וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק הגנת הצרכן כוללת גם את הבנקים וחברות הביטוח

הארץ

28.6.2001 / 9:02

מאת אורה קורן

משרד התעשייה והמסחר גיבש תזכיר חוק שיחליף את החוק הקיים להגנת הצרכן. החוק החדש יחול גם על בנקים וחברות ביטוח, ויבטל את הפטור שיש להם מסעיפי החוק הקיים. התזכיר הוכן במסגרת ההכנות להקמת רשות לסחר הוגן שתופקד על הגנת הצרכן, ותהיה בסטטוס משפטי בדומה לרשות ההגבלים העסקיים.

בחוק הגנת הצרכן הקיים נקבע שסעיפיו אינם חלים על בנקים וחברות ביטוח. זאת, לדברי בכירים בתמ"ס, מכיוון שהבנקים כפופים למפקח על הבנקים וחברות הביטוח למפקחת על הביטוח. ואולם בתמ"ס סבורים שמה שמנחה מפקחים אלה הוא יותר שמירת יציבות הבנקים וחברות הביטוח, ופחות טובת הצרכנים.

לכן, תזכיר החוק החדש קובע שהממונה על הסחר ההוגן במשרד התמ"ס ידאג גם לצרכני הבנקים ולחברות הביטוח, והפטור שניתן להם בחוק הקיים יבוטל. כך לדוגמה, כעת יוכלו הצרכנים להתלונן נגד הבנקים על גביית עמלות מוגזמות, או על התניית מתן הלוואה בפתיחת תוכנית חסכון בבנק.

תזכיר החוק גובש לבקשת שרת התמ"ס, דליה איציק, הפועלת להקמת רשות חדשה שתרכז את פעילות הגנת הצרכן ותקבל סמכויות נוספות בתחום הפלילי. משרד האוצר תומך בהקמת הרשות ובהקצאת משאבים להפעלתה, בתנאי שתפעל כגוף עצמאי, דוגמת הרשות להגבלים עסקיים שכפופה מיניסטריאלית בלבד לשר התמ"ס.

האוצר יתקצב תוספת תקנים לרשות החדשה, להבדיל מהמצב הקיים, בו פועלת הרשות להגנת הצרכן בתמ"ס רק עם ממונה, ללא צוות עובדים.

על פי ההצעה שגובשה בתמ"ס, הרשות לסחר הוגן תרכז את תחומי הגנת הצרכן כפי שהם פועלים כיום בכמה גופים. בנוסף תטפל הרשות בפיקוח על סימון מחירים, שדו"ח מבקר המדינה האחרון קבע שהוא מתבצע בצורה חלקית שאינה תמיד אפקטיווית; ובמניעת הונאות של צרכנים.

הרשות גם תעסוק בתיאום עם משרד המשפטים בתחום של תנאים מקפחים בחוזים אחידים. זאת, לאחר שהתברר כי הצרכנים אינם מודעים לפסיקה תקדימית שקבעה כי ניתן לבטל תנאים שמופיעים בחוזים אחידים, כטופסי בנקים, אם יש בהם פגיעה לא מוצדקת בצרכן.

במסגרת הרשות יישארו סמכויות פליליות, דוגמת אלה שניתנו לרשות ההגבלים העסקיים לצרכי חקירות. בהקשר זה מוצע להכניס לאחריות הממונה על סחר הוגן גם את מחלקת התביעות בתמ"ס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully