וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזינוק של קרדן

שלומי גולובינסקי

28.6.2001 / 17:10

משווי שוק של 3 מיליון דולר ב-1990 לגרעין השליטה באי.די.בי

למרות שהיא מעורבת כמעט בכל תחומי ההשקעה במשק, שמותיהם של קרדן ובעלי השליטה בה אינם מככבים בראש החדשות. קרדן נשלטת על ידי צמד היהלומנים אבי שנור ויוסף גרינפלד, המחזיקים בנוסף את חברת היהלומים אסטרא.

קרדן נסחרת בתל אביב לפי שווי שוק של 544 מיליון שקל. גרינפלד, המשמש כיו"ר הדירקטוריון של החברה, ושנור, איתן רכטר ויצחק גרוסמן המשמשים כמנכ"לים משותפים, רכשו את השליטה בקרדן בשנת 1990, שנסחרה אז לפי שווי של כ-3 מיליון דולר.

מאז התפתחה קרדן והיא יוזמת ומשקיעה בתחומי הנדל"ן, הפיננסים, ההיי-טק והתקשורת, המסחר והתשתיות תוך שיתופי פעולה אסטרטגיים עם גופים עסקיים מהגדולים בעולם כ-General Motors, דויטשה בנק, EBRD הבנק האירופאי לפיתוח וסיטי בנק.

הפעילויות וההשקעות מתבצעות על ידי החטיבות - חברות בנות, שחלקן חברות ציבוריות, כאשר כל חטיבה-חברת בת ממוקדת במגזר אחד בלבד. על החברות הבנות של קרדן נמנות קרדן נדל"ן, חברה ציבורית הנסחרת בבורסה בתל אביב ועוסקת בייזום ופיתוח נדל"ן בעיקר במזרח אירופה.

קרדן נדל"ן נכנסה בשנת 1994 לפעילות של ייזום ופיתוח נדל"ן במזרח אירופה. בשלב ראשון הוקמה GTC Poland, שכיום נמנית על חברות הנדל"ן הגדולות והמובילות בפולין, כשבבעלותה נכסי נדל"ן בהיקף של למעלה ממיליון מ"ר. בין השאר הקימה GTC Poland בוורשה את מרכז העסקים והמסחר הגדול בפולין, המאוכלס ברובו על ידי גופים בינלאומיים מהגדולים בעולם.

עם השנים צירפה קרדן את CitiBank, ו- Deutsche Bank כשותפים בהון של GTC Poland, ולאחרונה נכנס הבנק האירופאי לפיתוח - ה-EBRD כשותף לפי שווי חברה של 250 מיליון דולר. בשנתיים האחרונות גייסה GTC Poland אג"ח בהיקף של כ-300 מיליון דולר, בגיוס הנחשב לאחד מגיוסי האג"ח הגדולים שנעשו במזרח אירופה בשנים האחרונות.

פעילות קרדן נדל"ן בחו"ל מתבצעת באמצעות חברה בת הולנדית שבשליטתה GTC INTERNATIONAL שהיא בעלת השליטה בחברות GTC בפולין, ברומניה ובהונגריה. הרחבת הפעילות לייזום ופיתוח נדל"ן ברומניה ובהונגריה, מקורה בשיתוף פעולה עם דויטשה בנק ואזורים, והיא מתבססת על האסטרטגיה לפתח ולהרחיב את הפעילות בתחום הנדל"ן במרכז ומזרח אירופה. בשנת 2000 הצטרפה חברת גנדן נדל"ן לשותפות עם קרדן נדל"ן בהקצאת מניות פרטית של 20% ממניות החברה בתמורה ל-20 מיליון דולר.

למעשה, הקשר של קבוצת קרדן ואי.די.בי החל בשותפות בין אזורים לקרדן נדל"ן.

לתחום הפיננסים נכנסה קרדן ב-1996 אז החלה בהקמה של מערך עסקי ביטוח וקרנות פנסיה במזרח אירופה, באמצעות החברה ההולנדית TBIH BV. במהלך השנים האחרונות רכשה TBIH חברות ביטוח בבולגריה, רומניה, סלובקיה וקרואטיה והקימה מספר קרנות פנסיה באזורים אלו. כיום TBIH מחזיקה בנתח שוק משמעותי בתחומי הביטוח והפנסיה בארצות אלו, ונהנית מגידול בהיקפי הפעילות כתוצאה מהצמיחה במדינות אלו ומהגידול בשיעורי חדירת הביטוח במשק.

פעילות זו התפתחה בשותפות עם דויטשה בנק, ולאחרונה הצטרף ה-EBRD תוך רכישה של 23% מהמניות לפי שווי חברה של 92 מיליון דולר. סך כל ההכנסות הצפויות מפרמיות בחברות הביטוח לשנת 2001 יגיעו לכ-130 מיליון דולר וסה"כ מספר החברים בקרנות הפנסיה יגיע בסוף שנת 2001 לכ-650 אלף.

בישראל מחזיקה קרדן בכ-90% ממניות קרדן השקעות הון (לשעבר: החברה המרכזית לני"ע) - מחברות הברוקרים הפרטיות הגדולות בישראל.

לתחום הטכנולוגיות נכנסה קרדן ב-1994, אז הקימה את החברה הבת קרדן טכנולוגיות שכיום היא חברה ציבורית היוזמת ומנהלת קרנות הון סיכון. במהלך השנים האחרונות היתה קרדן טכנולוגיות שותפה בהקמה ובניהול של שלוש קרנות הון סיכון הנחשבות בין המוצלחות בישראל: קרן ניצנים, קרן קונקורד I וקרן קונקורד II עם היקף השקעה כוללת של כ-275 מיליון דולר.

בתחום התקשורת מעורבת קרדן באמצעות קרדן תקשורת ב-YES, בה היא מחזיקה בשותפות עם לידן כ-12.5%; ב-Infonet המספקת שירותי תקשורת דאטה גלובליים כחלק מרשת בינלאומית בעלת נוכחות בכ-65 מדינות; בענדן, חברה לפיתוח תוכנות; ובווימטיקס, חברת מולטימדיה.

תחום נוסף בו פועלות קרדן הוא תחום הסחר. בשנת 1993 הקימה קרדן, במשותף עם משפחת עיני וחברת המזרח, את יוניברסל מוטורס ישראל (UMI), המשווקת הבלעדית של רכבי קבוצת GM בישראל. בצעד יוצא דופן הצטרפה ג'נרל מוטורס ל-UMI והיא בעלת 10% ממניותיה. חברת UMI משווקת רכבים מדגמי GM, OPEL, ISUZU ו-SAAB, ומחזיקה בנתח הקרוב ל-10% מהשוק הישראלי. סה"כ היקף המכירות בשנת 2000 הגיע לכ-1.5 מיליארד שקל.

התחום החדש ביותר אליו נכנסה קרדן הוא תחום התשתיות. בשנה שעברה רכשה קרדן את מלוא הבעלות על חברת תה"ל, המספקת שירותי ייעוץ הנדסי ותכנון ומבצעת פרויקטים בארץ ובעולם בנושאים הקשורים לאיכות הסביבה, מים, ביוב, ניקוז, השקיה, אנרגיה וחקלאות.

רכישת החברה נעשתה במסגרת תוכניתה האסטרטגית של קרדן להרחיב ולפתח את פעילות הקבוצה בתחום התשתיות בארץ ובחו"ל וזאת תוך הישענות על קשרי העבודה של הקבוצה עם גופים בינלאומיים ועל נוכחות תה"ל וקבוצת קרדן בחו"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully