וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: הבחירות ייערכו ב-28 במארס

מזל מועלם

20.11.2005 / 12:34

כך מעריכים בצוותי המשא ומתן של הליכוד והעבודה; ראש הממשלה עשוי להודיע על פרישה מחר בישיבת הסיעה; מופז, שלום וכץ עשויים להתמודד מול נתניהו ולנדאו אם שרון יפרוש מהליכוד



מאת מזל מועלם ושירות הארץ



בעבודה ובליכוד גוברת ההערכה כי הבחירות ייערכו ב-28 במארס. כך מסתמן לאחר פגישה הבוקר (ראשון) בין צוותי המו"מ של המפלגות בראשות יו"ר סיעת העבודה, ח"כ אפרים סנה, ויו"ר סיעת הליכוד, ח"כ גדעון סער. הצוותים סיכמו להמשיך בהידברות על קביעת מועד הבחירות. בפגישה השתתפו גם ח"כ רוני בר-און (ליכוד) ומזכ"ל מפלגת העבודה, ח"כ איתן כבל.



בתוך כך גוברת ההיערכות בליכוד למקרה שראש הממשלה, אריאל שרון, יפרוש מהמפלגה. השר ישראל כץ הודיע הבוקר כי הוא מתכוון להתמודד בפריימריס הקרובים על ראשות הליכוד, אם שרון יקים מפלגה חדשה. "האפשרות של פרישת שרון היא ריאלית. זה דבר דרמטי, חסר תקדים. מדובר במהפכה. אני בהחלט חושב שאני יכול לאחד את הליכוד ולהכין אותו כראוי גם מול מפלגת העבודה וגם מול מפלגתו של שרון", אמר. כץ ציין שהוא מקווה ששרון יישאר בליכוד. גם שר הביטחון, שאול מופז, מתכוון להתמודד בפריימריס, אם שרון יפרוש מהליכוד.



מקורביו של רה"מ מתרשמים כי שרון יפרוש ככל הנראה מהליכוד ויקים מפלגה חדשה. אנשיו של שרון העריכו שראש הממשלה עשוי להודיע על החלטתו לפרוש כבר בישיבת הסיעה מחר, שתהפוך לישיבת הסיעה האחרונה בראשותו. הם הוסיפו שאם יפרוש, יותר מעשרה שרים וח"כים מהמפלגה עתידים להצטרף אליו.



אם יוקדמו הבחירות למארס 2006 עתידים הפריימריס על ראשות הליכוד להתקיים בפברואר. פרישת שרון עשויה להוביל לפריימריס בליכוד שבהם יתמודדו: בנימין נתניהו, מופז, סילבן שלום, עוזי לנדאו ויו"ר מנהיגות יהודית משה פייגלין.



מקורבים למופז הבהירו בסוף השבוע שאין בכוונתו לצאת מהליכוד, למרות הפיתוי שבהצטרפות למפלגה בראשות שרון שבה יובטח לו תפקיד בכיר. לדברי מקורבי שר הביטחון, מופז בונה את עצמו פוליטית בשנתיים האחרונות בתוך הליכוד כדי להתמודד על הנהגתו ועל ראשות הממשלה. המקורבים הכחישו ששרון או אנשיו הציעו לו להצטרף למפלגה החדשה, וציינו שבכל מקרה המסר שמעביר הוא מופז הוא "הישארות בליכוד". בקרב יועצי מופז קיימת תמימות דעים שאם שרון יפרוש מהליכוד, עליו להתארגן במהירות להתמודדות, ושמול יו"ר העבודה, ח"כ עמיר פרץ, יש לו יתרונות בולטים על פני נתניהו. "מופז הוא ביטחוניסט והוא גם חברתי שבא מרקע כזה", הם אומרים.



שר החוץ שלום, שהבהיר שמקומו בליכוד בכל מקרה, בוחן גם הוא את האפשרות להתמודד בפריימריס אם שרון יפרוש. בסביבת שלום מציינים שבניגוד למופז, שאין לו פעילים שיביאו אנשים לקלפי, ולנתניהו, שמצבו בליכוד קשה, שלום ערוך ומוכן להתמודדות בפריימריס וכוחו בליכוד מוכח.



בינתיים, נתניהו ממשיך לשמור על שתיקה, ממתין להחלטת שרון ומסרב להתייחס לעובדה ששרון משהה החלטתה שגורלית גם לעתידו שלו. בסביבתו ממשיכים להבהיר שאין לו כוונה לסגת מההתמודדות במסגרת עסקות כאלו או אחרות, ושכבר בימים הקרובים תוגבר פעילותו הפוליטית בליכוד לקראת הפריימריס. היום עתיד נתניהו לקיים כנס פוליטי עם פעיליו במגדל העמק.



בכירים בליכוד: נפעל לבחירות במאי



בסוף השבוע המשיך שרון בהתייעצויות, אך לדברי המקורבים טרם הכריע סופית אם לפרוש או להישאר בליכוד ויודיע על החלטתו בימים הקרובים. לדברי אחד מאנשיו של שרון, ראש הממשלה טרם החליט אם "למצות מהלך הידברות נוסף בתוך הליכוד".



בכירים בליכוד, ובהם שרים בממשלה, אמרו בסוף השבוע שאם יתברר ששרון החליט לפלג את הליכוד ולהוביל לבחירות בזק, בליכוד "לא יישבו בחיבוק ידיים" ויפעלו לדחות את הבחירות ממארס למאי. לדברי בכיר בליכוד, "הקלפים הם לא רק בידיים של שרון, אם הוא יוצא החוצה נדאג שהבחירות לא יהיו במארס באמצעות הוועדות בכנסת". גם מרבית הבכירים בליכוד, בהם שרי המפלגה בממשלה, העריכו בסוף השבוע ששרון מתכנן לפרוש מהליכוד - בין השאר בהתבסס על בדיקות שעורכים אנשיו עם מצטרפים בפוטנציה למפלגה החדשה. פעילים ששוחחו עם בנו, ח"כ עמרי שרון, התרשמו אף הם שההכרעה לעזוב את הליכוד כבר התקבלה.



את סוף השבוע בילה ראש הממשלה שרון בביתו שבחוות שקמים בדרום, בחברת משפחתו הקרובה. שרון ערך התייעצויות עם בניו, עמרי וגלעד, וכן עיין בחוות הדעת שהגישו לו כל יועציו, שרובם מצדדים בפרישתו. "יש בפניו את כל הנתונים כמעט", אמר מקורב לראש הממשלה שרון בסוף השבוע, "אולי חסר עוד איזה סקר. הכל ניתן לו והוא רק צריך לקבל את ההחלטה".



מקורבי שרון: 10 שרים וח"כים יצטרפו



אף ששרון, לפי מקורביו, טרם גיבש סופית את החלטתו, הוא פועל בימים האחרונים בשני צירים. מחד, התארגנות לקראת פרישה מהליכוד, באמצעות "גישושים" ושיחות עם מועמדים פוטנציאלים להצטרפות למפלגה החדשה; ובמקביל היערכות להישארות במפלגה. אנשיו סיפרו אתמול שבמהלך סוף השבוע זרמו אל ראש הממשלה עשרות פניות וקריאות של חברי מרכז וראשי ערים, המבקשים משרון להישאר בליכוד. לפונים הרבים נמסר ש"אולי כבר מאוחר מדי", וחבל "שכל מה שעושים עכשיו כדי להשאיר את אריק בליכוד לא נעשה לפני שלושה חודשים אחרי ההתנתקות".



חברי הכנסת "המורדים" המשיכו למתוח ביקורת על התנהלותו של שרון, שלדבריהם ממשיך באיומים עליהם ומזיק לליכוד. פעילי ליכוד שדיברו בסוף השבוע עם ח"כ עמרי שרון, והתרשמו ממנו שההחלטה נפלה, הטיחו בו ביקורת: "נשכבנו על הגדר בשביל אבא שלך ועכשיו הוא בורח מהמערכה". לדבריהם שרון הבן לא הגיב לטענותיהם ולא ניסה להסביר.



המפלגה החדשה אמנם טרם הוקמה, ואולם בסביבת שרון כבר מונים כמה בכירים במפלגה, שעם חלקם כבר שוחחו וקיבלו את הסכמתם להצטרפות למפלגה החדשה: השרים ציפי לבני, אהוד אולמרט, מאיר שטרית, אברהם הירשזון וחברי הכנסת רוני בר-און, מגלי והבה, מרינה סולדוקין וענבל גבריאלי (ליכוד), השר חיים רמון (עבודה), ראש השב"כ לשעבר אבי דיכטר, סגן הרמטכ"ל לשעבר האלוף (מיל) גבי אשכנזי, מנכ"לית משרד החינוך רונית תירוש, הפרופ' אבישי ברוורמן, נשיא אוניברסיטת "בן גוריון" שבבאר שבע, והשר לשעבר דן מרידור.



בנוסף לכך, מציינים מקורבי שרון שברצונו של ראש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully