וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרט דוקומנטרי חדש המבקר את תנאי העסקתם של עובדי וול-מארט עולה מחר לאקרנים בארה"ב

נמרוד הלפרן

3.11.2005 / 21:54

בתגובה שלחה ענקית הקמעונות לעיתונאים סקירות שליליות על סרטים קודמים של הבמאי והיא מקדמת סרט מתחרה שמציג אותה באור חיובי



סרט דוקומנטרי חדש המבקר את תנאי העסקתם של עובדי הקמעונאית הגדולה בעולם, וול-מארט (סימול WMT) צפוי לעלות מחר לאקרנים בארה"ב.



הסרט "וול-מארט: המחיר הגבוה של מחירים נמוכים", של הבמאי רוברט גרינוולד, עוסק בנסיונות ענקית הקמעונות האמריקאית לקצץ את השתתפותה בתשלומי ביטוח הבריאות של עובדיה, ובנסיונותיה להימנע מגיוס עובדים הסובלים מבעיות בריאותיות.



הקרנות של הסרט יחלו מחר בניו יורק ובלוס אנג'לס, ובהמשך יוקרן הסרט בערים נוספות בהן שיקגו, דטרויט ואטלנטה.



לקראת עלייתו של הסרט לאקרנים, שלחה חברת יחסי הציבור של וול-מארט, אדלמן, לכתבים בעיתונים המובילים בארה"ב ערכת עיתונות התוקפת את הטענות העולות בסרט, כמו גם סקירות שליליות של סרטים קודמים שביים גרינוולד, בהם הסרט "Outfoxed: Repert Murdochs War on Journalism", המבקר את הצנזורה שמפעיל איל העיתונות רופרט מרדוק בתחום המדיה.



במקביל, מקדמת וול-מארט סרט דוקומנטרי מתחרה העוסקת בחברה, בבימויו של רון גלוויי, בשם "מדוע וול-מארט מצליחה ומדוע זה משגע אנשים מסוימים".



וול-מארט, המעסיקה כ-1.2 מיליון עובדים ומפעילה 5,100 חנויות, סופגת זה זמן רב ביקורת מצד ארגוני עובדים, בגין מדיניותה נגד התאגדות עובדים ובגין תנאי העסקתם הגרועים. כך למשל, דמי ביטוח הבריאות שהחברה גובה מהעובדים גבוהים עד כדי כך, שכשליש מהם נאלצים לוותר עליהם.



נסיונות התאגדות של עובדים של הרשת בארה"ב לא צלחו עד כה. המקרה הקרוב ביותר לכך, התרחש בשנת 2000 בחנות וול-מארט במדינת טקסס, ש-11 מעובדי מחלקת אריזת הבשר שלה החליטו להתאגד. המהלך נכשל לאחר שוול-מארט החליטה לבטל את מחלקות חיתוך הבשר בכל חנויותיה בארה"ב ולהעביר את פעילות האריזה לגורם חיצוני. בקנדה סגרה החברה סניפים לאחר שעובדיהם התאגדו.



בחודש שעבר הוגשה נגד וול-מארט תביעה ייצוגית בשם עובדים מרחבי העולם, הטוענים כי החברה מתעלמת מתנאי התעסוקה הקשים במפעלים של ספקיה. בתביעה - שהוגשה בבית משפט בקליפורניה בשם 15 עובדים מסין, אינדונזיה, ניקרגואה, בנגלדש וסווזילנד - נטען כי עובדים של קבלני משנה של הקמעונאית הגדולה בעולם, אולצו לעבוד תמורת שכר הנמוך משכר המינימום בארצותיהם, נדרשו לעבוד שעות נוספות ללא תשלום נוסף, פוטרו בגין נסיונות התארגנות של העובדים, ובמקרים מסוימים אף נחשפו לאלימות מצד הממונים עליהם.



לטענת התובעים, כוחה הכלכלי העצום של וול-מארט מאפשר לה לכפות על הספקים שלה מחירים נמוכים ולוחות זמנים לאספקת מוצרים, שגורמים לכך שעובדים של ספקי מוצרי הלבשה וצעצועים הנמכרים על ידי וול-מארט, נדרשים לעבוד בתנאי "סווטשופס".



בתחילת חודש ספטמבר נפגשו מנהיגי איגודי עובדים מרחבי העולם בשיקגו, כדי להכין תוכנית לאיגוד עובדים של וול-מארט במדינות מסוימות, ובכלל זה ברזיל, ארגנטינה, גרמניה ובריטניה. ערים וקהילות ברחבי ארה"ב נאבקות זה שנים למנוע פתיחת סניפים של הרשת בתחומן, כדי להגן על עסקים מקומיים קטנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully