וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשות לניירות ערך שוקלת לאפשר מכירת עד 10% מהנפקה לגוף מקורב לחתם

מירב ארלוזורוב

13.11.2005 / 8:36

בעקבות לחצן של חברות הביטוח הגדולות שוקלת הרשות להקל את אחת ההגבלות החשובות שננקטו להקטנת ניגודי העניינים בפעילות החיתום בישראל; ההגבלה נועדה להתמודד עם טענות ניגודי עניינים



בעקבות לחצן של חברות הביטוח הגדולות שוקלת רשות ניירות להקל את אחת ההגבלות החשובות שננקטו להקטנת ניגודי העניינים בפעילות החיתום בישראל. המגבלה קבעה כי חתם המנפיק חברה כלשהי בבורסה לא יוכל למכור יותר מ-5% מההנפקה לגופים הקשורים לאותו חתם.



המגבלה נולדה עוד לפני ועדת בכר, ונועדה להתמודד עם הטענות על ניגודי עניינים חמורים בפעילות חברות החיתום של הבנקים. לפי הטענות, חברות החיתום של הבנקים מוכרות את ההנפקות שהן מבצעות לקופות הגמל וקרנות הנאמנות של הבנקים, ובכך מבטיחות את הצלחת ההנפקות. טענות לניגודי עניינים מסוג זה הועלו במשך כל השנים, ובמהלך הגאות הגדולה של הבורסה בתחילת שנות ה-90 הן אף נחקרו בידי המפקחים השונים.



כדי למנוע אפשרות כזו לניגודי עניינים נקבע כי חתם לא יוכל למכור יותר מ-5% מהנפקה לגופים קשורים אליו. אלא שבינתיים חל שינוי משמעותי במפת שוק ההון: הבנקים מכרו את קופות הגמל וקרנות הנאמנות, ואלו נרכשו בידי חברות הביטוח. פוטנציאל ניגודי העניינים בבנקים, בין פעילות החיתום לבין פעילות ניהול ההשקעות, הצטמצמם עד נעלם, וזה נדד לעבר חברות הביטוח.



לפיכך, חברות הביטוח הן הנפגעות העיקריות מההגבלה כיום, ולכן הן גם הלוחצות להסיר אותה. כמה מהחברות הגדולות בענף נפגשו עם רשות ניירות ערך, וטענו באוזני ראשיה כי ההגבלה פוגעת פגיעה בלתי סבירה במבוטחים, משום שהיא מונעת רכישת הנפקות טובות לתיקי המבוטחים בביטוחי חיים.



בניגוד לעמדה ששררה לגבי הבנקים כל השנים, רשות ניירות ערך נוטה להטות אוזן לטענות חברות הביטוח, והיא שוקלת כעת להקל את ההגבלה, כך שהמכסה המותרת למכירה לגופים קשורים תהיה 10%, במקום 5%.



עם זאת, הקלה זאת מתנגשת עם ההוראות שהוציא משרד האוצר באחרונה לחברות הביטוח לגבי פעילותן עם גופים קשורים, ובה נקבע כי לחברת ביטוח אסור לרכוש יותר מ-5% מהנפקה של חתם קשור אליה או של גוף קשור אליה - למשל חברה השייכת לחברת האם (זו הגבלה רלוונטית מאוד לחברת כלל ביטוח, הנמצאת בבעלות קונצרן אי.די.בי).



בתקנות החדשות של האוצר נקבע עוד כי על חברת ביטוח, כמו גם על קופות גמל או קרן פנסיה, ייאסר כליל להשקיע בחברה קשורה אליה, אם מדובר בחברה בלתי סחירה. בחברה הנסחרת בבורסה ההגבלה, כאמור, תהיה 5%.



כמו הרשות, גם משרד האוצר, הכניס הקלות בתקנות החדשות לעסקות עם גופים קשורים, אם מדובר בגוף המחזיק עד 20% מאמצעי השליטה בחברת הביטוח. כך, חברת הביטוח מנורה, שיצחק תשובה מחזיק בפחות מ-20% ממניותיה, תוכל להשקיע ללא הגבלה במניות של קבוצת תשובה. ההגבלות, המאפשרות השקעה של עד 10%, חלות רק לגבי השקעה בחברות לא סחירות של קבוצת תשובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully