וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף עידן הנפט?

נמרוד הלפרן

14.11.2005 / 17:44

שדה הנפט השני בגודלו בעולם, שדה בורגן בכוויית, חצה את נקודת השיא בתפוקתו. מעכשיו, התפוקה משדה זה תרד

שדה נפט בורגן בכוויית, שדה הנפט השני בגודלו בעולם, כבר חצה את נקודת השיא בתפוקתו, כך חשפה בסוף השבוע כוויית אויל קמפני. החברה העריכה כי תפוקת השיא של שדה בורגן (Burgan) עומדת על 1.7 מיליון חביות נפט ליום, ולא 2 מיליון חביות ליום כפי שהעריכו עד כה. התפוקה הנוכחית של השדה, אשר השאיבה בו מתבצעת קרוב ל-60 שנה ואשר מיצויו הסופי צפוי בתוך 30-40 שנים, עומדת על 1.9 מיליון חביות ליום, אולם החברה קבעה כי קצב השאיבה האופטימלי הוא 1.7 מיליון חביות ליום. שדה הנפט בורגן כולל למעלה ממחצית עתודות הנפט המוכחות של כוויית.

בעקבות הודעת כוויית אויל קמפני, הועלו סימני שאלה לגבי תחזית שפירסמה מוקדם יותר החודש סוכנות האנרגיה הבינ"ל (IEA) לפיה היקף השאיבה בשדה בורגן רבתי צפוי לעמוד על 1.64 מיליון חביות ליום בשנת 2020, ועל 1.53 מיליון חביות ליום בשנת 2030. הסוכנות עצמה הטילה בעבר ספק באמינות נתוני עתודות הנפט המוכחות של מדינות אופ"ק.

הגאולוג הנודע, מ. קינג יוברט, הראה במחקר שערך לפני חמישים שנה כי תפוקתו של שדה נפט, ולצורך העניין גם תפוקתה של מדינה, הולכת וגדלה שנה אחר שנה עד שהיא מגיעה לשיא - פחות או יותר בשלב שבו מחצית מעתודות הנפט שלה נוצלו. מנקודת אל-חזור זו, קבע יוברט, הולכת ומתכווצת התפוקה השנתית עד לאפס.

תחזיתו של יוברט לפיה תפוקת הנפט של ארה"ב תגיע לשיא בשנת 1970 התממשה בדיוק מפליא, ובמהלך מחצית המאה האחרונה, הגיעו מדינה אחר מדינה בעולם לשיא בתפוקה שאחריו החל ייצור הנפט שלהן להתדרדר.

עם זאת, מעטים בתעשיית הנפט אימצו את המודל של יוברט, והתחושה הרווחת היתה כי הנפט ימשיך לשמן את גלגלי הכלכלה העולמית לנצח. אלא שבשנים האחרונות חדל הדיון סביב הנפט לעסוק בשאלה האם אמנם תירשם בבוא היום ירידה בתפוקת הנפט העולמית, ואת מקומו תפסה השאלה מתי נקודת השיא בתפוקה תגיע.

פרופ' קנת דפייס, לשעבר מאוניברסיטת פרינסטון ומחברו של ספר חדש בשם "מעבר לנפט: מבט מהשיא של יוברט" (Beyond Oil: The View from Hubbert's Peak) צופה כי נקודת השיא בתפוקת הנפט העולמית תגיע כבר השנה. מומחים אחרים מעניקים לשוק הנפט הגלובלי עוד כמה שנות חסד.

כתב העת "פטרוליום רוויו" (Petroleum Review) צופה כי הביקוש העולמי לנפט יעלה על ההיצע בשנת 2006. ריצ'רד היינברג, מחברו של הספר "החגיגה נגמרה: נפט, מלחמה וגורלן של החברות התעשייתיות" (The Party's Over: Oil, War, and the Fate of Industrial Societies) מעריך כי שיא התפוקה צפוי בשנים 2007 או 2008. חברת הייעוץ PFC אנרג'י צופה כי השיא יגיע בשנים 2010-2015, ופרנסיס הרפר, יועץ קידוחי הנפט של ענקית האנרגיה הבריטית BP צופה כי נקודת השיא בתפוקה העולמית צפויה בין השנים 2010 ל-2020.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully