וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר איגוד הבנקים: האם כל מידע על הדולר שעלה או ירד ייחשב כמתן ייעוץ?

הארץ

27.6.2001 / 8:59

מאת עמית שרביט

במערכת הבנקאית נשמו אתמול לרווחה. הפרשנות המחמירה של רשות ניירות ערך, לפיה כל מסירת מידע של פקידי הבנק ללקוח תיחשב כייעוץ - לא התקבלה בינתיים. אם פרשנות זו תתקבל על ידי בית המשפט, הבנקים אמורים להכשיר מאות פקידים כיועצי השקעות - תהליך יקר שאורך זמן רב. יונה פוגל, סמנכ"ל בבנק לאומי , טוען כי עלות הכשרת יועץ לבנק מוערכת ב-20 אלף שקל.

נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, אורי גורן, הוציא שלשום צו זמני המשהה את תוקף ההוראה ששלחה הרשות לבנקים. בהוראה מפורט הפרשנות הראויה לדעת הרשות ליישום המושג ייעוץ השקעות בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ והשקעות. הצו שניתן אתמול יהיה בתוקף עד למתן פסק דין סופי בעניין.

החלטת המחוזי ניתנה כשלושה חודשים לאחר שאיגוד הבנקים הגיש עתירה לבית המשפט. איגוד הבנקים טען כי עמדת הרשות ניתנה בחוסר סמכות. הרשות קבעה כי ייעוץ הוא כל מסירת מידע ללקוח בנוגע לנייר ערך, כך שבחירת המידע נעשית על פי שיקול דעתו של מוסר המידע ויש בו כדי להוביל את מקבלו למסקנה ביחס לכדאיות ההשקעה בנייר ערך. וזאת, גם אם לא ניתנה המלצה מפורשת להשקעה. לעמדת הרשות אגב הצטרף גם המפקח על הבנקים.

חוק הייעוץ שנכנס לתוקף ב-97', הטיל חובת רישוי על העוסקים בייעוץ השקעות, וקבע כי אי עמידה בתנאי זה היא עבירה פלילית.

החוק גם מטיל על בעל הרישיון חובת אמון וזהירות שנועדו למנוע מצב של ניגוד עניינים. כמו למשל בנק הגורם ללקוחותיו לרכוש נכסים פיננסים במסווה של מתן מידע ללקוח.

בחוק נקבע כי ליועץ ההשקעות אסור להעדיף נכסים פיננסים של תאגיד הקשור לתאגיד שבו הוא עובד או שותף, אם יתברר שיש חלופות טובות יותר. היועץ יציג בפני הלקוח מידע מלא על כל החלופות האפשריות. נכסים פיננסים לעניין זה הם פיקדונות לסוגיהם במטבע ישראלי או זר, השקעות בקופות גמל ובתוכניות חיסכון, אופציות וחוזים עתידיים.

יו"ר איגוד הבנקים, פרדי וויבר, אומר כי יש להפריד בין ייעוץ לבין מתן מידע. לטענתו, במידה והיתה מתקבלת עמדת הרשות, כל שיחה עם לקוח עשויה להתפרש כמתן ייעוץ. "אם אני אומר ללקוח ששער הדולר עלה או ירד, זה יכול להתפרש כאילו נתתי לו ייעוץ לגבי נגזרת שיש לי על הדולר, או פיקדון מט"ח".

הוא אינו מסכים עם הטענה כי הכשרת פקידים ליועצי השקעות היתה גורמת למערכת ליהפך למקצועית יותר. לטענתו, היה נוצר עיוות בהקצאת המקורות במערכת. לדבריו, נוצר מצב אבסורדי "בדומה לפנייה לכירוג על כל שריטה".

פוגל אומר כי צריכה להיות הפרדה בין שיווק לגיטימי לייעוץ. "אם אני מציע ללקוח לרכוש מוצר פיננסי מסוים, האם זה אומר שאני מייעץ לו או משווק לו את המוצר?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully