וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרינספאן: "משקיעים זרים יסרבו בשלב כלשהו להמשיך לממן את הגירעון בחשבון השוטף של ארה"ב"

TheMarker

14.11.2005 / 18:54

הגירעון, שהתרחב בהתמדה מאז שנת 1997 ומגיע כיום ליותר מ-6% מהתמ"ג, אינו יכול להתרחב לנצח, הזהיר יו"ר הבנק הפדרלי



יו"ר הבנק הפדרלי בארה"ב, אלן גרינספאן, הזהיר היום כי הגירעון בחשבון השוטף של ארה"ב "אינו יכול להמשיך להתרחב לנצח", במסגרת שיחות וידיאו עם כנס של הבנק המרכזי של מקסיקו.



"בשלב מסוים, המשקיעים יסרבו להמשיך לממן אותו", אמר גרינספאן. עם זאת, הנגיד הוותיק לא ציין מתי הדבר עתיד להתרחש.



הגירעון בחשבון השוטף של ארה"ב, המגיע כיום ליותר מ-6% מהתוצר המקומי הגולמי, התרחב בהתמדה מאז שנת 1997.



"לנוכח העובדה שעלינו עוד להתמודד עם הקשיים שבמימון גירעון בחשבון השוטף של יותר מ-6% מהתמ"ג, מה הגבול של נכונות השווקים הזרים לספוג את ההוצאות למימון תושבי ארה"ב?", שאל גרינספאן.



עוד אמר הנגיד, כי צמצום הגירעון בתקציב הפדרלי "לא יביא בהכרח, ואם כן אז רק במידה קטנה" לצמצום הגירעון בחשבון השוטף.



גרינספאן ציין, כי משקיעים פרטיים בינלאומיים עושים שימוש גדל והולך ביורו במסגרת עסקות, אולם הוסיף כי בנקים מרכזיים בעולם טרם הלכו בעקבותיהם.



משקיעים ובנקים מרכזיים זרים מחזיקים כיום בכמחצית מהאג"ח הממשלתיות הסחירות של ארה"ב, ששוויין הכולל עומד על 4 טריליון דולר, והגדילו את הנתח שלהם באג"ח הממשלתיות האמריקאיות ב-20% בשלוש השנים האחרונות. החלטה של בנקים ומשקיעים זרים לחסל את השקעותיהם בארה"ב ואת העתודות הדולריות שלהם עלולה להביא לנפילה חדה בשער הדולר.



עם זאת, שוקי המט"ח לא התרשמו מדברי גרינספאן, והמטבע האמריקאי שומר על כוחו. הדולר עולה ב-0.5% מול היורו לשער של 1.1674 דולר; מול הין מוסיף הדולר 0.7% לרמה של 118.875 ין לדולר. מול הפרנק השווייצי מוסיף הדולר 0.7% לשער של 1.3195 פרנק; מול הליש"ט עולה הדולר ב-0.4% לרמה של 1.736 דולר לליש"ט.



ממשל בוש לווה יותר כסף מממשלות זרות ובנקים מאשר כל 42 נשיאי ארה"ב הקודמים גם יחד. ב-224 השנים שחלפו מאז הקמתה של ארה"ב (1776-2000), לוו כל 42 נשיאי ארה"ב הקודמים מממשלות זרות ומוסדות פיננסים סכום מצטבר של 1.01 טריליון דולר. מנגד, בארבע השנים האחרונות בלבד, לווה ממשל בוש סכום של 1.05 טריליון דולר, לפי נתוני משרד האוצר האמריקאי.



כתוצאה מכך, חצה החוב הלאומי של ארה"ב לאחרונה את רף 8 טריליון הדולרים - זינוק של כ-3 טריליון דולר בתוך 5 שנים, ובשנה החולפת גדל החוב בממוצע ב-1.62 מיליארד דולר מדי יום. הסעיף בתקציב הפדרלי שרשם באותה תקופה את הגידול החד ביותר הוא תקציב הביטחון - אשר כמעט הוכפל במאז כניסתו של בוש לבית הלבן, ומתקרב השנה לחצי טריליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully