וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט אסר על גופים מסחריים להעניק שירותים משפטיים

עמית בן-ארויה

16.11.2005 / 8:28

בנוסף, נפסק כי אסור למי שאינו עורך דין לייצג אזרחים מול ערכאות מעין שיפוטיות - כמו ועדות ערר במוסדות שונים



רק עורכי דין, ולא חברות למתן שירותים משפטיים, מוסמכים להעניק שירותים משפטיים כמו הכנת כתבי טענות, ניסוח תצהירים והופעה בפני ערכאות שיפוטיות. כך קבע השבוע בית המשפט המחוזי בירושלים בתביעה של לשכת עורכי הדין נגד חברות המספקות שירותים משפטיים.



לפני שלוש שנים הגישה הלשכה תביעה נגד חברת פיצוי נמרץ שנהגה לפרסם בכלי התקשורת כי היא מעניקה לנפגעי גוף סיוע משפטי מול גופים ציבוריים. החברה סייעה תמורת תשלום בהשגת זכויות ביטוחיות, רפואיות ופיננסיות, ובעת הצורך אף הפנתה את לקוחותיה לעורכי דין. נתבעת נוספת היתה מרגלית אלבז-רביבו שמפעילה משרד לשירותים משפטיים באזור חיפה, שניהל בשם לקוחותיו מו"מ מול חברות ביטוח לצורך קבלת פיצויים וכן טיפל בהליכי הוצאה לפועל.



בלשכת עורכי הדין טענו שפעילות משרדים כאלה גורמת נזק רב למקצוע עריכת הדין. שני הצדדים ניסו להיתלות ב"עניין הציבורי": הלשכה טענה שהיא מעוניינת בהכרעה עקרונית כדי שגבולות המקצוע יהיו ברורים, ואילו החברות טענו כי אינן רוצות אלא רק לסייע ללקוחותיהן.



השאלה המרכזית במשפט היתה: מה היקף המונופול של עורכי הדין על שירותים משפטיים? השופטים מרים מזרחי, בעז אוקון וצבי זילברטל, אולי באופן טבעי, נטו לצד עורכי הדין, ופסקו שאסור לחברות לשירות משפטי לעסוק בתחומים הבאים: הגשת כתבי טענות, ניסוח תצהירים, פעולות מול כל ערכאה שיפוטית ולשכות ההוצאה לפועל ופניות לרשם העמותות או לרשם החברות.



בנוסף, נפסק כי אסור למי שאינו עורך דין לייצג אזרחים מול ערכאות מעין שיפוטיות - כמו ועדות ערר במוסדות שונים. על החברות נאסר לפנות לגופים כמו מס הכנסה, ביטוח לאומי או קצין תגמולים של משרד הביטחון.



ביהמ"ש התייחס גם להיבט הלשוני: החברות לא יוכלו לעשות שימוש בשם "משרד לשירותים משפטיים" או שם אחר המדמה את החברה לנותנת שירותים משפטיים. ואולם, בפני גופים שאינם בעלי סמכות שיפוטית או מעין-שיפוטית, כמו חברות ביטוח או קופות חולים, יוכלו גופים שאינם עורכי דין לייצג אחרים. להחלטה השלכות גם על ה"מאכרים" המשוטטים בבית המשפט ומעניקים שירותים משפטיים לכל דורש.



לשכת עוה"ד יוצגה ע"י עוה"ד אסף פוזנר ועודד אפיק ממשרד חיים קמחי ושות'. אלבז-רביבו ייצגה את עצמה ופיצוי נמרץ יוצגה ע"י עו"ד רנאטו יאראק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully