וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח של בומברדייה: הסדקים בקרונות בקו לירושלים - עקב ליקויים במסילה

שרון קדמי

3.11.2005 / 8:49

מבדיקה של יצרנית הקרונות והקטרים הקנדית עולה כי הסדקים נוצרו עקב הנחה לקויה של המסילה; העומס שנרשם היה פי 3.2 מהתקן האירופי; עלות הקמת קו הרכבת הסתכמה ב-540 מיליון שקל



בימים אלה מתנהל ויכוח מקצועי נוקב בתוך רכבת ישראל ומחוצה לה בנוגע לתקינותו של קו הרכבת המשודרג מתל אביב לירושלים. על עובדה אחת אין מחלוקת: ברכבות הנוסעות בקו נוצרים סדקים בחוגונים - המרכב שמחזיק את הגלגלים.



קו הרכבת המשודרג לירושלים שנחנך באפריל השנה, ספג ביקורת נוקבת לאורך השנים. השיא היה בדו"ח מבקר המדינה החמור שפורסם השנה, ואשר קבע, בין היתר, כי הקו בוצע ללא בדיקות כלכליות נאותות וכי נרשמו חריגות בלוחות הזמנים ובעלויות. עלות הקו הסתכמה בכ-540 מיליון שקל, לעומת אומדנים נמוכים הרבה יותר בתחילת הדרך, שהסתכמו בכ-400-350 מיליון שקל.



לרכבת ישראל הוגש באחרונה דו"ח של יצרנית הקרונות והקטרים הקנדית בומברדייה, שקרונותיה מדגם IC3 הם הפעילים בקו, ושלפיו הסדקים נוצרים עקב הנחה לקויה של המסילה. בדו"ח, שהגיע ל-TheMarker, נכתב כי ב-93 מתוך 156 חוגונים התגלו סדקים, גם בכאלה הנמצאים בשירות רכבת ישראל ממאי 2005. עוד נטען בדו"ח כי העומס על החוגונים בקו לירושלים הוא פי-3.2 מהתקן האירופי (UIC) המקובל; בקו לבאר שבע, שנבדק אף הוא, העומס הוא פי-2.4 מהתקן.



לחוות דעת זו שותפים גם כמה מאנשי המקצוע ברכבת ישראל: "במשך 13 שנה הקרונות האלו נוסעים בשירות הרכבת, ועד היום לא נתקלנו בתופעה בסדר גודל שכזה. כל הסימנים מצביעים על בעיה בתשתית".



עם זאת אנשי המקצוע מחטיבת התשתיות ברכבת ישראל מחזיקים בעמדה שונה בתכלית. דו"ח של אגף התחזוקה והתשתיות ברכבת מציין כי בוצעה בדיקה של המסילה במקומות שסומנו כבעייתיים - והיא נמצאה תקינה.



זאת ועוד, אנשי אגף התשתיות ביצעו בשבוע שעבר כמה נסיעות מבחן עם צוות מומחים של בומברדייה השוהה בישראל. במסקנות שהוגשו למנכ"ל הרכבת, עופר לינצ'בסקי, נאמר כי ההנחה שהובאה בחשבון על ידי החברה הקנדית נבדקה והוכחה כשגויה.



לדעת אנשי מקצוע, אם אכן יתברר מעל לכל ספק כי הבעיה היא בתשתית המסילתית, עומדות בפני רכבת ישראל שלוש אפשרויות לפתרון הבעיה. האפשרות הראשונה היא להמשיך ולשפץ את החוגונים הסדוקים. עלות התיקון של כל חוגון היא כ-15 אלף דולר. לדברי אנשי המקצוע, מדובר בפלסטר בלבד ולא בפתרון הבעיה.



האפשרות השנייה היא הזמנת מערכת חוגונים חדשה עבור הקרונות מסוג IC3, פרויקט שעלותו צפויה להסתכם ב-100 אלף דולר לכל חוגון חדש. רכבת ישראל תידרש במקרה כזה להזמין עשרות חוגונים חדשים. האפשרות השלישית היא לשפץ את הקו, אם אכן יתברר מעל לכל ספק כי הבעיה היא בקו ולא בחוגונים. עלות שיפוץ הקו צפויה להסתכם בכמה עשרות מיליוני שקלים, ומן הסתם הוא יושבת לפרק זמן כלשהו.



בינתיים, בומברדייה מחזיקה בישראל עשרות אנשי מקצוע המבצעים - על חשבון החברה - עבודות חיזוק לחוגונים, כדי שיוכלו לשרוד את המסע לבירה. רכבת ישראל ובומברדייה ביקשו חוות דעת בלתי תלויות מחברות חיצוניות (רכבת ישראל פנתה לחברה הגרמנית D-consult), וממתינות לחוות הדעת הסופיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully