וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר הכנסת הסכים: הבחירות יוקדמו בצו של ראש הממשלה

גדעון אלון

23.11.2005 / 13:00

על פי הפשרה שהציג היועץ המשטי לממשלה, הכנסת תפסיק את הליכי החקיקה וראש הממשלה יפרסם את הצו ב-8 בדצמבר; החל מה-29 בדצמבר יוכל שרון למנות שרים ללא אישור הכנסת



בהתייעצות שקיים הבוקר נשיא המדינה משה קצב בלשכתו בהשתתפות יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ מיכאל איתן ומזכיר הממשלה ישראל מימון, הציג מזוז הצעת פשרה חדשה שגיבש ושמקובלת על דעתו של הנשיא.



לפי ההצעה שגובשה, הכנסת תתחייב להפסיק את הליכי החקיקה של החוק לפיזור הכנסת. במקביל הנשיא ייתן את הסכמתו לפיזור הכנסת בצו, אולם ראש הממשלה אריאל שרון יפרסם אותו רק ב-8 בדצמבר. הצו יכנס לתוקפו 21 ימים לאחר מכן ב-29 בדצמבר. במהלך תקופה זו יוכל ראש הממשלה לצרף שרים חדשים לממשלתו, אבל הוא יזדקק לאישורה של הכנסת. כמו כן, בתקופה זו עדיין יוכלו 61 ח"כים בכנסת לבקש מהנשיא להטיל על ח"כ אחר את תפקיד הרכבת הממשלה והנשיא יהיה חייב להיענות לבקשתו. עפ"י הפשרה המוצעת, ב-29 בדצמבר יכנס הצו לתוקפו וממועד זה ועד הבחירות תהיה הממשלה ממשלת מעבר ושרון יוכל לצרף ח"כים לממשלתו ללא אישור הכנסת.



ח"כ איתן הביא לפני הצהריים את הסיכום שהושג לאישור ועדת החוקה. אולם חלק מחברי הועדה הביעו התנגודת חריפה לאישור. ח"כ נסים זאב (ש"ס) אמר כי הוא רואה בסיכום שהושג פגיעה קשה בכנסת שמכתיבים לה להפסיק את הליכי החקיקה. ח"כ יצחק לוי (האיחוד הלאומי) אמר כי הוא חושד מהכוונות הנסתרות שיש לשרון. ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) אמר כי "אם כבר אונסים אותנו שלא נעשה פרצוף של אנשים שהגיעו לפשרה. שרון רוצה שיאפשרו לו למנות שרים ללא הגבלה". ח"כ איתן: "אני מעדיף לפשרה ושלא יאנסו אותי".



לעומתם, יו"ר הקואליציה ח"כ גדעון סער (ליכוד) וח"כ זהבה גלאון (מרצ-יח"ד) תמכו בסיכום שהושג. סער אמר כי יש לתת כבוד לנשיא משום שהוא נתן כבוד לכנסת. לדבריו קצב יכול היה לחתום מיד על בקשת שרון להוציא את הצו, אך הוא לא עשה זאת.



יו"ר הכנסת ראובן ריבלין אמר שחוסר הבהירות שנוצר הוא תולדה של סעיף 29 בחוק יסוד הממשלה, המעניק לראש הממשלה סמכות לפרז את הכנסת בהסכמת הנישא. לדבריו לאחר הבחירות יהיה על הכנסת לתקן את הסעיף הזה בחוק שהוא עדיין "שריד" מהחוק לבחירה ישירה של ראש הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully