וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעולם מכלים את רזרבות הדלקים המחצביים; האם זהו פתחו של משבר אנרגיה חדש?

שרון קדמי

20.11.2005 / 8:25

לא רק שהנפט והפחם גורמים לנזקים אקולוגיים - אלא שהם גם עומדים להיגמר; מומחים בעולם מאמינים כי הצורך בחיפוש אחר מקורות אנרגיה שאינם מתכלים חשוב לא פחות מהמלחמה בטרור העולמי ואולי אף יותר מכך; מאנרגיית שמש ועד ביקוע אטום, יש לנו חלופות אחרות והן כבר כאן





גולת הכותרת של האנרגיות המתחלפות, על פי חלק מהמומחים, היא ההיתוך הגרעיני - מעשה ידי האדם. היתוך גרעיני מתבצע כאשר שני אטומים מתחברים זה לזה ויוצרים אטום חדש. התהליך אינו יכול להתחיל באופן ספונטני, אלא דורש אנרגיה רבה - כ-100 מיליון מעלות. תהליך ההיתוך הגרעיני ידידותי לסביבה ונקי, והוא אינו מספק חומר גלם לארגוני הטרור השונים. בסוף שנות ה-50 בוצע ההיתוך הגרעיני האנושי הראשון בהיסטוריה. בשנים האחרונות נעשו ניסיונות לרתום אנרגיה זו בתהליך מבוקר של היתוך גרעיני קר, כלומר היתוך גרעיני שנעשה בטמפרטורה שאינה גבוהה במידה חריגה, לשם ייצור אנרגיה, אבל ללא הצלחה גדולה.



מדענים ברחבי העולם עוסקים כיום בשכלול תהליך ההיתוך הגרעיני. פרויקט ITER האירופי הוא כור היתוך גרעיני ניסיוני, שיוקם בעלות של 6 מיליארד דולר. בסופו של התהליך, קילוגרם אחד של מימן יוכל לייצר כמות אנרגיה השקולה ל-10 מיליון קילוגרם של דלק פוסילי. לפי התחזיות, כור ההיתוך הגרעיני הראשון של ה-ITER יחל לפעול ב-2016.



לצד מציאת מקורות אנרגיה חלופיים ופיתוחם, יש הטוענים שאפשר לצמצם את חיסולה שלהאנרגיה באופנים שונים. כך לדוגמה: חיסכון על ידי בניית בתים מחומרים מבודדים ושימוש בבידוד יעיל; שימוש מושכל בחשמל, כגון הגברת יעילותם של מכשירים חשמליים באמצעות פיתוחים חדשים של מוצרים ירוקים וחוסכי אנרגיה; וחיסכון בהוצאות רכב הבא על ידי שימוש מוגבר בתחבורה ציבורית, במעבר לשימוש במכוניות היברידיות ומעבר למנועים חוסכי אנרגיה.



הגוף האחראי במדינה על נושא האנרגיה החלופית הוא משרד התשתיות הלאומיות. פעילותו מתמצה בכך שהוא משקיע מדי שנה כמה מיליוני שקלים בודדים במחקרים שאמורים לקדם את השימוש באנרגיה החלופית. עושה הרושם כי בישראל של ימינו נעשה מעט מדי, וחבל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully