וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פקיד הבינלאומי במשפט מניות בזק: "בנק פיבי שווייץ היה אמור לבדוק מה מקור הכסף של זאבי"

עמית בן-ארויה

21.11.2005 / 9:21

הנרי מזרחי לא היסס לומר כי הבנק טעה בכך שלא בדק היטב מי עומד מאחורי הכסף שסופק לשם הערבות הבנקאית בעסקה



כמו פקידי בנק אחרים שעלו לדוכן העדים במשפט מניות בזק, גם הנרי מזרחי - לשעבר סגן מנהלת מחלקת האשראי בבנק הבינלאומי - טען שזהות הלקוח היא פרמטר משמעותי בנוגע לכל התקשרות עסקית. "אנו בוחנים חוסן פיננסי ואמינות", הבהיר. "כשיצאנו לדרך ידענו כי מי שעומד מאחורי העסקה הוא זאבי. זו עסקה גדולה מאוד וחשוב לדעת מי עומד מאחוריה". לדבריו, על מעורבות צ'רנוי בעסקה למד מהעיתונות.



אנשי העסקים גד זאבי ומיכאל צ'רנוי הם הנאשמים העיקריים בפרשת מניות בזק. לפי כתב האישום, בדצמבר 99' קיבל זאבי מקונסורטיום הבנקים בראשות הבנק הבינלאומי הלוואה בסך 643 מיליון דולר. בתמורה לכך סיפק שתי בטוחות: מניות בזק וערבות בנקאית על סך 143 מיליון דולר באמצעות בנק פיבי שווייץ.



לימים נמצא שמאחורי הערבות עומד צ'רנוי. הטענה של המדינה, היא ששותפות צ'רנוי הוסתרה מתוך חשש שמשרד התקשורת לא יעניק לזאבי היתר לביצוע העסקה.



נציגת התביעה, עו"ד מיכל כהן, שאלה את מזרחי בחקירה הראשית מה היה קורה אילו ידעו בבנק הבינלאומי שאדם נוסף, זולת זאבי, עומד מאחורי עסקת בזק. "כל העניין היה מובא לדיון", הסביר מזרחי. להבדיל מליאורה מרידור - האחראית בתקופה הרלוונטית על האשראי בבנק הבינלאומי - שהעבירה את האחריות על אישור העסקה למנכ"ל הבנק לשעבר, שלמה פיוטרקובסקי, ולעובדים שמתחתיה, מזרחי לא היסס לומר שהבנק טעה בכך שלא בדק היטב מי עומד מאחורי הכסף שסופק לשם הערבות הבנקאית.



עו"ד כהן: "יש חשיבות למקור הכסף"?



מזרחי: "לא בדקתי את המקור. בנק פיבי שווייץ היה אמור לבדוק מי עומד מאחורי הכסף. החשיבות היא שהפיקדון הוא של זאבי. מפיוטרקובסקי ידעתי שהכסף של זאבי. בגלל הסודיות הבנקאית לא יכולתי לדעת זאת מפיבי שווייץ".



בחקירה הנגדית הקשתה הסנגורית של זאבי, עו"ד נוית נגב: "האם בדקתם שהם (פיבי שוויץ - עב"א) בדקו"? מזרחי חזר ואמר, שזה לא נעשה בשל הסודיות בנקאית. "כשהכספים הגיעו אז הם אמרו שהתקבל הכסף מהלקוחות", הוסיף. נגב לחצה: "לא שאלתם את זאבי מהו מקור הכסף?" מזרחי השיב: "עד כמה שזכור לי - לא".



בחקירה הנגדית של עו"ד יעקב וינרוט המייצג את צ'רנוי, שאל הסנגור: "בנקים אינם מנסחים הסכם על דרך הביישנות. איך במקרה זה אתם אינדיפרנטים למתחולל בחברת האם (של זאבי)?". תשובת מזרחי: "חשבנו שההסכם כיסה את האפשרויות והרצונות שלנו: הבעלים והמניות שניתן לממשן בעת הצורך".



זאבי מיוצג על ידי עורכי הדין דן שיינמן, גיורא אדרת ונגב. צ'רנוי מיוצג על ידי עורכי הדין וינרוט, ירון קוסטליץ ויואב סגל. המשפט מתנהל בפני השופט ד"ר עודד מודריק בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully