וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמחצית מהנפקת ה"יורו" שביצעה מדינת ישראל ב-750 מיליון יורו - הגיעה לחשבונות הבנקים בתל אביב

איתן אבריאל

3.11.2005 / 13:38

כך נודע ל-TheMarker מגורם בכיר במערכת הפיננסית; מדינת ישראל מעדיפה למכור האגרות לגופים זרים - אך הישראלים קונים אותן בשוק המשני



כמחצית מאיגרות החוב שמדינת ישראל הנפיקה בחודש ספטמבר האחרון בשוק ה"יורו", בהיקף כולל של 750 מיליון יורו - נרכשו על ידי בנקים ישראלים ומופקדים עתה בחשבונות העצמיים שלהם בתל אביב, כך העריך גורם בכיר במערכת הפיננסית.



תוצאה מאוחרת זו של ההנפקה מהווה אכזבה עבור ממשלת ישראל, אשר מעדיפה להפיץ את איגרות החוב שהיא מנפיקה בחו"ל לגופים זרים, וזאת על מנת להביא לך שגופים אלה יתרגלו להשקיע בניירות ערך של מדינת ישראל.



בדיוק מסיבה זו סירבה המדינה, בעת ההנפקה לפני חודשיים, למכור את האיגרות לגופים ישראלים - ובחרה להפיץ את כל האיגרות למשקיעים זרים. ואולם, למדינה אין יכולת למנוע מוגפים ישראלים לרכוש את האיגרות בשוק המשני ש"מעבר לדלפק" - וזו אכן הפעולה שהם ביצעו. בפועל, נמכרו האיגרות לגופים זרים, אשר מכרו אותן במהרה לגופים ישראלים - תוך עליית מחיר ורישום רווח. בהנפקה השתתפו כ-160 משקיעים זרים מ-20 מדינות שונות.



לבנקים ישראלים עניין רב באיגרות חוב של מדינת ישראל, שכן כללי בנק ישראל קובעים, כי בניגוד להשקעה אחרת או למתן אשראי לגופים מסחריים - אין הם מחויבים להחזיק בנזילות כלשהי כנגד ההשקעה, שכן זו נחשבת לבטוחה ביותר הקיימת בישראל. לבנקים יש צורך במיוחד באיגרות חוב של ממשלת ישראל הנקובות במטבע החוץ, במיוחד לדולרים - שכן אלה אינן מונפקות בשוק המקומי. בעת פתיחת תוכניות חיסכון צמודות לדולר, למשל, נוהגים הבנקים להשקיע את תמורת הפיקדון בנכסים דולריים שאותם הם רוכשים.



זו לא הפעם הראשונה שאיגרות חוב של מדינת ישראל שהונפקו בחו"ל מגיעות בסופו של דבר לישראל. כך קרה גם בהנפקות קודמות של האוצר באירופה ובארה"ב - למגינת ליבם של אנשי משרד האוצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully