצר לאחר אסונות ההוריקן, חזרו קיצוצי המס לסדר היום של הקונגרס. במקום ללוות את הכסף הנדרש כדי לכסות את ההוצאות החד פעמיות הכרוכות בשיקום אזור מפרץ מקסיקו - צעד הגיוני לכל הדעות - מתכוון ממשל בוש לקצץ בהוצאות הסוציאליות, ובמקביל מקדם מהלך להפוך לקבועים את קיצוצי המס שמיטיבים כמעט רק עם האחוזון העשיר ביותר בקרב משלמי המסים, ששכרו הממוצע מתקרב למיליון דולר לשנה", הוסיף מילר.



במונחי חוסר שוויון בהכנסות, נמצאת כיום ארה"ב במקום השלישי בקרב המדינות המתועשות - אחרי רוסיה ומקסיקו. בשנת 2004 גרפו שני העשירונים העליונים בארה"ב יותר מ-50% מסך ההכנסות, ושכרו הממוצע של מנכ"ל בארה"ב גדול כעת פי 431 משכרו הממוצע של עובד מהשורה.



השכר הריאלי החציוני של עובדים במשרה מלאה בארה"ב ירד בשנת 2004, לפי דו"ח העוני האחרון שפירסמה הלשכה לסטטיסטיקה בארה"ב. שכר המינימום בארה"ב נותר ללא שינוי, ברמה של 5.15 דולרים לשעה, מאז שנת 1997. מאז שנת 2001 גדל מספר העניים בארה"ב ב-4 מיליון ומספר האמריקאים שאינם בעלי ביטוח בריאות קפץ ב-4.6 מיליון ליותר מ-45 מיליון בני אדם.



במקביל ממשיכים עשירי אמריקה להתעשר. מספר המיליארדרים בארה"ב זינק בשנה שעברה ל-374, לפי המגזין "פורבס", והשווי הנקי הממוצע של העשירים הנכללים ברשימת 400 עשירי ארה"ב של המגזין נסק ל-2.8 מיליארד דולר, לעומת 400 מיליון דולר בראשית שנות ה-80. כך למשל, השווי של בני משפחת וולטון, בעלי ענקית הקמעונות וול-מארט, גדול כעת פי 771,287 מהשווי החציוני של משק בית בארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully