וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם יואב להמן חושש שהבנקים ינצלו את תקנות האוברדראפט החדשות - ביקש הבהרות בנושא מהנהלות הבנקים

רם דגן

2.11.2005 / 9:40

ל-TheMarker נודע כי בנק ישראל פנה לבנקים והזהיר אותם מפני צמצום מיותר של מסגרות האשראי אשר עשויות לפגוע בעסקים הקטנים; דורש מההנהלות הבהרה עד אמצע החודש



חשש בבנק ישראל כי נקודת המעבר למדיניות הגבלת חריגות האשראי בראשית 2006 תאפשר לבנקים להפעיל לחץ בעלי העסקים הקטנים. ל-TheMarker נודע כי בימים האחרונים העביר המפקח על הבנקים, יואב להמן, מכתב להנהלות הבנקים בו הוא דורש מהן לפרט בפניו עד אמצע החודש, מה הן הפעולות שננקטו, או שבכוונת הבנקים לנקוט בקרוב, מול עסקים קטנים ובינוניים. כמו כן דורש להמן מהבנקים לפרט אילו פתרונות מימון יוצעו לעסקים, וכיצד מתכוונים הבנקים להיערך למעבר למשטר ניהול חשבונותיהם, לאחר כניסת ההוראה לתוקף, באופן שימנע קשיים מיותרים.



את המכתב הזה שלח המפקח על הבנקים על רקע פניות רבות שהתקבלו במשרדו, בהן הובע חשש כבד כי ההוראות החדשות שהתקין בנוגע למגבלת מסגרת האשראי המוסכמת תגרום לכך שהבנקים יפעילו על בעלי עסקים קטנים ובינוניים לחצים לצמצם את מסגרות האשראי הקיימות, בעיקר בטווח הקצר. "כידוע, מטרת ההוראה היא "להכניס את החריגות למסגרת ולא להקטין את היקף האשראי ללקוחות" ציין להמן בפני הבנקים. כמו כן מזהיר המפקח מפני מצב בו לא יכבדו הבנקים באופן פתאומי חיובים שכובדו בעבר, בהיקף דומה של אשראי בחשבון.



בנוגע למקרים פרטניים בהם הגיע הבנק למסקנה כי יש לצמצם את מסגרת האשראי של העסק, ללא קשר לרפורמה שבפתח אלא על רקע מצבו העסקי או מסקנת הבנק כי חלה טעות מצידו בתקופה האחרונה לגבי חוסנו של הלקוח העסקי או מסגרת האשראי שניתנה לו - יש לעשות כל מאמץ להציע לעסק פתרונות שיקלו על המעבר למסגרת המופחתת, ימנעו מצוקת נזילות מיותרת, ויאפשרו להם להתנהל כראוי בתוך המסגרת, במעבר הדרגתי למציאות החדשה.



החל מינואר הקרוב, תיכנס לתוקפה הוראת בנק ישראל לגבי מסגרות האשראי המוסכמות. על פי התקנה החדשה לא תותר חריגה בחשבונות העו"ש, הן של עסקים והן של לקוחות פרטיים, מעבר לחריגה המוסכמת שמפורטת בהסכם החדש שייחתם בין הבנק ללקוחותיו. במהלך שנת 2006 התיר המפקח על הבנקים למערכת הבנקאית להמשיך ולכבד התחייבויות של לקוחות שלא הגיעו לידי הסכם, תוך שהוא מקנה להם תנאי אשראי זהים לאלו שהוסכמו כבר עם לקוחות שדומים ללקוחות הללו, אולם החל משנת 2007 לא מותיר המפקח להמשיך בכך, ומי שלא יגיע להסכם אשראי מחודש, יעמוד בפני סכנה שהתחייבויותיו החורגות לא יכובדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully