וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה את המלצות ועדת דינור לסגור את תחנת הרדיו FM 88 - המאזינים יוצאים להפגין

בן שלו

18.11.2005 / 21:16

עד שבקול ישראל הצליחו ליצור תחנת רדיו מוסיקלית הרשומת שיעורי האזנה נאים בעלות נמוכה יחסית, באה ועדת דינור והמליצה לוותר על 88 FM; "זה כל כך אבסורד", מוחה אריק איינשטיין, וחבר ועדת דינור, יצחק לבני, מסכים אתו: "אם אתה מוציא את כל מה שטוב, אתה נשאר רק עם הד



אריק איינשטיין נשמע נסער. "מה להגיד, שזה לא בסדר? 'לא בסדר' זה קטן מדי", הוא אומר. "זאת פשוט שערורייה, לקחת דבר כזה יפה ולחבל בו. בן אדם עם מינימום רגישות, לא היתה עולה אצלו בכלל המחשבה הזאת. האמת שקשה לי להגיד שאני מופתע. הרי הכל הפוך במדינה הזאת, ודברים שיש בהם איכות נדחקים לקרן זווית. אבל יש גבול, ואם זה נכון מה שאומרים ובאמת הולכים לסגור את 88 אף-אם, אז פה חצו את הגבול הזה. יש לך תחנה אחת שיש בה אנשים שבאמת אוהבים מוסיקה, אנשים שמנגנים מוסיקה טובה. תענוג. אין להם זכות לסגור את התחנה הזאת. זה כל כך אבסורד. הייתי אומר שצריך לצאת לשרוף צמיגים, אבל זה יכול להזיק לבריאות. אני ממש מקווה שבסוף לא ייגעו בה".



מה שמכעיס כל כך את איינשטיין הוא איום הסגירה המרחף בשבועות האחרונים מעל תחנת הרדיו של קול ישראל, 88 אף-אם. חזר לרחף, ליתר דיוק. ב-10 השנים שבהן פועלת התחנה עלה כמה פעמים החשש שהיא תיסגר, אבל האיום הנוכחי, שזקף את ראשו עם אישורן בממשלה של המלצות ועדת דינור לרפורמה ברשות השידור, הוא כנראה הממשי ביותר.



בשבועיים האחרונים, מאז אישור ההמלצות, הביעו עשרות מוסיקאים את מחאתם נגד סגירת התחנה - "אנחנו מיעוט נרדף, אבל גם לנו יש זכויות", אמר אהוד בנאי ל-Ynet בשם מאזיני התחנה - ואלפי מאזינים כתבו טוקבקים נזעמים באינטרנט וחתמו על עצומה המופנית לחברי הכנסת. היתה אפילו הפגנה קטנה להצלת התחנה, והפגנה נוספת, גדולה יותר, תיערך בשבת גם כן בתל אביב. ספק רב אם טל השילוני, גל אפלרויט, רוני ורטהיימר ושאר אנשי 88 אף-אם יכולים להסיר דאגה מלבם בעקבות המחאה הספונטנית הזאת, אבל הם בהחלט יכולים לראות בה מחמאה גדולה. היא בעצם אומרת: הרדיו הישראלי לא יהיה אותו הדבר בלעדיכם.



בהמלצות ועדת דינור, בסעיף הנוגע לקול ישראל, נכתב כך: "רשות השידור תצמצמם את מספר רשתות הרדיו המופעלות, תוך הקפדה על שימור רשתות או תכנים הנותנים מענה על כשלי שוק (כגון: רשת א', רק"ע, רדיו בערבית, קול המוסיקה) ושימור רשתות 'דגל' (כגון: ב', ג')".



התחנה היחידה שהוועדה לא ממליצה לשמר היא 88 אף-אם. מצד אחד היא לא מספיק "דגל", ומצד אחר, היא אינה מגזרית מספיק כדי להיכנס לקטגוריה של רשתות ש"אינן נותנות מענה על כשלי שוק", כלומר תחנות שרק השידור הציבורי מבטיח שתכניהן הייחודיים יבואו לידי ביטוי. לפיכך, קובע דו"ח דינור, "הוועדה אינה רואה צורך ברשת 'קול הדרך לעסקים' כחלק משידורי הרדיו הציבורי".



"קול הדרך לעסקים"? 88 אף-אם נקראה כך פעם, בימים שבהם היו בה דיווחי בורסה ופינות בענייני כלכלה, אבל כבר זמן רב שלא זה שמה. האם מדובר בשגיאה חסרת משמעות, או שאולי היא מעידה שחברי הוועדה לא מעודכנים בדמותה הנוכחית של התחנה ובתכנים המשודרים בה כיום?



עם אישור המלצות ועדת דינור בממשלה, הופץ בפורומי מוסיקה באינטרנט מסר שלפיו בתוך שבועיים ייחרץ גורלה של התחנה בוועדת הכספים בכנסת; את המסר הפיץ גורם שהזדהה כ-"88 אף-אם" והפציר בגולשים לזעוק נגד הסגירה. מכאן היתה הדרך להתלקחות מחאת המאזינים והמוסיקאים קצרה. אין חובב מוסיקה שלא רואה ב-88 אף-אם גל גל גלגל-הצלה.



כמו שהדברים נראים כעת, אף על פי שהאזהרה היתה אמנם במקומה - סגירת 88 אף-אם היא אכן איום ממשי - לא צפויה החלטה בעניין בטווח המיידי. ההכרעה גם לא תיפול כנראה בוועדת הכספים, אומר ח"כ רוני בריזון משינוי. בריזון דורש לקיים דיון בהמלצות ועדת דינור בוועדת החינוך והתרבות של הכנסת, "מאחר שיש כאן השלכות שמעבר לעניין הכספי". בינתיים הוא החתים 35 ח"כים על עצומה הקוראת למנוע את סגירת התחנה. "יש כאן



אריק איינשטיין: "זאת פשוט שערורייה, לקחת דבר כזה יפה ולחבל בו. בן אדם עם מינימום רגישות, לא היתה עולה אצלו בכלל המחשבה הזאת"


ניסיון לגזול מהעם היושב בציון את אחת התחנות היותר סימפטיות", הוא אומר.



הטיפול ביישום המלצות ועדת דינור נתון עכשיו בידי שרת המשפטים ציפי לבני, שקיבלה לפני כשבועיים את האחריות על רשות השידור. דוברה של לבני מסר שהיא "לומדת את החומר" הקשור להמלצות ועדת דינור, וכחלק מהתהליך תיפגש בשבועות הקרובים עם הוועדים השונים של רשות השידור. ועד העיתונאים של הרשות בתל אביב, שמוביל את המאבק נגד סגירת 88, ייפגש עם לבני ביום שלישי הבא וינסה לשכנע אותה בחשיבות התחנה. יום קודם לכן ייפגש הוועד עם רענן דינור, מנכ"ל משרד התמ"ת ויו"ר ועדת דינור, במטרה להבין מדוע נטפלה הוועדה דווקא לתחנה שעלותה השנתית כמיליון שקל בלבד ולנסות לגרום לריכוך ההמלצות (הנהלת רשות השידור אסרה על אנשי התחנה להתראיין לכתבה זו, בנימוק שהתחנה לא נמצאת בסכנת סגירה).



החדשות הטובות הן לא רק שהטלטלה הפוליטית בעקבות בחירתו של עמיר פרץ ליו"ר מפלגת העבודה עשויה לשפר את סיכויי השרידה של 88 - "בשנת בחירות לא ממהרים לסגור תחנות רדיו", אומר שדרן רדיו; החדשות המעודדות הן שאפילו חבר ועדת דינור, יצחק לבני, סבור שההמלצה לוותר על 88 אף-אם בקול ישראל היא טעות קשה. "אבל הדעה האחרת ניצחה, ואני מצטער על זה", הוא אומר.



תחושה של יכולת



לבני, מפקד גל"צ לשעבר המשמש היום יו"ר חברת החדשות של ערוץ 2, היה האישיות המקצועית היחידה מבין ששת חברי ועדת דינור. הוא אומר שהתנגד להוצאת 88 אף-אם מרשות השידור "משום שאני חושב שגוף שידור ציבורי צריך להיות בעל היקף מלא, בעל יכולת לתת ביטוי לכל ההיבטים האפשריים של השידור. זה חלק מהוויטאליות של השידור הציבורי, ואחרת אין לו קיום".



מטבע הדברים, הוא אומר, לא עמדה 88 אף-אם בראש מעייניהם של חברי הוועדה, שהתמקדו בפוליטיזציה של רשות השידור ובחוליי הערוץ הראשון של הטלוויזיה. גם כשהגיעו הדיונים לקול ישראל לא עמדה 88 בראש סדר היום, והדיון התמקד בשאלת עתידן של רשת ב' ורשת ג'. "היו אחד או שניים מחברי הוועדה שרצו להוציא אפילו את רשת ב' מרשות השידור, ומספר גדול יותר של חברי ועדה רצו להוציא את רשת ג'. התזה שלהם היתה שבכלכלה חופשית גוף שממומן על ידי כספי הציבור ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully