וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל פותח במבצע נגד הג'יהאד האיסלאמי בגדה וברצועה בעקבות הפיגוע בחדרה

הארץ

27.10.2005 / 0:05

נמסרו שמות שלושה הרוגים: מיכאל קויפמן, בן 68 מחדרה; סביחה ניסים, בת 66 ממושב אחיטוב; ופרחיה מכלוף, בת 53 מחדרה; 26 נפצעו, בהם 6 במצב קשה



חמישה בני אדם נהרגו ועוד 55 נפצעו, בפיגוע התאבדות שביצע הג'יהאד האיסלאמי אחר הצהריים (רביעי) בשוק העירוני בחדרה. מצבם של שישה מהפצועים קשה, והשאר פצועים קל עד בינוני, או נפגעי חרדה. עד כה נמסרו לפרסום שמות שלושה מההרוגים - מיכאל קויפמן, בן 68 מחדרה; סביחה ניסים, בת 66 ממושב אחיטוב; ופרחיה מכלוף, בת 53 מחדרה.



בעקבות הפיגוע, כינס הערב שר הביטחון, שאול מופז, דיון הערכת מצב במטכ"ל, לגבי אופי התגובה לפיגוע. בדיון הוחלט על שורה של צעדים נגד הג'יהאד האיסלאמי, בשתי חזיתות: צפון השומרון ורצועת עזה. בנוסף, על השטחים יוטל סגר כללי וייסגרו כל המעברים. במסגרת המבצע המתוכנן, הוחלט על בידוד צפון השומרון משאר חלקי הגדה, ועל איסור נסיעת כלי רכב פרטיים בכל רחבי צפון השומרון. בד בבד, יפעל צה"ל נגד מרחבי שיגור רקטות הקסאם בצפון רצועת עזה, וכוחות קרקעיים ייפרסו מחוץ לרצועה, כהכנה לפלישה קרקעית. בשלב זה, לא ייכנס צה"ל לרצועה. בצה"ל מוספים עוד, כי מעתה צה"ל נוטל לידיו בחזרה את כל האחריות הביטחונית בשטחים, שכן "הרשות לא מספקת את הסחורה".



בכך למעשה מאמץ שר הביטחון מופז את המלצות צה"ל. מופז גם אישר לצבא תגובה מהירה ברצועה, במקרה של ירי רקטות קסאם אל הנגב המערבי. שר הביטחון הדגיש בפני קציני הצבא שעליהם שעל צה"ל להימנע בפגיעה באזרחים פלשתינאים. מופז דיבר בקצרה עם עיתונאים לאחר שובו מפגישתו במצרים עם הנשיא מובארק, ואמר כי סיפר לנשיא על ההתרעות מפני פיגועים, "ולצערי ההערכה התממשה. אנו נפעל בכל דרך אפשרית כדי לפגוע בתשתיות הארגון שביצע את מעשה הטרור".



זמן קצר לאחר הפיגוע, פירסמה הזרוע הצבאית של ארגון הג'יהאד האיסלאמי, "גדודי אל-קודס", הודעת קבלת אחריות, ובהמשך פורסמו פרטי המחבל המתאבד: חסן אבו זיד, בן 20 מהעיירה קבטיה שמדרום לג'נין. פעילי הארגון כרזו את שמו של אבו זיד ברמקולים בעיירה. בהודעת קבלת האחריות נאמר כי הפיגוע הוא נקמה על הריגת ראש הזרוע בצפון השומרון, לואי סעדי, על ידי ישראל בתחילת השבוע. בכיר הארגון ברצועת עזה, חאלד אל-בטש, אמר כי "זו הייתה נקמה על מותו של סעדי, שנקם בעצמו את דמם של חבריו. הג'יהאד האיסלאמי יגיב על כל פשע המתבצע נגדו".



ואולם, במערכת הביטחון סבורים כי הפיגוע תוכנן עוד לפני הריגתו של סעדי. בהקשר זה, היום חל יום השנה העשירי להתנקשות הישראלית במייסד הג'יהאד האיסלאמי, פתחי שקאקי, במלון במלטה. סביב מועד זה נוהג הארגון לנסות ולבצע פיגועים בכל שנה. במערכת הביטחון מעריכים עוד, כי הפיגוע לא הוצע בהוראות ראשי הארגון ברצועת עזה, שמחוייבים יותר לרגיעה, אלא בהוראת הנהגת הארגון בסוריה.



המתאבד התפוצץ בשעה 15:45 לערך, בדוכן פלאפל בשם "פלאפל ברזילי" בפינת הרחובות רוטשילד והרברט סמואל באמצע השוק של חדרה. חנויות אחדות נהרסו כליל. עידן עקיבא, עד ראייה לפיגוע המתגורר במרחק כמאה מטרים ממקום הפיצוץ, סיפר לערוץ 10 כי "חלקי גופות הגיעו עד לדירתי. הנזק עצום. כל הדוכנים לאורך השוק פשוט התפרקו. כל החלונות נשברו. נראה כאילו היתה פה מלחמה", הוא אמר. "זהו מקום מאוד צפוף ומאוד מרכזי. מעולם לא ציפינו שדבר כזה יקרה. חשבנו שהעולם שלנו טוב, אבל נראה שטעינו".



כוחות הביטחון וההצלה בחדרה, שידעה בעבר כבר כמה פיגועים, פעלו בצורה יעילה ונמרצת. אחרי דקות ספורות כבר לא נותרו פצועים בשטח. יוסי כהן, מנהל האזור מטעם מד"א, סיפר שהאמבולנס הראשון הגיע לזירה כדקה אחרי הפיצוץ ובסך הכלל השתתפו 50 אמבולנסים בפינוי הפצועים לבתי החולים. רוב הפצועים, 46, פונו לבית החולים הלל יפה בעיר, בין היתר בסיוע מסוקים של חיל האוויר. כמה מהפצועים קל פונו לבתי החולים לניאדו בנתניה, מאיר בכפר סבא, רמב"ם בחיפה והעמק בעפולה. בהמשך הועברו שניים מהפצועים קשה מהלל יפה - לבית החולים שיבא בתל השומר ולבית החולים בילינסון בפתח תקווה. הפצועים קשה סובלים מפגיעות רסיסים, שברים וחתכים קשים, וכולם נותחו.



האזור נחסם לתנועה בעקבות הפיגוע, וחבלנים סרקו את המכוניות באזור כדי לוודא שאין מטענים נוספים. בד בבד, ערכה המשטרה בדיקות בכלי רכב הנוסעים לכיוון השטחים בכביש 443, באזור מודיעין. במשטרה אומרים כי לא היו התרעות ממוקדות לפיגוע, אך עקב ההתרעות הכלליות נערכה המשטרה בפעילות מוגברת באזור. תת ניצב דב לוצקי, סגן מפקד המחוז הצפוני, אמר שלא היתה התרעה מיוחדת לפיגוע וכי "גדר ההפרדה אינה חומה. כאשר מחבל עובר את מעגלי ההבטחה, אנחנו נכנסים לקושי לעצור מפגעים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully