וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתעה במפלגת העבודה: עמיר פרץ גבר על שמעון פרס ונבחר ליו"ר המפלגה

מזל מועלם

10.11.2005 / 9:23

פרץ זכה ב-42.3% מהקולות; פרס זכה רק ב-39% מקולות הבוחרים; פרץ: "אין מחנות במפלגת העבודה, כולנו חזית אחת שרוצה להביא בשורות למדינת ישראל"; קרא לפרס לעמוד לצדו למען המפלגה ולמען המדינה



מאת מזל מועלם, יאיר אטינגר, ניר חסון ושירות "הארץ"



הפתעה גדולה בפריימריס במפלגת העבודה - יו"ר ההסתדרות, ח"כ עמיר פרץ, הוכרז הבוקר (חמישי) כיושב הראש החדש של הפלגה ומועמדה לראשות הממשלה. למרות הציפיות לניצחון סוחף של יו"ר המפלגה שמעון פרס, זכה פרץ ב-42% מקולות מצביעי מפלגת העבודה, ואילו פרס זכה ב-39% מהקולות. המועמד השלישי, ח"כ בנימין בן אליעזר זכה ב-16% מהקולות. בנאום הניצחון שלו, קרא יו"ר המפלגה הנבחר ליריבו, אשר החזירו למפלגת העבודה, לעמוד לצדו ולתת לו עצה בעת הצורך, "אם לא למעני, אז למען המפלגה והמדינה", אמר.



פרץ פנה למנהיגי המפלגה, שתמכו ברובם במועמדותו של פרס ואמר כי "אין בשום סיעה בכנסת ריכוז של כל כך הרבה איכות אנושית ואנשים טובים וראויים. אם נתלכד, נצליח להגדיל את העוגה", אמר בנאום הנצחון בבית מפלגת העבודה בתל אביב. לדבריו, "אזרחי ישראל מצפים מאיתנו להציב דרך לרפא את פצעי החברה הישראלית החולה במחלות קשות ביותר, אותן יצר הליכוד בימי שלטונו". "הבוקר הזה", אמר, "מפציעות להן תקוות חדשות".



מזכ"ל מפלגת העבודה, ח"כ איתן כבל, תקף את אנשיו של שמעון פרס ואמר כי "לכשהחלו התוצאות להתברר היה מי שחשב שבאופן פרוצדורלי יוכל אולי לשנות את תוצאות הבחירות וביקש מוועדת הבחירות להניח 13 קלפיות בצד לשם עיון מחדש". לדברי כבל, נציגיו של פרס בוועדת הבחירות, חתמו אישרו את כשרות של כל הקולות. כבל הוסיף כי "מי שמוליך היום את השר פרס למהלכים של עתירות ותביעות, פוגע בכבודו".



לפנות בוקר כינס פרס מסיבת עיתונאים שבה הודיע כי הוא דורש ממוסדות המפלגה לבדוק טענות בדבר זיופים לטובת פרץ, בין היתר בקלפי בשדרות, עירו של פרץ. לדברי פרס, כמה מהתוצאית "מעוררות הרמת גבה בלתי רגילה". הוא הוסיף כי התקבלו תלונות על זיופים מקלפיות רבות, וכי "לא מתקבל על הדעת שביישובים שבהם היה לי רוב, ירדתי לשבעה קולות בלבד".



ועדת הבחירות המרכזית של המפלגה התכנסה לפנות בוקר לדיון מיוחד עקב הטענות לזיופים. אתמול בצהריים נסגרו שתי הקלפיות בשדרות למשך כשעה, עקב טענות על אי סדרים. בערב דרשו יועציו המשפטיים של פרס מוועדת הבחירות שהקלפיות משדרות ייבדקו תחת פיקוח מוגבר. במטה פרס טוענים לזיופים לטובת פרץ גם במצפה רמון. אולם גם ממטה פרץ עלו טענות לזיופים.



סקרים סותרים



במטות המועמדים העריכו כי הספירה תסתיים בהפרש של מאות קולות, דבר שעלול להוביל לעתירות משפטיות של שני הצדדים. סקרים שפורסמו אמש סתרו זה את זה - סקר אחד הצביע על ניצחון סוחף לפרס, בעוד שסקר אחר צפה ניצחון לפרץ בהפרש קטן. על פי סקר מכון סמית שפורסם בגלי צה"ל, זכה פרס ל-52% מהקולות, לעומת 38% לפרץ ו-10% לבנימין בן אליעזר. לעומת זאת, על פי סקר מכון "מאגר מוחות" שפורסם ב"קול ישראל", קיבל פרץ 46% מהקולות, פרס 41% ובן אליעזר 13%. לניצחון כבר בסיבוב הראשון דרושים יותר מ-40% מהקולות.



בכיר במטה של פרס אמר הלילה כי "זה לא נראה טוב, אין לי מושג מה קרה פה". במטה פרץ אמרו, כי "יש ריח של מהפך ומהפיכה במפלגת העבודה". במטה הבהירו, כי "בכל מקרה פרץ הוא המנצח הגדול. גם אם פרס ייבחר, הרי שלמפלגת העבודה יש יושב ראש, אבל המנהיג הוא עמיר, שביסס את מעמדו כמנהיג, יאתגר את שרי העבודה מתוך מפלגת העבודה ויהפוך לאופוזיציה שלא תאפשר להם להישאר עוד זמן רב בממשלת האחדות".



ברק צפה ניצחון לפרץ: "המפלגה בפני מציאות חדשה"



סמוך לחצות, העריך אהוד ברק, שתמך בפרס, כי עמיר פרץ זוכה בהפרש קטן, אך הוסיף כי "יש בהחלט סיכוי שננצח". ברק האשים את עמיר פרץ במפקד בלתי ראוי וב"השתלטות של עם אחד על מפלגת העבודה". ברק נפגש אמש עם פרס, ולאחר מכן אמר כי "פרס הוא איש מנוסה מאוד. עבר דברים גרועים מאלה והוא מפגין קור רוח למופת". ברק הוסיף, כי יהיו תוצאות הבחירות אשר יהיו, "מפלגת העבודה ניצבת היום בפני מציאות חדשה, שבה יצטרכו להשקיע הרבה מאוד אנרגיה, כדי להוביל את שני המחנות יחד בתוך מפלגה אחת".



ההערכה היא שהתוצאות הצמודות נבעו מאחוזי הצבעה נמוכים יחסית - כ-60% (כ-62 אלף מצביעים) מתוך 100,474 מתפקדי המפלגה. הקלפיות נסגרו באיחור של חצי שעה לבקשת מטה פרס, עקב אחוזי ההצבעה הנמוכים. סיבה נוספת לקרב הצמוד היא העובדה שהמצביעים של מתן וילנאי, שפרש ביום ראשון מהמירוץ, תמכו דווקא בפרץ.



על פי תוצאות חלק מהקלפיות בערים, ניצח פרץ בפתח תקווה, בגדרה, בנס ציונה, ברחובות, באשדוד וברמלה. פרס ניצח בהרצליה, ברמת השרון, ברמת גן ובקרית אונו. בקיבוצים השיג פרס 67%, לעומת 24% לפרץ ו-8% לבן אליעזר.



בסביבות השעה 22:00 החלו לזרום תוצאות האמת אל מרכז התקשורת בבית מפלגת העבודה בשכונת התקווה בתל אביב, ומן ההתחלה התברר כי הקרב הוא צמוד מאוד. בחלק מהמגזרים כבר הסתיימה ספירת הקולות. במקביל, מטות המועמדים החלו לקבל תוצאות קלפיות מנציגיהם בקלפיות ברחבי הארץ, וגם משם עולה בינתיים תמונה של התמודדות צמודה ביותר. בשני המטות שומרים בינתיים על איפוק ולא יוצאים בהצהרות, אולם במטה פרץ האווירה חיובית ואופטימית, ואילו במטה פרס ניכרת דאגה מרובה.



ההתמודדות הצמודה במפלגת העבודה הביאה לדריכות שיא במערכת הפוליטית. גם בש"ס עקבו בדריכות אחר ההתפתחות, ובכירים במפלגה אף אמרו כי בחירתו של פרץ תהיה בעייתית לש"ס, כיוון שהוא פונה לשכבות החלשות ולפריפריה.



פרץ: השד העדתי הוא אויב המהפכה



אחר הצהריים ביקר פרס עצמו ב"מרכז ההמרצה" של מטהו, ובאופן אישי התקשר ממתפקדים וקרא להם לצאת ולהצביע. גם בעלי בריתו, מתן וילנאי ואהוד ברק, נמצאים במטה ומתקשרים לפעילים. במטה יש תכונה רבה וניסיון להעלות את אחוזי ההצבעה. בניסיון להמריץ את הפעילים, מזהירים אנשי המטה מזהירים בשיחות הטלפון כי אם קצב ההצבעה יימשך כפי שהוא, הרי שהמצב הוא "קריטי".



פרץ הצביע הבוקר בשדרות, ואמר כי עם זכייתו הוא יוביל את העבודה מחוץ לממשלה ויהפוך אותה לאופוזיציה חברתית. שר החוץ, סילבן שלום (ליכוד)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully