וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, ליאו ליידרמן: "המצב הבטחוני הוא הסיכון המרכזי ל-2006"

טל לוי

1.11.2005 / 15:53

"עד אמצע 2006 נראה בישראל ריבית של 5%; צמיחתה מהירה של המשק, אינפלציה נמוכה, יציבות פיננסית, וביצוע רפורמות מבניות, הפכו את ישראל של היום לאחד השווקים המתעוררים האטרקטיביים ביותר"



"האינדיקטורים הכלכליים של מדינת ישראל בפתיחת 2006 נראים טוב. הסיכון המירבי בשנה הבאה טמון במצב הבטחוני" כך אומר היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, פרופ' ליאו ליידרמן. לדבריו נתוני הצמיחה של ישראל טובים יותר ממה שניתן היה לצפות וגם הנתונים המגיעים מעבר לים נראים טוב. "נתוני המקרו שהגיעו בימים האחרונים מארה"ב מצביעים על התרחבות כלכלת ארה"ב וגם גוש היורו שהפגין חולשה בשנים האחרונות מתחיל להראות התחזקות לעומת העבר" אומר ליידרמן.



ליידרמן מציין כי הדבר המעניין הוא שהולכת ונוצרת "סביבת צמיחה" בעולם, שבוודאי תשפיע גם על ישראל, וזאת למרות אירועים כמו סופות ההוריקן בארה"ב ועליית מחירי האנרגיה. אירועים כאלה אמורים להשפיע בדרך כלל על מצב הרוח הצרכני ועל אמון הצרכנים במשק, אולם בזמן האחרון נראה שהמיתוס הזה נופץ והיציבות הכלכלית מצליחה לחפות גם על אירועים נקודתיים.



נכון לכתיבת שורות אלה עומדת הריבית בארה"ב על 3.75% אולם היום בערב, צפוי יו"ר הפד האמריקאי, גרינספאן, להעלות את הריבית ל-4%. "ההערכות אומרות שעד אמצע 2006 נראה בארה"ב ריבית שתנוע סביב 4.7% והריבית בישראל תתייצב סביב 5%" אומר ליידרמן "העלאת ריבית גוררת בדרך חרדה ועצבנות במשק וחשוב להדגיש שרוב התהליך הזה נמצא מאחורנו".



האם מדובר בריבית גבוהה מדי? לדברי ליידרמן מדובר בחזרה לנורמליות בתחום הריביות ואין כאן מעבר לתחום שמסמן ריסון של ממש. "ריבית של 4.5% במשק עם אינפלציה של 2% כמו בארה"ב זה בהחלט נורמלי" הוא אומר.



נקודה חשובה נוספת שמעלה ליידרמן הוא הפריון בעבודה. אם ב-15 השנים האחרונות עמד הגידול בפריון העבודה על 0.7% בלבד, הרי שבשנת 2006 מדובר כבר על תחזית של 3%. "היציאה מהמיתון שאפיין את המשק ב-2004 מתבטאת בעלייה בביקושים ובפעילות. הפירמות מייצרות יותר והן אינן ממהרות לשכור עוד עובדים אלא לייעל את העבודה הקיימת ומכאן העלייה בפריון" מסביר ליידרמן "הדבר גורר עלייה בשיעור הרווחיות והדו"חות האחרונים שהוציאו החברות הציבוריות משקפות תוצאות כלכליות מצויינות".



העלייה בהשקעות הריאליות בישראל שהחלה ב-2005 צפויה להמשיך ואף להתגבר גם ב-2006 וזאת לאחר שנים של נסיגה. הצרכן הישראלי צורך יותר והתיירות בישראל גדלה. מה שעשוי להעיב על המשך הפעילות הוא המצב הבטחוני, לא אירועים נקודתיים אלא הידרדרות עמוקה וחזרה למצב הבטחוני ששרר בשנים האחרונות. "צמיחתו המהירה של המשק, תוך שמירה על אינפלציה נמוכה ומשמעת תקציבית, יציבות פיננסית, ותנופת הרפורמות המבניות הפכו את ישראל של היום (ובפרט אחרי ההתנתקות מעזה) לאחד השווקים המתעוררים האטרקטיביים ביותר עבור משקיעים גלובליים" הוא אומר.



ליידרמן מדבר גם על השיפור במצב הפיסקאלי של ישראל ומדגיש כי לצד משמעת ושמירה על הוצאות ממשלה קבועות, רואים עלייה בהכנסות ממיסים (בשל העלייה ברווחיות החברות) ומכאן שמצב המדינה יציב. היציבות והשיפור במאזן של מדינת ישראל צפוי גם להשפיע לטובה על דירוגה של ישראל בעולם ועל האפשרות לקבלת הלוואות בתנאים נוחים יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully