וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת בעלי הענין של דני גולדשטיין הסתבכה: לפורמלה ויז'ן אין מזומנים לפרוע חובות לפורמולה

שלומי גולובינסקי

20.11.2005 / 17:25

התרגיל הפיננסי אמנם החזיר את החברה להון חיובי, אך הפסדי החברה התחילו להעיק על מאזני פורומלה; במחצית הראשונה של 2005 הסתכמו הפסדי ו'יזן בכ-35 מ' ש'נוספים, והם שורשרו לדו"חות החברה האם



דני גולדשטיין, בעל השליטה בקבוצת התוכנה פורמולה, נחשב בזכות, ללהטוטן פיננסי יצירתי במיוחד. כך נחשבה גם העסקה שרקם בדצמבר 2001 בין פורמולה לבין החברה הבת שלה משוב מחשבים, ששינתה בינתיים את שמה לפורמולה ו'יזן. גולדשטיין רצה לרכז את פעילות הסטארטאפים תחת קורת גג אחת, ובאותה נשימה גם לשפר את רווחי פורמולה. זאת, מכיוון שהמהלך יצר למעשה שתי חברות אחיות, שאין בינהן קשר עסקי. מי שירצה להשקיע בחברות תוכנה גדולות ומבוססות כמו מ'גיק, מטריקס ובלו-פניקס ישקיע בפורמולה. מי שרוצה את החלום, ישקיע בו'יזן.



הרעיון היה פשוט לביצוע: פורמולה מכרה לפורמולה ו'יזן שורה של החזקות בחברות סטארט אפ. לויז'ן לא היה כסף בקופה, ולכן היא נותרה חייבת לפורמלה ממון רב בעבור העסקה - כ-300 מיליון שקל.



זמן קצר לאחר העסקה, התברר אמנם שלחברות הנמכרות יש פוטניצאל רב, אך בינתיים הן מייצרות הפסדים, ובקצב מסחרר. הפסדי פורמלה ויזן בשנים 2004-2001 הסתכמו בלא פחות מ-205 מיליון שקל. הסכומים הללו היו כבדים על פורמולה ו'יזן שעברה לגירעון בהון העצמי, ושאף עמדה בפני סכנת השעיה מהמסחר בבורסה.



מה עושים ? גולדשטיין שולף עוד שפן מהכובע: מכיוון שיש לפורמלה ו'יזן חוב גדול, וגם גירעון בהון העצמי, נרקמה עסקה עם פורמלה. על פי העסקה, מחלה פורמולה לפורמולה ו'יזן על חלק מהחוב, תמורת הנפקת מניות. כתוצאה מכך, חזרה ו'יזן להון חיובי, וגם נטל ההלוואה קטן. פורמולה חזרה לשלוט בפורמולה ו'יזן, ונראה שכולם מרוצים.



מרוצים, עד שהתברר שההפסדים של פורמלה ו'יזן לא נעלמו. התרגיל הפיננסי אמנם החזיר את החברה להון חיובי, אבל כעת הפסדי החברה התחילו להעיק על מאזני פורומלה. במחצית הראשונה של 2005 הסתכמו הפסדי ו'יזן בכ-35 מיליון שקל נוספים, והם שורשרו לדו"חות החברה האם.



החידוש האחרון בעניין הגיע בסוף השבוע. מתברר, שגם פירעון יתרת החוב המקוצץ של פורמולה ו'יזן נתקבל בקשיים. מדיווח שהוציאה בסוף השבוע פורמולה עולה, כי יתרת הלוואה צמודת מדד ונושאת ריבית שנתית של 5% עומדת כיום על כ-43 מיליון דולר. אולם, וזהו אולם גדול, לאור האפשרות אותה צופה החברה (פורמולה ו'יזן -ש.ג) כי ייתכנו מצבים בהם יקשה על החברה לעמוד בהתחייבויותיה להחזר כל יתרת החוב במזומן, הסכימה פורמולה לאפשר לחברה לשלם תשלומים בגין יתרת החוב (לגבי סכומים שמועד פירעונם ב-2005 וכולל מועד הפירעון הסופי של יתרת החוב, 31 בדצמבר, 2006), לא רק במזומן אלא גם במניות סחירות המוחזקות על ידי החברה.



על פי הסכמה זו, תהיה פורמולה ו'יזן זכאית, במסגרת הסכם המסגרת לשלם תשלומים בגין יתרת החוב באמצעות מניות המוחזקות על ידה בחברות שמניותיהן רשומות למסחר בבורסת נאסד"ק, בורסת תל אביב או בורסות לונדון. שווי המניות לצורך החזר החוב יתבסס על פי ממוצע מחיריהן בבורסה הרלוונטית במהלך 30 ימי המסחר שקדמו להעברתן לפורמולה.



בפורמולה מציינים, כי האפשרות לביצוע תשלומים במניות סחירות מותנית בכך כי יתרות המזומנים ושווי המזומנים המצויים בקופתה של החברה טרם מועד ביצוע כל תשלום, יפחתו מחובות החברה לבנקים (לרבות ערבויות שהועמדו על ידי החברה לבנקים בקשר עם התחייבויותיהן של חברות בנות של החברה לבנקים).



פורומלה, שהשליטה בה נמצאת כיום בידי פימי, לצד גולדשטיין, מתרגלים כעת למצב חדש-ישן. ו'יזן לא יכולה לפרוע חוב, אז בעלי החוב יבואו לקראתה. ממש כמו בבנקים, שבאים לקראת הלווים הגדולים שלהם הנמצאים בצרות. אלא שבמקרה דנן, פורמולה היא היא הגורם שלכאורה "יצר" את הצרות הפיננסיות. והיא גם זו שתשלם את המחיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully