וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העסקות האחרונות של רכישת קרנות ע"י חברות ביטוח משקפות תשואה של 7%"

מירב ארלוזורוב

13.11.2005 / 8:17

כך אומרים גורמים המקורבים לעסקת אילנות דיסקונט-כלל ביטוח; להערכתם זאת תשואה שנחשבת נמוכה, במיוחד לעסקה בסדר גודל של 1.3 מיליארד שקל



גורמים מקורבים לעסקה, שבה מכר בנק דיסקונט את קופות הגמל שלו ואת קרנות הנאמנות אילנות דיסקונט לכלל ביטוח, מעריכים כי העסקה, כמו שתי העסקות הקודמות שבהן נמכרו קרנות נאמנות, נעשתה במחירים גבוהים מאוד. להערכתם, העסקה האחרונה משקפת תשואה של 7% בלבד לכלל ביטוח. זאת תשואה שנחשבת נמוכה, במיוחד לעסקה בסדר גודל של 1.3 מיליארד שקל.



עם זאת, הגורמים המקורבים מעריכים כי העסקה כדאית לכלל, בגלל יתרון לגודל, שיאפשר לה חיסכון בעלויות. איחוד מערכי הפצה ומערכי ניהול השקעות יאפשרו לכלל להגדיל את התשואה על העסקה ל-9%-8%. המשמעות היא שרכישת הפעילות של אילנות וקופות הגמל של דיסקונט תלווה בפיטורי חלק מעובדי שתי הקבוצות.



סיבה נוספת שבעטיה העסקה נחשבת כדאית לכלל ביטוח היא העובדה שהדבר ממצב אותה כשחקן מוביל בשוק החיסכון העתידי - במיוחד מול מתחרתה חברת מגדל. מגדל רכשה עד כה רק את חברת הקרנות של הבינלאומי, שהיא חברה קטנה יחסית המנהלת 4.4 מיליארד שקל, לעומת כמעט 15 מיליארד שקל שמנהלת אילנות דיסקונט. כל זאת כשהיצע קרנות הנאמנות המוצע למכירה מתחיל להידלדל. בהנחה שבנק הפועלים אינו מתכוון למכור את קבוצת להק שלו, אלא לפצל אותה לבעלי המניות שלו (מה שמוכנה בשוק ההון "ספין-אוף"), הרי שקבוצת הקרנות הגדולה האחרונה שנותרה היא פסגות של בנק לאומי. לפיכך, המכרז על פסגות עלול להסתיים במחיר גבוה בהרבה מזה של אילנות (4.1% מהיקף הנכסים).



בנוגע למכרזים למכירת קופות הגמל, המצב הוא הפוך וההיצע של הבנקים בו עולה על הביקוש של חברות הביטוח. זאת, מכיוון שחברות הביטוח כבר קרובות למגבלה המותרת להן לניהול חיסכון ארוך טווח של הציבור בשל אחזקתן בתוכניות ביטוח החיים ובקרנות הפנסיה. הנתון הזה צריך להדאיג את שני הבנקים הגדולים, הפועלים ולאומי, שעוד לא החלו במכירת הקופות שלהם.



הסיבה השלישית שבגללה העסקה עשויה להיות כדאית לכלל היא האינטרס של גוף האם שלה, אי.די.בי. אי.די.בי החזיק ב-45% מאילנות דיסקונט עד לפני חודשיים, כשנתח מניות זה נמכר לדיסקונט לפי שווי חברה של 506 מיליון שקל.



בהסכם עם בנק דיסקונט נקבע כי אם בתוך 18 חודש ימכור הבנק את הקרנות לצד שלישי, תקבל אי.די.בי בחזרה 50% מהרווח הנוסף. העסקה למכירת הקרנות לכלל ביטוח, חודשיים בלבד לאחר העסקה עם אי.די.בי ולפי שווי חברה של 600 מיליון שקל, מבטיחה לקונצרן אי.די.בי לקבל חזרה מחצית מהרווח שנבע לדיסקונט על העסקה. מדובר בסכום של כ-20 מיליון שקל.



מבחינת אי.די.בי הדבר ממצע את מחיר העסקה שהוא ביצע למכירת 45% מאילנות. העסקה בוצעה במקור במחיר של 37 מיליון שקל לכל מיליארד שקל מנוהל. בנק דיסקונט מכר את הקרנות בחזרה לכלל ביטוח לפי יחס של 41 מיליון שקל. ואולם מכיוון שמחצית הרווח חוזרת לאי.די.בי, הרי שהמחיר הממוצע שאי.די.בי מכרה בו את חלקה עתה הוא 39 מיליון שקל לכל מיליארד שקל בקרנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully