וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירון זליכה: "האג"ח המוניציפלית תבטל את עיוותי האשראי שיצר קרטל הבנקים מול הרשויות המקומיות"

אסף רותם

31.10.2005 / 12:23

מחרתיים ייערך המכרז על האג"ח של רמלה; ריבית המקסימום - 6%; ראש העירייה: "בנק אוצר הרשויות המקומיות, לאומי והפועלים לקחו ריבית גבוהה במיוחד מהגוף היחיד שלא נקשר מעולם בחובות אבודים"



לקראת המכרז על ריבית האג"ח המוניציפלית הראשונה בישראל, שייערך מחרתיים, קיימו ראש עיריית רמלה, יואל לביא, חברת מעלות שדירגה את האג"ח, והחשב הכללי ירון זליכה, פגישה עם העיתונות.



רמלה תהיה העיר הראשונה בישראל שתנפיק אג"ח מוניציפלית. עד היום זכו העיריות לאשראי בנקאי מבנק אוצר הרשויות המקומיות ושני הבנקים הגדולים. מצב ששם את הלווה בתנאים לא אופטימליים.



האג"ח זכתה לדירוג A+ מצד מעלות והיא יוצאת לדרך לאחר כשנתיים של קביעת תקנים וחקיקת משנה. אלו נדרשו, בין השאר, בשל העובדה שמדובר באיגוח של הכנסות הארנונה אשר גובה רמלה ממספר שטחים - מסחר ומגורים. איגוח זה יהיה דרך חברה נפרדת וייעודית אשר מולה יעבדו המשקיעים, ולא מול העירייה עצמה. בשל ראשוניותה, מציעה האג"ח בטוחות גבוהות וגם הריבית שנקבעת תהיה גבוהה יחסית: ריבית המקסימום תעמוד של 6% צמודת מדד.



החשב הכללי של משרד האוצר, ירון זליכה, אמר: "תחום האשראי סבל לאורך שנים רבות מריכוזיות יתר והאוצר התאמץ ליצור מקורות חלופיים בכל נדבכי המשק. קרטל הבנקים של בנק אוצר הרשויות המקומיות, לאומי והפועלים יצר ריבית חסרת פרופורציה והיצע נמוך, להם הוסיף ענישות של סגירות ברז האשראי".



גדי בארי, סגן נשיא מעלות, אמר: "מדובר בכלי ותיק ופופולרי בארה"ב ובשאר העולם. אג"ח מוניציפליות מדורגות בדירוג גבוה של A ומעלה ב-80% מהמקרים. מדובר בכלי ששיפר הן את המבחר למשקיעים, הן את אשראי העיריות, ותרם גם לשקיפות טובה יותר של גופים ציבוריים, בשל עבודתם מול שוק ההון".



מי שאינו צפוי להשתתף בחגיגה הוא הדואופול לאומי את הפועלים. האשראי לרשויות עומד היום על כ-2% מהאשראי הבנקאי, ובהיקף של כ-11 מיליארד שקל. אשראי זה הועמד בתנאים שהיטיבו מאד עם הבנקים ונתנו להם כוח רב מול הרשויות. זליכה הוסיף: "הממשלה לא יכולה להרשות שמקטע זה מהחיים הציבוריים יהיה נתון לשיקולים הזרים של הקרטל. האג"ח המוניציפלית תבטל את עיוותי האשראי שנוצרו מול הרשויות ותספק כלי למשקיעים, שיחליף את הנפקות האג"ח הממשלתיות אותן הפסיקה הממשלה הנוכחית".



יואל לביא, ראש עיריית רמלה, הוסיף: "התחום היחיד בו לא נרשמו עד היום חובות אבודים הוא המוניציפלי - זאת למרות הריביות הגבוהות שנגבו ממנו. קרטל הבנקים לקח מאיתנו ריביות הגבוהות ב-2.5% מאלה שלהן זכו חברות מקומיות מרמלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully