וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרון יביא היום את מינוי שרי הליכוד החדשים לאישור הכנסת - גם בלי רוב

גדעון אלון

7.11.2005 / 15:25

גם לאחר שבוע של דחייה, עדיין מתנגדים 61 ח"כים למינוי אולמרט, בר-און ובוים; רה"מ הבהיר שלא יפצל את ההצבעה, אולם אם המינויים יידחו, ייתכן שיביא לאישור נפרד את מינוי אולמרט



מאת מזל מועלם, גדעון אלון ויואב שטרן



גם לאחר דחייה של שבוע, לראש הממשלה, אריאל שרון, עדיין אין רוב לאישור מינוי שרי הליכוד הצפוי היום בכנסת. שרון הבהיר אתמול בפגישתו עם הנשיא משה קצב, כי לא יפצל את ההצבעות על מינוי אהוד אולמרט לשר אוצר קבוע ומינויי חברי הכנסת זאב בוים ורוני בר-און לשרים, וכי בכל מקרה יביא את המינויים להצבעה, גם אם לא יהיה לו רוב.



בבדיקה שנעשתה אמש בקרב נציגי הסיעות בכנסת התברר, כי רק 55 חברי כנסת תומכים באישור שלושת המינויים, ואילו 61 ח"כים מתנגדים.



אנשי שרון אמרו אתמול, כי חבילת המינויים תובא לאישור גם אם יתברר מחר סמוך להצבעה כי אין לכך רוב. אולם, הוסיפו, הדבר "לא ישאר ללא תגובה", וכי ייתכן כי כבר היום בערב יתייחס לכך שרון, ויודיע כיצד בכוונתו לנהוג. שרון ואנשיו סירבו לפרט מה תהיה תגובתו. "אנחנו לא מאיימים בהליכה לבחירות, אבל גם זו אופציה אם המצב בליכוד יימשך", אמרו מקורביו.



ההערכה בליכוד היא, כי אם ינחל ראש הממשלה שרון תבוסה היום בהצבעה, הוא יביא את מינוי אולמרט לאישור נפרד (מינויו הזמני של אולמרט יסתיים ביום רביעי). למינוי זה מובטח רוב גדול, שכן גם גורמים באופוזיציה משוכנעים שאין זה מצב ראוי שהמדינה תישאר החל ממחרתיים ללא שר אוצר.



על מסמך ההבנות שגיבשו חברי הכנסת גדעון סער ומיכאל איתן אמרו אתמול אנשי שרון כי אין לו ערך אם לא ייושמו ההבנות כבר היום בהצבעה. "זה מסמך יפה, אך הוא היה אמור לפתור את המשבר הנוכחי, כלומר אישור השרים, אחרת מה הטעם? זה חייב להתחיל באופן מיידי. ראש הממשלה נתן להם שבוע כדי להביא פתרון שיאפשר את המינויים. אם זה לא עובר - אין פשרה. ראש הממשלה יביא את המינויים כמקשה אחת והוא מצפה לתמיכה של כל הסיעה". (עוד על ההסכם בעמוד א2)



שרון התרה אתמול ב"מורדים" לפעול על פי מסמך ההבנות שגובש. "טוב שיש הידברות שעוזרת לקבוע את סדרי עבודת הסיעה. הדבר הזה כמובן חייב להתחיל בהצבעה על מינוי השרים, שאותה אביא כמקשה אחת לכנסת", אמר שרון בתום פגישתו עם קצב. על השאלה מה יעשה אם ההצבעה לא תעבור אמר שרון, כי מועד הבחירות נקבע ל-7 בנובמבר 2006 - והוא יישאר שם. "אי אפשר לעבוד כמו שעבדנו בשנה האחרונה. אני מצפה שבעקבות מאמצי ההידברות תתחיל עשייה מסודרת, שכן איני מתכוון לאפשר חזרה למצב החמור שמולו עמדתי", אמר שרון.



"מבחינתי, נושא הקדמת הבחירות לא עומד על סדר היום", אמר אתמול הנשיא קצב.



בסביבת ראש הממשלה אמרו אתמול עוד, כי החלטת שרון לא לפצל את ההצבעות היא פוליטית, ובבחינת הצהרת כוונות של כל הגורמים המעורבים בסכסוך הפנימי בליכוד.



לדברי מקורבי שרון, שרון דחה את ההצבעה והוכיח כי פניו ליחסי עבודה תקינים, אך הוא לא יתכופף מול המורדים שפועלים להפילו.



"זהו מבחן ראשון לניסיונות הפשרה בין שרון למורדים ומכאן ייגזר ההמשך", אמרו אתמול אנשי שרון. "במידה וראש הממשלה ינחל תבוסה, יש לכך משמעות גם לקראת הפרימריס בליכוד", אמרו אתמול בסביבת שרון.



לדברי מקורבי ראש הממשלה, זהו מבחן לפשרה כיוון ששני המתומדדים האחרים, לנדאו ונתניהו, ימצאו את עצמם כמי שהביאו להקדמת הבחירות ומנעו מינויי שרים מהליכוד שמגיעים לליכוד על פי המפתח הקואליציוני", אמרו בסביבת שרון.



לדברי מקורביו ראש הממשלה שומר את הקלפים קרוב לחזהו והוא מקפיד לא לומר מה יעשה.



בסביבת שרון אמרו, כי גם לתוצאות הפריימריס בעבודה תהיה השפעה על המהלכים ובחירה בשמעון פרס תאפשר לשרון מרווח פעולה בהרכב הממשלה הנוכחי.



למרות הצהרת הכוונות בלשכת שרון, ההערכה אתמול היתה כי אין למינויים רוב בכנסת, ומזכיר הממשלה, ישראל מימון, שוחח על כך בטלפון עם בוים ובר-און.



במקביל, יימשכו גם היום המאמצים להשיג רוב באמצעות חברי כנסת בודדים שייעדרו מהאולם או ישתכנעו לתמוך. על פי בדיקה שערכו אתמול אנשי שרון בלילה, שישה חברי כנסת מהמורדים וכן בנימין נתניהו, שאמור לשוב להצבעה מארה"ב, יתנגדו. שלושה חברי כנסת מהליכוד, ביניהם משה כחלון, גלעד ארדן ויובל שטייניץ, מתלבטים וייתכן כי יעדרו מהמליאה בעת ההצבעה. גם היום, כמו בשבוע שעבר, צפויים להימשך הלחצים על חברי כנסת מצד חברי מרכז הליכוד שיגיעו לכנסתלהצביע בעד מינוי השרים.



קיימת גם אפשרות שכל המינויים החדשים יובאו הערב לאישור הכנסת כמקשה אחת ואם שרון יובס בהצבעה, הוא יביא שוב את המינויים 24 שעות לאחר מכן.



כאמור, בבדיקה שנעשתה אמש בקרב נציגי הסיעות בכנסת התבררה התמונה הבאה: רק 55 ח"כים תומכים באישור שלושת המינויים, ואילו 61 ח"כים מתנגדים לאישור שלושת המינויים - אם יוגשו כמיקשה אחת.



המתנגדים כוללים את סיעות שינוי (14), ש"ס (11), "מורדים" בליכוד (7), האיחוד הלאומי (6), מרצ-יח"ד (6), מפד"ל (4), חד"ש-תע"ל (3), עם אחד (3), בל"ד (3), רע"מ (2), והציונות הדתית (2).



בעד אישור המינויים יצביעו: הליכוד (30), עבודה (18), אגו"י (3), דגל התורה (2), ח"כ מיכאל נודלמן (1) וח"כ דוד טל (1).



עדיין לא החליטו כיצד יצביעו ארבעה ח"כים: גלעד ארדן, משה כחלון, יובל שטייניץ (ליכוד), וח"כ יוסי פריצקי (צל"ש).



בתוך כך, חברי קבוצת "המורדים" יתכנסו היום בשעה 13:00 בכנסת כדי לגבש את עמדתם וצעדיהם לקראת ההצבעות הצפויות.



סיעת הליכוד תדון היום במסמך הפשרה שגיבשו סער ואיתן לקביעת הסדרי עבודה בסיעת הליכוד.



מרבית חברי הסיעה, בכללם חברי קבוצת "המורדים", אמרו שהם תומכים באישור ההסדר המוצע.



הסכם הפשרה שהוצע קובע, כי "החלטות הסיעה תחייבנה את כל חבריה והפרתן עלולה להביא להטלת סנקציות שיוטלו באישור הסיעה בהליך ראוי ולאחר שלחבר ניתנה זכות להשמיע את דבריו בפני כל המשתתפים בהצבעה".



עם זאת, כמה ח"כים הטילו ספק אם יש סיכוי ש"פורום ההידברות ליישוב חילוקי דעות", המוצע במסמך, יוכל להתכנס לאור החשדנות והעוינות השוררים בין שרון ואולמרט מזה לבין בנימין נתניהו ועוזי לנדאו מזה.



ח"כים בקרב קבוצת "המורדים" בליכוד אמרו אתמו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully