וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אכזבה למשקיעים האסטרטגיים: אין הנחה באופציה של לאומי

רם דגן

27.10.2005 / 8:55

מנגנון תמחור האופציה שונה כך שמחירה ייקבע על פי ממוצע מחירי השוק של מניית לאומי ב-60 הימים שלפני היום האחרון של המכרז



יממה לפני תחילת הרואד-שואו למניות המדינה בבנק לאומי פירסם משרד האוצר שורה של שינויים בתנאי המכרז, ואף הודיע על דחייתו בשבוע ל-14 בנובמבר. באופן כללי עידכנה המדינה את הנחיות המכרז בנוגע למגבלות חלוקת הדיווידנד שיחולו על בעלי גרעין השליטה העתידיים, במטרה להגביר את הכדאיות של העסקה בעבור משקיעים אסטרטגיים פוטנציאליים.



בהמשך להערות ולדרישות שהעלו בשבועות האחרונים נציגי המשקיעים שצפויים להשתתף במכרז, החליט שר האוצר אהוד אולמרט, לאחר התייעצות עם נציגי בנק ישראל והפקידות הבכירה במשרדו, לאפשר לרוכשים העתידיים לחלק דיווידנד מתוך התמורה שתתקבל בעקבות מימוש נכסים שיבוצע על פי חוק.



הכוונה במימוש הזה היא למכירה של נכסים שייאלץ לאומי לבצע על רקע חקיקת ועדת בכר, כמו גם מכירות האחזקות שלו באפריקה ישראל ומגדל, בהתאם למגבלות אחזקות קונגולומרטים. חלוקת דיווידנד נוספת תותר בכפוף לאישורי הדירקטוריונים של לאומי ובנק ישראל, כאשר נכון לתנאים הנוכחיים אין אפשרות לחלק דיווידנד מרווחים שנצברו בבנק עד להעברת השליטה.



באשר לתנאי האופציה שתוענק לזוכה שיבחר במסלול האסטרטגי, נקבע כי למרות תקדים מכרז דיסקונט, שבו ניתנה הנחה של 20% על מחיר השוק, לא יתקבלו הנחות דומות באופציה של לאומי. יתרה מזאת, מנגנון תמחור האופציה שונה כך שמחירה ייקבע על פי ממוצע מחירי השוק של מניית לאומי ב-60 הימים שלפני היום האחרון של המכרז - לעומת הגרסה הקודמת שלפיה אמור היה המחיר להיקבע על פי הממוצע של שבעת ימי המסחר שקדמו למכרז. באמצעות שינוי זה מקווים באוצר למנוע את האפשרות שמחיר המניה יהיה נתון ללחצים של בעלי אינטרסים.



נציגה של אחת מקבוצות המשקיעים האסטרטגיים שאמורה להשתתף במכרז, הגיב אתמול באכזבה להחלטות האוצר. "לא שינו דבר ולא נתנו דבר. מה שעשו שם זה בסך הכל להוציא עז שהכניסו". עיקר הטענות של המשקיעים מתרכזות כעת במחיר האופציה, כשמלבד הטיעון של תקדימיות מכרז דיסקונט ציינו אתמול בכמה מהקבוצות, כי תמחור האופציה מעמיד בסימן שאלה גדול את השתתפותן במכרז.



הטענה העיקרית היא שעל רקע המגמה של עליות הריבית בשווקים הגלובליים וההערכות לבלימה בתשואות שיוצגו בבורסות, צפויה מניית לאומי לחוות בעתיד הקרוב ירידות שערים. ואולם מי שיבקש לממש את האופציה כדי להשלים את רכישת גרעין השליטה, ייאלץ לבצע את המהלך לפי מחירי השוק הנוכחיים שצפויים, על פי ההערכות המשתתפים, להיות גבוהים בהשוואה לרמות המחירים שישררו בעתיד. "ההחלטות הללו של האוצר פתחו את הדלת באופן ברור למשקיעים הפיננסיים", הדגישו נציגיה של אותה קבוצה.



החשב הכללי באוצר ירון זליכה אמר אתמול כי ההקלה במגבלות של חלוקת הדיווידנד לא מפרה את חובת השוויון החוקית שחלה על מכרז לאומי כמכרז מינהלי, וכי הקלה דומה במחירי האופציה, כפי שדרשו נציגי המשקיעים האסטרטגיים, היתה גורמת ככל הנראה להפרה שכזו. "השינויים שהתבצעו מבטיחים כי יהיו כמה שיותר משתתפים במכרז, וזאת בלי לפגוע בשוויוניות שלו או בתמורה שהמדינה צפויה לקבל", הוסיף זליכה.



נוסף על השינויים בנוגע למדיניות חלוקת הדיווידנד ותמחור האופציה, הורה שר האוצר לפעול לכינוס האסיפה הכללית של לאומי כדי לתקן את תקנון הבנק - כך שניתן יהיה להחליף ברוב רגיל את כל חברי הדירקטוריון, במקום ברוב מיוחס של 75% כפי שנהוג כיום. מדובר בתיקון סעיף שהוא שריד לפקודת החברות, שהוחלפה בחלקה ב-99' על ידי חוק החברות. באוצר הסבירו כי התיקון יאפשר לכל בעל שליטה עתידי, לרבות בעל גרעין שליטה שייווצר בעתיד בשוק ההון, לממש את שליטתו באופן מיידי.



כמו כן נקבע כי כהונתן של ועדות המניות בבנק לאומי תוארך לכהונה נוספת של שלוש שנים, אלא אם כן תועבר השליטה במועד מוקדם יותר או אם ייוותר בידי המדינה שיעור אחזקות של פחות מ-20% ממניות הבנק. במקרים אלה יוסמך דירקטוריון נכסים מ.י. להצביע בשם המדינה בגין יתרת אחזקותיה, במקום ועדת המניות כיום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully