וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צומצמו הנושאים שבהם תעסוק הוועדה לחקר שחיתות: תבדוק ההיערכות של הרשויות

גדעון אלון

6.11.2005 / 15:49

הוועדה הפרלמנטרית תבדוק היערכות המשטרה, הפרקליטות, הרשות לניירות ערך, הרשות להגבלים עסקיים ובתי המשפט; גילויי שחיתות ברשות המבצעת ובגופים ציבוריים לא ייחקרו



ועדת החקירה הפרלמנטרית לחקר גילויי השחיתות במימשל הישראלי החליטה היום לצמצם את הנושאים שבהם תעסוק בהשוואה לכתב המינוי המקורי שניתן לה ע"י מליאת הכנסת. עפ"י ההחלטה שהתקבלה בתום דיון ממושך הוחלט שהוועדה הפרלמנטרית תעסוק בבדיקת ההיערכות של הגופים המופקדים על המאבק בשחיתות. הכוונה לבדיקת פעילותן של המשטרה, פרקליטות המדינה, הרשות להגבלים עיסקיים, הרשות לניירות ערך, הנהלת בתי המשפט ועוד.



יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל איתן (ליכוד), שיזם את צמצום מספר הנושאים שיידונו ע"י ועדת החקירה, הורה ליועצת המשפטית של הועדה לגבש תוך שבועיים נוסח של הצעת חוק שיקנה לוועדת החקירה הפרלמנטרית סמכויות שאין לה כיום כגון הסמכות לזמן עדים, לכפות עליהם להופיע בפני הוועדה ולתבוע מהם להציג מסמכים, לחייב אותם לומר את האמת ולקבל לידיה כל ראייה בכל דרך הנראית מועילה.



בכתב הסמכות המקורי של ועדת החקירה שאושר ע"י מליאת הכנסת נקבע כי תפקיד הועדה יהיה "לחקור גילויי שחיתות ברשות המבצעת ובגופים ציבוריים ובכלל זה
ברשויות המשפט וגופי אכיפת החוק, לחקור אפשרות לקיום קשרים פסולים בין הון לשלטון ותקשורת ושלטון בישראל, להסיק מסקנות ממצאיה ולהמליץ המלצות לגופים
הרלוונטים". חברי הוועדה - הח"כים רוני בר-און ויולי אדלשטיין (ליכוד), יולי תמיר (עבודה) אתי לבני (שינוי) תמכו בעמדה שוועדת החקירה לא תוכל לחקור באופן עצמאי את כל נושא השחיתות במימשל הישראלי ולכן יש לצמצם את היקף הנושאים שבהם תטפל.



ח"כ איתן אמר לאחר הישיבה כי "הוועדה לא יכולה לטפל בפניות פרטניות לחקירת גילויי שחיתות. למטרה זו יש משטרה, פרקליטות ומבקר המדינה ורשויות שונות בהן עובדים אלפי אנשים. לעומת זאת, היתרון היחסי שלנו מתבטא ביכולתה של הוועדה לבדוק את פעולותיהם של הגופים הללו וכל שיפור שהיא תשיג בתפקודם באמצעות המלצות וחקיקה ישפיע על צמצום השחיתות במימשל בישראל".



ח"כ איתן הכין לקראת ישיבת הוועדה מסמך מפורט שבו קבע מהם הנושאים העיקריים שאותם תחקור הוועדה, אולם במהלך הדיון הביעו חברי הוועדה ספקות באשר ליכולתה של הוועדה לבצע את כל המטלות שהוטלו עליה, משום שמדובר בשנת בחירות והן משום שאין לכנסת כלים ביצועיים לביצוע חקירות של מעשי שחיתות.



מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, שהשתתף בישיבת הועדה תמך בהחלטה. הוא ציין כי "אינני מאמין שוועדת חקירה פרלמנטרית תוכל להגיע לתוצאות שמצפים ממנה במה שקשור לחקירת מעשי השחיתות. אנחנו מתקשים לעשות זאת עם מאות עובדים". הוא הוסיף כי "משרד מבקר המדינה פועל במרץ רב במאמץ לעקור מן השורש וביד קשה את השחיתות".



יוזם הקמת ועדת החקירה, ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) הביע קורת רוח מההחלטה שהתקבלה. לדבריו, למרות ש"מה שאושר זה לא מה שהתכוונתי אליו, אני שמח על ההחלטה שאושרה, כי מרגע שנתחיל להיכנס לנושאים ספציפיים הקשורים לשחיתות, תהליך הבדיקה יתחיל לרוץ ואי אפשר יהיה לבלום אותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully