וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעקב שיניין: אין מקום לקבוצת תקשורת שלישית

ערן גבאי

21.11.2005 / 10:08

מנכ"ל מודלים כלכליים: "בזק צריכה לעזור בהקמת בזק 2 כדי להסיר מעליה מגבלות רגולטוריות"

"אין להתרשם יתר על המידה מהשחיקה בהכנסות משירותי הקווים הנייחים של בזק. אחרי הכל במסגרת קבוצת התקשורת הגדולה זה מהווה נתח פעילות מוגבל, ולשחיקה האיטית על פני שנים יימצאו חלופות אחרות", כך אומר ד"ר יעקב שיניין, מנכ"ל מודלים כלכליים.

דו"חות בזק לרבעון השלישי של 2005 חשפו המשך שחיקה בהכנסות התקשורת הפנים ארצית הנייחת של בזק, כך שההכנסות בתשעת החודשים הראשונים של 2005 הסתכמו ב-3.57 מיליארד שקל לעומת הכנסות של 3.75 מיליארד שקל בתקופה המקבילה - ירידה של 5%. הירידה התמתנה בשל המשך הגידול במספר מנויי שירות האינטרנט המהיר - ADSL, שחצה את קו 750 אלף המנויים.

"קבוצת בזק צריכה לעזור להקמת בזק 2 בשוק התקשורת הישראלי. מהלך שכזה יסיר מעליה מגבלות רגולטוריות קיימות", אומר שיניין.

באשר למבנה שוק התקשורת בשנים הקרובות אמר שיניין כי "קשה להאמין שתהיה כאן קבוצת תקשורת שלישית. אנחנו טעות סטטיסטית של הכלכלה האמריקאית, ואם באמריקה הגדולה יש שני מתחרים בלבד במשקאות קלים שמתחרים על חלקי סנטים, ואם בתעשיית התעופה האזרחית העולמית יש שני מתחרים בלבד, כשלארה"ב חברה יחידה (בואינג), אנחנו בעידן של ריכוזיות. לא עוד תחרות בין שחקנים רבים - זה נגמר.

אין לחשוש מכך שלא תהיה תחרות, כיוון שתחרות בין מעטים מאדירה את היתרון לגודל, ובהנחה שקיים רגולטור שיודע ליצור את כללי התחרות הנכונים - אז עולם של שני שחקנים גדולים - בזק 1 ובזק 2 - יכול לעבוד ולספק תחרות".

שיינין טוען למעשה כי מצב של דואופול בין שני שחקנים גדולים בשוק התקשורת הישראלי, שיחלשו על כ-80% מהשוק, ישמור על התחרות ויחסוך בהוצאות, כך שאת עודפי החיסון ניתן יהיה לחלק בין הפירמות לבין הצרכן.

שיניין הוסיף ואמר כי "פחות הגיוני בעיני שיתקיימו בשוק התקשורת בישראל שלושה שחקנים גדולים, אך בהחלט יכול להיות מצב בו לצד שתי הקבוצות הגדולות תיוותר חברת סלולר גדולה כחברת נישה שיכולה להמשיך ולעשות הרבה כסף. תמיד יהיו נישות, אך אין עוד משמעות לבידול בתקשורת".

שיניין רומז שלא בהכרח נכון מבחינת בזק להנפיק את פלאפון, וכי על בזק לרכוש אחזקה מלאה בחברת הלוויין yes. "הנפקה של החברות הבנות בקבוצת תקשורת מגבילה את היכולת לבצע סבסוד צולב בין השירותים השונים של הקבוצה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully