וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בז"ן מתחילה במעבר לגז טבעי וממתינה להחלטה בנוגע לפיצולה והפרטתה

שרון קדמי

30.10.2005 / 9:11

בית הזיקוק באשדוד חובר למערכת הולכת הגז הטבעי המגיע ממאגר שותפות ים תטיס הנמצאת אל מול חופי אשקלון



בתי הזיקוק לנפט נכנסו בשבוע שעבר לעידן חדש, עידן הגז הטבעי. בית הזיקוק באשדוד חובר למערכת הולכת הגז הטבעי המגיע ממאגר שותפות ים תטיס הנמצאת אל מול חופי אשקלון. חברת חיפושי הגז והנפט ים-תטיס, מקבוצת דלק שבשליטתו של תשובה תספק לבז"ן גז טבעי במשך 10 שנים.



בית הזיקוק באשדוד חובר לצנרת הגז הטבעי, לאחר שכבר בשנה שעברה חוברה גם תחנת הכוח "אשכול" של חברת החשמל שכבר משתמשת בגז לייצור חשמל. שר התשתיות, בנימין בן אליעזר, אמר בטקס, כי מדובר בסנונית ראשונה בחיבור כל התעשייה בישראל למערכת הגז הטבעי. "צריך להתוות לוחות זמנים ברורים. תוך שנתיים נחבר את מפעלי ים המלח למערכת הגז הטבעי ובימים אלה אנחנו מקדמים את התוואי הצפוני שיחבר את כל איזור חיפה והמפרץ".



לדברי יו"ר בתי הזיקוק, אוהד מראני, בית הזיקוק באשדוד הוא הפעל התעשייתי הראשון שמחובר למערכת הגז הטבעי בישראל. "צריך להגביר את קצב קידום תשתית ההולכה. הכנסת גז טבעי לכל איזור מפרץ חיפה תוזיל בכ-500 מיליון שקל בשנה בעלויות אנרגיה תצמצם ביותר מ-50% בירידה בזיהום האוויר.



הגז הטבעי המוזרם לבית הזיקוק באשדוד יחליף את התזקיקים היקרים יותר, דוגמת המזוט והסולר המשמשים את בז"ן כיום בחלק מתהליכי הייצור והזיקוק, ובכך לחסוך לחברת מיליוני דולרים בשנה. בז"ן חתמה בספטמבר 2004 עם קבוצת ים תטיס על הסכם לאספקת גז טבעי.



לשימוש בגז הטבעי יתרונות רבים בהם הפחתה במידה רבה את מכלול ההשפעות החיצוניות השליליות הנובעות מייצור החשמל, לרבות העלויות הכלכליות הקרקעיות או הבריאותיות, מחיר ייצור החשמל והפחתת פליטת גזי החממה המשפעים על התחממות כדור הארץ. הגז הטבעי מגיע ממערכת ההולכה הארצית המוקמת בימים אלו על ידי חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל. בניית המקטע הראשון במערכת ההולכה המחבר בין אשדוד ואשקלון דרך קריית גת וגזר אמורה להסתיים ביולי 2006.



הגז הטבעי עתיד לשמש בעתיד גם את תחנת הכוח אותה מתכננת בז"ן להקים במקום. לאחרונה אישר דירקטוריון בתי הזיקוק את הקמתה של תחנת כוח בבתי הזיקוק באשדוד בעלות של 50 מיליון דולר. בז"ן מתכננת להקים בעתיד הקרוב תחנת כוח שתופעל על הגז הטבעי שמוזרם כאמור היום. מדובר בפרויקט להקמת מתקן קוגנרציה לייצור חשמל וקיטור בבית הזיקוק באשדוד.



תחנת הכוח מתוכננת לייצר 45 מגהוואט ו-100 טונות קיטור לשעה כשמחצית מייצור החשמל תשמש את בז"ן לצריכה עצמית ואת היתרה תמכור בז"ן לצרכנים פרטיים. הפרויקט כולל השקעה של 10 מיליון דולר להקמת מערכת מתח עליון כדי לאפשר את אספקת תוספת הביקוש לחשמל למתקנים עתידיים ובעתיד מתכננת בז"ן להכפיל את כושר הייצור של תחנת הכוח לכ-90 מגהוואט.



לדברי עו"ד נחמה סנה, יו"ר מועצת המנהלים של נתיבי הגז הטבעי לישראל, המעבר לשימוש בגז טבעי מביא לחיסכון כלכלי ישיר ניכר בעלות הפקת אנרגיה, לתעסוקה והזדמנויות עסקיות חדשות תוך כדי יצירת ענף תשתיתי חדש רב תחומי ועתיר ידע וכן לשיפור איכות האוויר ולהרחבת מקורות האנרגיה הזמינים של מדינת ישראל.



מראני אמר בשיחה עם TheMarker, כי יש הכרח מהותי להאיץ פרויקט הגז הטבעי ולהכריז עליו כפרויקט לאומי ולהביאו גם לצפון. "השימוש בגז הטבעי יהווה מהפכה במשק האנרגיה בשל היותו תחליף לסולר ולמזוט. בשימוש בגז הטבעי טמון פוטנציאל אסטרטגי ממדרגה ראשונה מבחינה כלכלית, פוליטית, חברתית וסביבתית. על מדינת ישראל להשקיע את המשאבים הדרושים על מנת שנוכל להביא את הגז הטבעי במהרה גם לבתי הזיקוק בחיפה ולכל התעשיות במפרץ ובצפון.



בהתייחסו לסוגיית פיצול והפרטת בת הזיקוק אמר מראני, כי בז"ן מוכנה לכל מהלך עליו יוחלט. "את עמדתי הבעתי כבר בעבר. אני לא חושב שיהיה זה נכון לפצל את בתי הזיקוק אלא להפריטם כמקשה אחת. עם זאת, אני מכבד את החלטת הממשלה ונבצע אותה כלשונה".



לאחרונה אשררה הממשלה את ההחלטה לפצל את בתי הזיקוק ולהעמיד למכירה את בית הזיקוק באשדוד כשלב ראשון. עתיד המהלך לוט בערפל, שכן מחלוקת בין המדינה לשותפי המיעוט שלה בבז"ן, החברה לישראל המחזיקה ב-26% ממניות בז"ן לא הגיעו להסכמה בנוגע למכירה. כעקרון אין מניעה לפצל את בית הזיקוק במבנה השליטה הנוכחי, אך לא ברור אם המדינה מעוניינת במהלך מסוג זה. בנוסף תלויה ועומדת עתירת התנועה לאיכות השלטון נגד ההסכם בין המדינה לחברה לישראל בנוגע למכירת חלקה בבז"ן.



לדברי מראני, בבתי הזיקוק הכינו תוכנית מגירה לשתי האפשרויות. "אנחנו מוכנים להפרטה מלמעלה או לפיצול ומכירה. מבחינתנו תוך מספר שבועות אנחנו יכולים להשלים את התהליך. עם זאת אני לא יודע אם התהליך יימשך בקצב המתוכנן, בעקבות המחלוקת שנתגלעה בין המדינה לחברה לישראל ולבעלי השליטה בה על גובה התשלום תמורת מכירת חלקה של החברה בבז"ן. אנחנו יכולים לבצע את כל התהליך באופן מיידי. הממשלה החליטה שב-2005 יקרה הכל. אני לא יכול להתחייב על תאריכים בשם הממשלה הלו"ז תלוי כאמור בבעלים ואין לי כל כוונה להיכנס ביניהם. בנוסף צירך להמתין להחלטת בית המשפט העליון בנוגע לעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד ההסכם. עוד לא ברור אם בג"ץ יקבל החלטה או שמא יבקש אחד הצדדים לדחות את מועד ההחלטה, מאחר שבשלב זה אין הסכם חתום בין הצדדים.



"אני חושב שאם בתי הזיקוק לא יימכרו השנה זה יהיה פספוס גדול. אנחנו בשלים להפרטה יותר מאי פעם ועל פי הערכות אנחנו שווים לא מעט כסף. בוודאי שיהיה אפשר גם להפריט אחר כך, אבל חבל על הזמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully