וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רקפת רוסק-עמינח: "שוק ההון וחברות הביטוח יקפיצו את ההלוואה - אצלנו אפשר לסגור את חדר ולדבר"

איתן אבריאל

1.11.2005 / 20:17

ראש החטיבה העסקית בבנק לאומי מזהירה את מנפיקי האג"ח: "הם עשויים להשתלט על החברה דרך האג"חים, כמו שעשו לברק"; על העמיתים בחברות הביטוח: "יש להם מנגנוני דירוג? רגולציה?"



בהופעה יוצאת דופן תקפה אתמול רקפת רוסק-עמינח, העומדת בראש החטיבה העסקית בבנק לאומי, את החברות העסקיות אשר הנפיקו אגרות חוב בשוק ההון, או נטלו הלוואות מחברות ביטוח. רוסק-עמינח הזהירה את המנפיקים כי "במקרה של בעיה עם החזרים, בעלי החברה עלולים לאבד את השליטה, כמו שקרה בחברת ברק - שעליה השתלטו מת"ב וכלל תעשיות באמצעות רכישת אגרות החוב במחירים זולים. אם במהלך חיי ההלוואה נוצרת בעיה, בשוק ההון צריך לדווח לרגולטורים, צריך לדווח לנאמן, התקשרות מייד חוגגת והמחיר של האגרות צונח". לעומת זאת, היא מסבירה "אצלנו בבנק פותרים את הבעיה בחדר סגור, חושבים על הסדר פרישה של החוב, מדברים - ומונעים את כדור השלג שנוצר כאשר יש בעיה עם אגרת שהונפקה בשוק ההון".



רוסק-עמינח לא הסתפקה בטיעון אחד נגד הנפקת אגרות חוב בשוק ההון, וסיפקה עוד חסרונות. היא אמנם הודתה שלעיתים כדאי לחברות לנצל את חלון ההזדמנויות שמציע שוק ההון, אך הוסיפה כי מהלכי ההסדרה העתידיים יקשו על גיוס אג"ח קונצרני. לפי טיעון מעניין נוסף שהעלתה רוסק-עמינח "נכון שמנפיקים לא כאשר צריך אלא כשאפשר, אלא שאז הכסף יושב בחשבון הבנק - ולעיתים קרובות הוא נועל הפסדים. זו עלות ממשית, שמצטרפת לעלות התשקיף ועלות הגיוס".



בנאום שנשאה בכנס חברת הדירוג "מעלות" הזהירה רוסק-עמינח את ראשי החברות העסקיות מפני נטילת אשראי מחברות ביטוח. "בניגוד לבנק, שרואה את כל התמונה של הלקוח, ובעיקר את מערכת היחסים ארוכת הטווח-עמו, לחברת הביטוח יש אינטרס צר יחסית. אנחנו לא רואים את חברות הביטוח כמתחרה, כי אנחנו מביאים את הלקוח וחברות הביטוח מביאות מקורות השקעה לזמן ארוך - אבל אנחנו לעיתים מתקשים לשתף פעולה, בגלל אי הסכמה על דרך הטיפול בזמן משבר. למשל: מי מקפיץ את ההלוואה? מתי? חברות הביטוח חוששות, ואפשר להבין את זה, ששני הצדדים ימצאו את עצמם בקונפליקט".



לראש החטיבה העסקית בבנק לאומי היו גם מילות אזהרה מפני הבנקים הזרים, אשר מרחיבים בשנים האחרונות את עסקיהם מול חברות ישראליות, בעיקר חברות גדולות בעלות פעילות משמעותית בחו"ל. "הבנקים הזרים הם מתחרים רציניים, אבל הם מגיעים לכאן ברעש גדול כאשר יש שוק ואין בעיות פוליטיות - ובורחים כאשר יש בעיה. כולנו מכירים את הדוגמאות של בנקים זרים שבאו והלכו, ושל בנקים שהקפיצו ללקוחות את ההלוואות. זו גם הסיבה שאנשים כמו חיים סבן ואייפקס (שרכשו לאחרונה את השליטה בחברת בזק מידי המדינה, א.א.) בחרו להתממן באמצעות הבנקים הישראלים". רוסק-עמינח מיהרה גם להציע חלופה לבנקים הזרים: "אנחנו מודעים לפריסה הגיאוגרפית של הבנקים הזרים, ולכן אנחנו מתרחבים. רק לאחרונה רכשנו בנק ברומניה, ובמקביל אנחנו מבצעים שיתופי פעולה עם בנקים זרים. אנחנו דואגים שיהיה ללקוח נוח בישראל, והשותף שלנו בחו"ל דואג שיהיה לו נוח בשוק המקומי שמעבר לים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully