וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר הכנסת בולם מחטפים של ח"כים לחקיקה מהירה של חוקים פופוליסטיים ויקרים

צבי זרחיה

22.11.2005 / 14:17

ריבלין: "לוביסטים ממריצים את חברי הכנסת להעביר חוקים בטרם התפזרות הכנסת"; יו"ר הכנסת גם מתנגד להגדלת היקף התרומות למפלגות מ-1,900 שקל ל-5,000 שקל לתורם יחיד



יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן ריבלין (ליכוד), החליט לבלום את מתקפת המחטפים של חברי הכנסת לחקיקה מהירה של הצעות חוק פרטיות ופופוליסטיות בעלות של מיליארדי שקלים לקופת המדינה.

בימים האחרונים, מאז שמהלך הקדמת הבחירות נכנס להילוך גבוה, לוחצים ח"כים רבים על ריבלין על מנת שיפעל לחקיקה מהירה של הצעות חוק פרטיות. זאת, כיוון שהם יודעים כי לממשלה אין רוב בכנסת, והיא אינה מספיק חזקה להדוף את הצעות החוק. קידומן של הצעות אלו יסייע לח"כים בבחירות במפלגותיהם לגיבוש הרשימות לכנסת הבאה.



"כל אלה שיש להם לוביסטים, ממריצים כעת את חברי הכנסת להעביר חוקים בטרם התפזרות הכנסת", סיפר ריבלין. "בצנרת קיים מספר לא מבוטל של הצעות חוק פרטיות שנמצאות בהכנה לקריאה הראשונה. הלחץ שמפעילים הח"כים על יושבי ראש הועדות הוא ענק. הודעתי ליושבי ראש הוועדות שכל הצעת חוק פרטית שעלותה למדינה היא נכבדה והאוצר מתנגד לה - לא תעלה להצבעה".



ריבלין הודיע הבוקר כי לנוכח המגמה לפזר את הכנסת ב-21 בדצמבר 2005, אין בכוונתו לאפשר את העלאתם להצבעה בקריאה טרומית של הצעות חוק פרטיות. בנוסף, לא יועלו להצבעה בקריאה ראשונה או בקריאה שנייה ושלישית הצעות חוק פרטיות שהממשלה הביעה בעבר את התנגדותה להן.



"אסור שננהג בהפקרות. אנו נמצאים בתקופת בין המיצרים שבין תחילת פיזור הכנסת ה-16 להקמת הכנסת ה-17 וכינון ממשלה חדשה", הבהיר ריבלין. "כיום, אין מי שיכול להתגונן בפני חוק כלשהו. הקואליציה אינה קיימת והתמיכה בממשלה חובקת 17 חברים בלבד. אנו נמצאים במצב קשה שבו אין מלך בישראל, אין ממשלה, אין קואליציה ואין אופוזיציה".

ריבלין הבהיר כי "אסור שהכנסת תאפשר את קידומם האישי של חברי כנסת או סיעות בזמן שהיא מתבוססת במאבקים פוליטיים. לא ייתכן שבתקופה כזו הכנסת תקבע למשל את שכר המינימום".



יו"ר הכנסת גילה כי הבוקר, פנה אליו ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) וביקש לקדם הצעת חוק לתיקון חוק פינוי-פיצוי שתגדיל את היקף הפיצויים למפונים מגוש קטיף וחבל עזה. ריבלין דחה את העלאתה של הצעת החוק. הוא הודיע שלא יאפשר את העלאתם להצבעה במליאה של הצעות חוק שנויות במחלוקת שהאוצר מתנגד להן.



ריבלין גם מתח ביקורת על ההצעה להגדיל את היקף התרומות למפלגות. כיום, מותר לכל מפלגה לגייס עד 1,900 שקל מתורם יחיד. כפי שפורסם ב-TheMarker, בכנסת הועלו לאחרונה ההצעות להגדיל את תקרת התרומה מיחיד למפלגה ל-5,000 שקל.



ריבלין הבהיר כי יתנגד בתוקף להעלאת התרומות למפלגות: "מי שנותן תרומה למפלגה מצפה לקבל תמורה בעד התרומה. ייתכן שהתרומה היא בבחינת שלח לחמך. תרומה למפלגה יכולה לעוות את שיקול הדעת והיא תרומה מיותרת ואסורה".

יו"ר הכנסת התייחס גם לריבוי הקניות שעורכים חברי הכנסת לניצול התקציב ליצירת קשר עם הציבור לפני הבחירות. ריבלין הדגיש כי יחשוף בקרוב את כל רכישות הח"כים. לדבריו, כל ח"כ מקבל מהכנסת 49 אלף שקל לשנה אם אינו שוכר לשכה פרלמנטרית מחוץ לכנסת. לעומתו, ח"כ ששוכר לשכה פרלמנטרית מקבל מהכנסת 68 אלף שקל בשנה. "התקציב ליצירת קשר עם הציבור אינו קופת חיסכון ואינו קרן לרכישות. אני מצפה מחברי הכנסת לגלות אחריות. אציע לוועדת זמיר, המגבשת קוד אתי לחברי הכנסת, להטיל עבירה אתית על ח"כ שעשה שימוש לא ראוי בתקציב הקשר עם הציבור".

בתוך כך, משרד האוצר הודיע לריבלין כי אינו מתכוון להגיש את התקציב המדינה לשנת 2006 לאישור הכנסת לפני הבחירות. ריבלין סבור כי על הממשלה החדשה לכלול בקווי היסוד שלה את הצעת תקציב המדינה לשנת 2006. לטענתו, מרגע הקמת הממשלה החדשה מוקצב לה מועד של 45 יום לאישור התקציב בקריאה השנייה והשלישית. אם התקציב אינו מאושר, הכנסת מתפזרת ונערכות בחירות חדשות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully