וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"2005 תהיה שנת שיא בהפרטות. כל עודפי התקציב יועברו להפחתת היחס חוב-תוצר"

מוטי בסוק

7.11.2005 / 8:48

כך אומר החשב הכללי באוצר, ירון זליכה, בראיון מיוחד ל-TheMarker; לדבריו, היחס בין החוב לתוצר יירד מ-100% עד סוף 2005 או תחילת 2006 - ונשוב להיות מדינה נורמלית; "נסיים את 2005 בגירעון של 3%-2.5% תוצר, לעומת יעד של 3.4%, המשמעות: 5 מיליארד שקל עודפים בקופת ה



2005 תהיה שנת שיא בהפרטות - כך אמר אתמול החשב הכללי באוצר, ירון זליכה, בראיון מיוחד ל-TheMarker. לדבריו, יחס החוב-תוצר יירד בסוף 2005 או בתחילת 2006 לפחות מ-100%, ובכך תחזור ישראל לליגת המדינות הנורמליות.



זליכה הוסיף כי הגירעון בתקציב 2005 יהיה 3.0%-2.5%, בהערכה שמרנית, לעומת יעד של 3.4%. לדבריו, כל העודפים שיישארו בקופת המדינה כתוצאה מהגירעון הנמוך (עד 5 מיליארד שקל. מ.ב) יועברו להקטנת יחס החוב-תוצר.



"קיים סיכוי מצוין לרדת מיחס חוב-תוצר של יותר מ-100% כבר בסוף 2005 או בתחילת 2006", אמר זליכה, "וזה הודות לשלושה מהלכים של הממשלה/אוצר: א. צמצום משמעותי בגירעון הממשלתי ועודף מימוני. השנה, לראשונה זה שנים ארוכות, גיוסי ההון של הממשלה יהיו נמוכים מתשלומי החובות. ב. רפורמה שביצענו בניהול תזרימי המזומנים של הממשלה. ג. 2005 תהיה שנת שיא בהפרטות, בכל הזמנים, הן מהבחינה האיכותית של ההפרטות והן מבחינת התקבולים (ביחס לתוצר) בשל הפרטות 'כבדות' של דיסקונט, בזק ובקרוב בנק לאומי.







"השאלה אם נרד מ-100% תלויה גם בשער השקל/דולר בדצמבר. יחס החוב-תוצר של שתי ספרות מחזיר אותנו לליגה של המדינות הנורמליות, אמנם בתחתית הטבלה. יחס חוב תוצר תלת-ספרתי מזעזע. יש השפעה פסיכולוגית כבדה לחוב תלת-ספרתי. אנחנו לא רואים בחציית הרף התלת-ספרתי (בכיוון מטה) של נטל החוב תחנה סופית, אלא תחנת ביניים בלבד. המשמעות היא חתירה נחושה להפחתה משמעותית, רב-שנתית, בנטל החוב".



זליכה אמר כי האוצר פעל השנה להקטין את גיוסי ההון בארץ ובחו"ל, וכי דה-פקטו הגיוסים בחו"ל קטנו יותר מאשר הגיוסים בישראל. לדבריו, הקטנת הגיוסים בשוק ההון, כולל הרפורמה שמטרתה - להכניס עושי שוק זרים ומקומיים לשוק האג"ח הממשלתיות (תוך יצירת תחרות, לראשונה, בין הבנקים המקומיים, במקטע גדול וחשוב של פעילותם) תקזז חלק מההשפעה של המגמה השלילית של עליית הריבית בעולם על המשק הישראלי.



להערכת החשב הכללי, הממשלה/אוצר יסיימו את 2005 עם גירעון של 3%-2.5% תוצר, כאשר יעד הגירעון של הממשלה הוא 3.4 אחוזי תוצר, שהם 18.85 מיליארד שקל. בהתייחסו לטענות והערכות של עיתונאים כי הגירעון ב-2005 יהיה היה נמוך מ-2.5%, אמר זליכה: "הלוואי שנופתע לטובה. התפקיד שלי לתת הערכות שמרניות. בשנים האחרונות הוכחנו שאנחנו יודעים להציב יעדים שמאחוריהם הנחות עבודה שמרניות ולהפתיע לטובה. זה עדיף עשרות מונים על הפתעות לרעה. לאמינות שרכשנו בהשגת יעדי הממשלה והאוצר, יש משמעות וחשיבות רבה בשוקי ההון".



גירעון של 2.5% בסוף 2005 במקום גירעון של 3.4%, משמעותו - 5 מיליארד שקל עודפים בקופת המדינה, לדברי זליכה, אם כי בלי להיכנס למספרים, "כל כסף עודף שיהיה בקופה, יעבור להקטנת נטל החוב של המדינה. אנחנו נותנים תשומת לב מיוחדת להקטנת נטל החוב. שר האוצר תומך במדיניות זו, והנגיד תומך במדיניות זו.



בהתייחסו לשאלה, אם חברות הדירוג הבינלאומיות עומדות לעלות את דירוג האשראי של ישראל בקרוב, השיב זליכה: "איני רוצה להתייחס להערכות בנושא הדירוג. עם זאת תפקידנו להמשיך וליישם בקפדנות את העקרונות הכלכליים ששוקי ההון העולמים מכתיבים. ואני משוכנע שמי שצריך, גם יידע להעריך זאת".'


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully