וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ניו יורק טיימס": חקירת ההדלפות בבית הלבן מתקרבת לסגן נשיא ארה"ב, דיק צ'ייני

שלמה שמיר

25.10.2005 / 21:58

העיתון חשף כי צ'ייני ידע את שם הסוכנת החשאית חודש לפני שנחשפה בתקשורת וסיפר על כך לראש הצוות שלו



ניו יורק



סגן נשיא ארה"ב, דיק צ'ייני, הוא המקור הראשון שחשף את שמה של ולארי פלאם כסוכנת חשאית של הסי-איי-אי. כך גילה היום (שלישי) ה"ניו יורק טיימס" במאמר בלעדי שלו. לפי הדיווח, צ'ייני ידע את שמה של הסוכנת החשאית לפחות חודש לפני שזהותה נחשפה באמצעי התקשורת האמריקאיים. כתוצאה מהפרסום ב"ניו יורק טיימס", הוביל הבית הלבן מאמץ הסברתי מרוכז, במטרה להמעיט ממשמעות הגילוי.

העיתון טען, כי מרישום שיחה שהתקיימה בין סגן הנשיא, לראש הצוות לואיס ליבי ב-12 ביוני 2003, ושהגיעה לידי העיתון, מתברר כי צ'ייני גילה לראשונה לעוזרו הבכיר במפורש את שמה של וואלרי פלאם ונקב בזהותה כסוכנת חשאית של הסי-איי-אי.

כמו כן מתברר מרישום השיחה, כי מי שגילה לראשונה לסגן הנשיא את שמה של הסוכנת הוא ג'ורג' טנט, מי שעמד עד לפני שנה בראש סוכנות הביון המרכזית והיה
הממונה על הסוכנת ואלרי פלאם.



חשד כי בכירים בצמרת הדליפו לעיתונות כדי לנקום בווילסון



חודש לאחר מכן, ב-14 ביולי,נחשף לראשונה שמה של ואלרי פלאם בטור שפירסם רוברט נובק. נובק, שטורו מתפרסם בעיתונים רבים בארה"ב, גילה כי ואלרי פלאם
היא אשתו של ג'וזף ווילסון, שגריר אמריקאי בדימוס, שנשלח לניז'ר לחקור את הדיוחים כי עיראק רכשה במדינה זו רכיבים לתוכנית הגרעין שלה.

פרסום שמה של ואלרי פלאם עורר בזמנו סערת רוחות בוואשינגטון בגין חשדות, כי בכירים בצמרת הממשל הדליפו לעיתונות את שמה של הסוכנת ואת מעמדה האישי כאשתו של ווילסון כצעד תגמול נגד בעלה. ווילסון פירסם ב-6 ביולי מאמר ב"ניו יורק טיימס", שבו הפריך באופן בוטה את טענות הבית הלבן בדבר הימצאותם בעיראק של כלי נשק להשמדה המונית.

הניו יורק טיימס מציין כי סגן הנשיא צ'ייני וראש הצוות שלו, לואיס ליבי, לא הפרו את החוק, שכן מדובר במידע סמוי שהחליפו בשיחה פרטית. ואולם הגילוי ב"ניו יורק טיימס" היום לא יכול היה לבוא בעיתוי גרוע יותר מבחינתו של הבית הלבן. הנשיא בוש נתקל בקשיים גוברים והולכים במאמציו לקדם את מועמדותה לבית המשפט העליון של הרייט מאירס, ולקראת השימוע בעניינה שיתחיל בראשית החודש הבא בסנאט. אפילו גורמים ימניים המקורבים לנשיא העצימו את התנגדותם למועמדותה.



"מדובר בשאלה שעדיין בשלבי חקירה ואנו לא מוכנים להגיב על נושא הנתון עדיין
לבדיקה נמשכת", אמר היום דובר הבית הלבן, סקוט מקללן, בתידרוך היומי לעיתונאים.

מעמדה של ג'ודית מילר ייפגע



גורמים בכירים בממשל, שצוטטו היום ברשת אן-בי-סי, דחו גם הם את המשמעות החמורה לכאורה שהשתמעה מהדיווח ב"ניו יורק טיימס", על חלקו של סגן הנשיא בהשתלשלות חשיפת שמה של הסוכנת. הגורמים ציינו כי לסגן הנשיא זכות מלאה להתבטא כחפצו בשיחה פרטית עם ראש הצוות שלו, וכי צ'ייני לא הפר שום חוק כשהזכיר את שמה של הסוכנת באוזני עוזרו הקרוב לואיס ליבי.

ה"ניו יורק טיימס" ציין היום, כי גם לואיס ליבי לא עבר על החוק, משום שבתוקף תפקידו הבכיר לצדו של סגן הנשיא הוא בעל נגישות למידע סודי ומורשה לעיין במסמכים סודיים ביותר.

שמו של לואיס ליבי כמי שחשוד בהדלפת שמה של וואלרי פלאם לעיתונאים מוזכר זה כבר בדיווחים שפורסמו באמצעי התקשורת האמריקאיים. לאחרונה ניתן אישור כמעט רשמי, כי המקור להדלפת שמה הוא לואיס ליבי, בעדות שמסרה כתבת ה"ניו יורק טיימס" ג'ודית מילר, בפני חבר מושבעים פדרלי. חשיפת שמו של ליבי כמקור להדלפה הביא לשחרורה של מילר ממאסר שנגזר עליה בגין סירובה הקודם למסור את זהות המקור ממנה קיבלה את שמה של פלאם.



בעדותה האחרונה בפני חבר המושבעים סיפרה מילר, כי לואיס ליבי הזכיר את שמה של הסוכנת בשלוש שיחות שקיימה עמו. ואולם מבחינתו של ליבי, הגילוי כי שמע לראשונה את שמה של וואלרי פלאם בשיחה עם הממונה עליו, סגן הנשיא, עשוי להיות בעלת משמעות חמורה. זאת משום שעד כה, וגם בעדות שמסר לחבר המושבעים הפדרלי, טען ליבי כי הוא עצמו שמע לראשונה את שמה של הסוכנת בשיחות שקיים עם עיתונאים, בהם ג'ודית מילר.

לדברי הניו יורק טיימס, התובע המיוחד פטריק פיצ'גרלד, החוקר את נסיבות הדלפת שמה של הסוכנת, יכול לטעון כי ליבי שיבש הליכי חקירה בכך שהעלים את המקור ממנו שמע את שמה.



מילר, שעד לפני שבועות אחדים הצטיירה בדיווחי "הניו יורק טיימס" ואמצעי התקשורת בארה"ב כגיבורה שהעדיפה ללכת למאסר ולא לגלות את זהות מקורותיה נקלעה עכשיו למצב מביך העשוי לסיים את הקריירה העיתונאית שלה ב"ניו יורק טיימס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully