וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנק הפדרלי בארה"ב העלה הריבית ל-4%

1.11.2005 / 21:33

העלאת הריבית בשיעור של 0.25% היתה ההעלאה ה-12 ברציפות מאז יוני 2004. הריבית בארה"ב היא כעת הגבוהה ביותר מאז יוני 2001

הבנק הפדרלי העלה היום את ריבית הבסיס (fed funds rate) בארה"ב ב-0.25%, לרמה של 4% - העלאת הריבית ה-12 ברציפות מאז אמצע שנת 2004. רמת הריבית בארה"ב כעת היא הגבוהה ביותר מאז יוני 2001. בכך השתוותה הריבית בארה"ב לזו של ישראל, לאחר שבנק ישראל הודיע בשבוע שעבר על העלאת הריבית בישראל בנובמבר לרמה של 4%.

החלטת ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) התקבלה פה אחד. הוועדה דבקה בנוסח הודעותיה הקודמות לפיה מדיניות העלאות הריבית תימשך בקצב "מדוד".

"לאור ההערכות כי האינפלציה צפויה להישאר תחת שליטה, הוועדה גורסת כי מדיניות העלאת הריבית עתידה להימשך בקצב מדוד", נאמר בהודעת ה-FOMC. עוד העריכה הוועדה כי למרות העלייה במחירי האנרגיה בעקבות סופות ההוריקן קתרינה וריטה וסכנת העלאת המחירים כתוצאה מכך, "שיעור הליבה של האינפלציה נותר נמוך למדי בחודשים האחרונים ותחזיות האינפלציה לטווח ארוך ממשיכות להיות בשליטה".

העלאת הריבית היום היתה צפויה, והחוזים על הריבית הפדרלית (feds funds futures) הנסחרים בבורסת CBOT והמצביעים על ההסתברות שמעניקים המשקיעים להעלאת הריבית, תמחרו במלואה את העלאת הריבית לרמה של 4% זה ארבעה שבועות.

בשבוע החולף החלו הסוחרים גם לתמחר במלואה את העלאת הריבית הבאה לרמה של 4.25% הצפויה בישיבת ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) ב-13 בדצמבר, תוך הגדלת ההסתברות להעלאת ריבית נוספת לרמה של 4.5% בישיבת ה-FOMC ב-31 בינואר לרמה של 80% לעומת 50% שבוע קודם לכן. מאז יוני 2004 העלה הבנק הפדרלי את הריבית בהדרגה מרמה של 1% - שפל של 46 שנה.

העלאת הריבית הקודמת של הבנק הפדרלי בחודש ספטמבר, לרמה של 3.75%, סימנה את הפעם הראשונה מעולם שבה הריבית בארה"ב היתה גבוהה מזו בישראל. אז עמדה הריבית בישראל על 3.5%. אלא שמאז העלה בנק ישראל את הריבית פעמיים בשיעור של 0.25%, וכאמור כעת היא עומדת על 4%.

כלכלת ארה"ב צמחה בקצב שנתי מהיר מהצפוי של 3.8% ברבעון השלישי של 2005 - כך העריך בסוף השבוע משרד המסחר האמריקאי. תחזית הכלכלנים היתה כי התוצר המקומי הגולמי (GDP) יעלה ב-3.6% ברבעון השלישי, לאחר עלייה של 3.3% ברבעון השני. את העלייה הובילו הצריכה הפרטית והוצאות הממשל, שסייעו באיזון השפעתם השלילית של מחירי האנרגיה הגבוהים והסופות ההוריקן במפרץ מקסיקו.

הצריכה הפרטית עלתה בקצב שנתי של 3.9% ברבעון השלישי, לעומת קצב של 3.4% ברבעון השני. מדד המחירים לצרכן המבוסס על הצריכה הפרטית (PCE) עלה ב-3.7% ברבעון השלישי, לאחר עלייה של 3.3% ברבעון השני. מדד הליבה, שאינו כולל את מחירי המזון והאנרגיה, עלה בקצב שנתי של 1.3%, האיטי יבותר מאז הרבעון השני של 2003.

הצמיחה החזקה, יחד עם האינפלציה, חיזקה עוד יותר את ההערכות כי הבנק הפדרלי יעלה השבוע את הריבית פעם נוספת.

אלא שמבקרי הממשל מצביעים גם על נתונים חיוביים פחות: הצמיחה בהכנסה האיטית הפנויה הואטה ל-2.8% ברבעון השלישי, לעומת 4.9% ברבעון הקודם. בהתאמה לאינפלציה נרשמה ירידה של 0.9% בהכנסה הפנויה, לאחר שברבעון השני נרשמה עלייה של 1.5%. חלק מההאטה מיוחס לאובדן הכנסות של רקע סופת ההוריקן.

בנפרד דיווח משרד העבודה האמריקאי ביום שישי כי מדד עלות התעסוקה - המורכב ממשכורות, שכר עבודה, תגמולים והטבות - עלה ב-0.8% ברבעון השלישי לעומת הרבעון השני. בהתאמה לאינפלציה נרשמה ירידה של 1.5% לעומת הרבעון השלישי ב-2004, והמשכורות ירדו ב-2.3%.

נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, הודיע בשבוע שעבר כי בן ברננקי, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים של בוש וחבר לשעבר במועצת הנגידים של הבנק הפדרלי, הוא מועמדו להחליף את יו"ר הבנק הפדרלי הפורש, אלן גרינספאן. אם יאושר מינויו, צפוי ברננקי בן ה-51 להחליף את גרינספאן בן ה-79 לאחר שהאחרון יפרוש ב-31 בינואר, לאחר 18 שנים בתפקיד.

החלטת הריבית של הבנק המרכזי של אירופה (ECB) צפויה ביום חמישי, ולפי התחזיות עתיד הבנק להותיר את הריבית ברמה של 2%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully