וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק לאומי - החשיפה להיי-טק מגיעה ל-200 מיליון דולר

הארץ

28.6.2001 / 8:03

מתוכם כ-40 מ' די כהשקעות ו-50 מ' ד' בחברות סטארט אפ; מעלות: ללאומי שיעור גבוה יחסית של לקוחות מסחריים שעלול להגביר החובות הבעייתיים וההפרשות לחובות מסופקים

מאת עמית שרביט

נתוני הרבעון הראשון של 2001 מצביעים על המשך מגמה של גידול משמעותי בתיק האשראי במערכת הבנקאית, שגדל בתקופה זו ב-4% לעומת דצמבר 2000. בנק הפועלים ובנק לאומי הובילו את הגידול באשראי בשנתיים האחרונות.

הלקוחות בעלי היקף הגידול הגבוה ביותר באובליגו בבנק לאומי ב-2000 היו מתחום התקשורת (חברות הכבלים) וחברות האחזקה.

למרות הגיוון שיש בתיקי האשראי של הלקוחות הגדולים בבנקים, יש להם נטייה לממן חברות תקשורת - כבלים או סלולר. חברת מעלות שדירגה את כתבי ההתחייבות הנדחים שמנפיק לאומי, טוענת כי מבדיקות שערכה עם הנהלת הבנק עולה כי הלקוחות הגדולים מתחומים אלו אינם מסווגים כבעלי חוב בעייתי.

לאומי מגייס 410 מיליון שקל בשלוש סדרות של כתבי התחייבויות נדחים, שישמשו להון המשני שלו. עד כה בוצע מכרז לגופים המוסדיים. מדובר בשלוש סדרות של כתבי התחייבות. מעלות דירגה את כתבי ההתחייבות הנדחים בדירוג AAA, כלומר איגרת חוב בעלת הסיכון הנמוך ביותר.

מפירוט הדירוג של חברת מעלות עולה כי היקף החשיפה להיי-טק של לאומי הוא 200 מיליון דולר, מתוך זה כ-40 מיליון דולר כהשקעות ו-50 מיליון דולר בחברות שמוגדרות כסטארט-אפ. מדובר בפחות מ-1% מתיק האשראי של הבנק, שהיה בסוף הרבעון הראשון של 2001 148.2 מיליארד שקל. חשיפה דומה בשיעוריה והיקפיה לאלה של בנק הפועלים.

עיקר הגידול באשראי לחברות הכבלים נובע מהצורך בהשקעות חדשות שהחברות מבצעות לנוכח פתיחת השוק לתחרות, ולנוכח האפשרות לכניסה לשוקי תקשורת נוספים, כמו שוק הטלפוניה המקומית.

סביר להניח כי הבנקים הגדולים יצמצמו את שיעורי החשיפה שלהם ברבעון הקרוב בשל ההאטה והמשבר בשוקי הטכנולוגיה והפיננסים בעולם. כלומר, הבנקים יאטו את קצב המימון לחברות תקשורת וסטארט-אפים בשיעור ניכר.

ענף בעייתי נוסף שעשוי להשפיע על תוצאות הבנקים (ומשפיע באופן ניכר על תוצאות דיסקונט), הוא ענף הנדל"ן. הענף תלוי במידה רבה באורך הרוח של הבנקים הגדולים. יציבותו תלויה ביכולת של שני הבנקים הגדולים להחזיק ולהחיות במקרים מסוימים חברות בנייה.

מסקירת מעלות עולה כי שליש מהאשראי לענף זה ניתן על ידי לאומי - כ-35 מיליארד שקל. כ-70% מהאשראי לענף ניתנים על ידי הפועלים ולאומי, כלומר האשראי שניתן על ידי בנק הפועלים מסתכם בכ-40 מיליארד שקל.

החמרת הפרמטרים למתן אשראי לענף (באמצעות דרישה להון עצמי גבוה מבעבר ומתן אשראי רק לפי קצב התקדמות פרויקט הבנייה) הביאה לירידה בהיקף מלאי הדירות בפרויקטים הממומנים על ידי הבנק.

בנוסף, הבנק הקטין את מעורבותו בפרויקטים לתשתית. בתחום הנדל"ן המניב הבנק לא נתקל בקשיים בכושר ההחזר של לקוחותיו. הבנק גם צימצם את חשיפתו לענפים שבהם העריך כי היה גידול משמעותי בסיכון, ובהם טקסטיל, סוכניות הנסיעות, סוכנויות ביטוח וחברות השכרה והחכרה.

מהדו"חות הכספיים של הבנקים לרבעון הראשון עולה כי בניגוד למגמות ההאטה במשק היתה ירידה בהפרשה לחובות מסופקים. בלאומי היתה ירידה גם בהפרשות לחובות ספציפיים.

מעלות טוענת כי לאומי הקטין את יתרת החובות הבעייתיים (ללא המגזר החקלאי) שלו ב-8% במצטבר, וכתוצאה מכך ירד שיעור החוב הבעייתי מסך האשראי מ-9% ב-98' ל-6.5% בסוף 2000. שיעור זה אינו שונה מהותית מהיקף החוב הבעייתי של בנק הפועלים.

עם זאת, שיעורי החוב הבעייתי ללא השגחה מיוחדת מצביעים על הבדל משמעותי. שיעור זה ב-2000 בלאומי היה 2.6% לעומת 4.3% בפועלים. שיעור יתרת ההפרשה לחובות מסופקים לחוב בעייתי הוא כ-49% לעומת כ-38% בבנק הפועלים. הבדלים אלו מצביעים על היקף חשיפה נמוך יותר של הבנק ורזרווה גבוהה יותר לכיסוי החובות הבעייתיים בעתיד.

תמהיל תיק האשראי של לאומי מצביע על פוטנציאל לשיעורי רווחיות גבוהים יותר מאלה של הפועלים. עם זאת, שיעור גבוה יחסית של לקוחות מסחריים בבנק, כ-20%, עלול להוביל להגדלת החובות הבעייתיים וההפרשות לחובות מסופקים בעתיד עם המשך המיתון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully