וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוגל עדיין מאמינה בכלכלה החדשה ומתכוננת להנפיק בנאסד"ק

הארץ

1.7.2001 / 8:40

מאת יובל דרור

חברת גוגל (Google), המפעילה את מנוע החיפוש הפופולרי ביותר באינטרנט, תנסה עד סוף 2001 לגייס כסף באמצעות הנפקה בבורסת נאסד"ק. העיתון הבריטי Business Sunday טוען כי ההנפקה תבוצע לפי שווי חברה של 250 מיליון דולר.

נשאלת השאלה אם גוגל, שנחשבת לאחת מחברות הדוט.קום היחידות שלא נפגעו מהמשבר, תצליח לשבור את קרחון ההנפקות הציבוריות, שהקפיא במיוחד את חברות האינטרנט; ואם שני מייסדי גוגל סבורים שיצליחו לכבוש את נאסד"ק, ממש כפי שכבשו את האינטרנט.

סיפור ההצלחה של גוגל מזכיר את סיפורה של יאהו. כמו חברת האינטרנט הגדולה בעולם, גם גוגל נוסדה על ידי סטודנטים חברים: סרגיי ברין ולארי פייג' מאוניברסיטת סטנפורד. השניים התמחו בכריית מידע (Mining Data), תחום המנתח כמויות רבות של מידע ממוחשב באמצעות ניסיון למצוא דפוסים החוזרים על עצמם.

השניים ביצעו עבודת מחקר אקדמית בשם הכמעט-מסתורי, Engine Scale Anatomy of a Large Hypertextual Web Search The. מסקנות המחקר שימשו אותם לבניית מנוע החיפוש היעיל שפיתחו.

כדי להמחיש את היקף המידע שתוכנה זו מסוגלת לעבד, מנוע החיפוש קיבל את השם Google; זאת, על שם המונח המתימטי Googol, שמסמל מספר עם 100 אפסים.

מצוידים באלגוריתם וב-15 אלף דולר

הצלחת מנוע החיפוש גוגל נשענת על שימוש באלגוריתם מתימטי שתפקידו לבחון את מעמדו של אתר מסוים לעומת אתרים אחרים. המערכת סורקת 1.3 מיליארד עמודי רשת מדי 28 יום, מנתחת אותם ומקטלגת אותם. כשגולש מחפש מידע על פי מילת מפתח מסוימת, פונה גוגל אל מסד הנתונים שלו, שהוכן מראש, ומוציא מתוכו את התשובות למילת המפתח המבוקשת. הודות לכך, הזמן הממוצע לקבלת תשובה בתוכנת גוגל הוא כשנייה אחת בלבד. אלא שזמן התגובה הקצרצר לבדו לא היה מבטיח את הצלחת החברה - אם תוצאות החיפוש לא היו כל כך מוצלחות.

איכות התשובות שמעניק גוגל קשורה לאופן שבו מקוטלגות תוצאות הסריקה החודשית. הקטלוג הפנימי נשען על כמות הקישורים שמספקים אתרים לאתר המבוקש.

כך לדוגמה, אתר שמאפייניו תואמים למילות החיפוש, שזכה ל-100 קישורים מ-100 אתרים שונים, ידורג במקום גבוה יותר מאתר דומה, שזכה רק ל-50 קישורים. בנוסף, בודק המנוע גם את איכות הקישורים: מיקומם בעמוד האתר המקשר ואיכותו של האתר המקשר. קישור לאתר מסוים שיופיע ב-CNN יקבל ניקוד גבוה יותר מקישור שיופיע באתר קטן ולא מוכר.

מצוידים באלגוריתם וברעיון, גייסו השניים 15 אלף דולר, כתבו תוכנית עסקית והשיקו את הגרסה הראשונה של האתר בספטמבר 98'.

מאז ועד היום מצויה גוגל בעלייה מתמדת: מאז הקמתה גייסה 100 מיליון דולר; מדי חודש גדל מספר הגולשים המגיעים אליה ב-%10; וכיום מבקרים בה 11.5 מיליון גולשים מדי יום, המבצעים כ-100 מיליון שאלתות.

החברה מעסיקה כיום כ-200 עובדים ומשתמשת ב-8,000 מחשבים כדי לנתח את כמויות המידע האדירות. מכיוון שמדובר בכמות יוצאת דופן, מערכת ההפעלה המריצה את אלפי המחשבים ומתאמת ביניהם אינה חלונות או יוניקס ממוסדת, אלא מערכת ההפעלה החופשית לינוקס.

בלי באנרים

ההצלחה של גוגל התבטאה הן בהתלהבות הרבה של הגולשים והן בהתלהבות המומחים הטכנולוגיים: "גוגל עושה דבר אחד - לחפש, והיא עושה את זה באופן מדהים", כתב העיתון "טיים מגזין". "גוגל היא מגדלור בים של בלבול", הצטרף העיתון "וול סטריט ג'ורנל" למקהלת המשבחים.

גוגל טורחת לשמר את עיצובו המינימליסטי של עמוד החיפוש הפשוט שלה. היא אינה מוכרת פרסומות (באנרים) ומסרבת לגבות כסף תמורת שינויים בדירוגי התוצאות (בניגוד למדיניות הנהוגה בחלק ממנועי החיפוש).

מכאן, שהכנסותיה היחידות מבוססות על מכירת הטכנולוגיה לארגונים גדולים, המעוניינים לרתום את יכולת החיפוש המוצלחת של גוגל לצורכיהם. כך לדוגמה, מתחת למכסה מנוע החיפוש של יאהו מסתתרת הטכנולוגיה של גוגל. מנוע החיפוש מתפעל אתרים יוקרתיים נוספים, ובהם הפורטלים של חברות נטסקייפ, סיסקו , פאלם ונקסטל.

היומרה להנפיק בבורסה חברת דוט.קום יותר משנה לאחר שהשוק הציבורי הפנה עורף למגזר זה, אינה המוזרות היחידה של גוגל. עיתונאים שביקרו באחרונה במטה החברה בעמק הסיליקון, התרשמו כי גוגל היא החברה היחידה בעמק שבה חגיגת הדוט.קום מצויה בעיצומה: מגרש החניה של החברה הופך פעמיים בשבוע למגרש הוקי, ורוב העובדים משחקים בו.

פסנתר במשרד

בלובי של מטה החברה הוצב פסנתר, כדי לשמח את לבם של בעלי הכישרון המוסיקלי בחברה. בקפטריה, שאותה מקפידים לכנות בשם "בית קפה", מזינים את העובדים בארוחות גורמה ללא תשלום, וכמובן, לא נפקד מקומם של חדר המסאג'ים, שולחן הביליארד, שולחן הפינג-פונג, חדר כושר וחדר סאונה. אביזרים, שכמו הובאו במכונת זמן מעידן הדוט.קום.

גוגל היא עדיין חברה פרטית ואינה מחויבת בדיווח לציבור, ואולם מקורבים לחברה טענו שהכנסותיה של גוגל יסתכמו בסוף השנה בכ-50 מיליון דולר. מייסדיה אמרו באחרונה בכמה ראיונות לעיתונות כי יגיעו לאיזון ברבעון האחרון של 2001.

ולמרות כל זאת, מה סיכוייה של חברת אינטרנט בבורסה של 2001? רוב החברות המפעילות מנועי חיפוש באינטרנט אינן ציבוריות, וקשה לחזות על פיהן את ביצועי המניה העתידית של גוגל. מניית יאהו, חברת האינטרנט הגדולה בעולם ואחת המצליחות מבין חברות האינטרנט, נסחרה ביולי 2000 במחיר של כ-150 דולר. מאז צנחה, ולפני חודשיים הגיעה לשפל של 11 דולר. כיום התאוששה המניה מעט, והיא נסחרת במחיר של 18.7 דולר.

יאהו, בניגוד לגוגל, היא חברה רווחית שהוכיחה את עצמה מאז שהונפקה באמצע 96'. גוגל תיאלץ להתגבר על היחס השלילי של שוק ההון למניות אינטרנט באמצעות הפגנת מודל הכנסות יציב, לאורך זמן, המביא גם רווחים; משימה קשה בהרבה מגילוי עמוד נידח ברשת.

שכן, בעוד שהגולשים מתלהבים מקלות השימוש בו, המשקיעים למדו שקשה להרוויח מהאינטרנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully