וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנון מס חדש ברישום בחו"ל: חברות משיבות לישראל נכסיהן הרוחניים

הארץ

1.7.2001 / 8:49

עודד חרמוני

המשבר המתמשך בענף ההיי-טק לא בלם את בריחת החברות לחו"ל. רו"ח יצחק פורר, מנהל משרד רואי חשבון ארנסט אנד יאנג ישראל (קוסט, פורר וגבאי), אמר כי גם כיום נמשכת בריחת החברות, וכ-80% מהן נרשמות בחו"ל, לרוב כחברות אמריקאיות.

עד לאחרונה העריכו בתעשייה כי המשבר יחזיר חלק מהחברות לישראל, מכיוון שדרישות הסף העתידיות להנפקה ציבורית או למכירה יהיו כמה רבעונים רצופים של מכירות או רווחים, דרישות שבגינן יעדיפו חברות הסטארט-אפ את תנאי החוק לעידוד השקעות הון בישראל, המאפשר להן ליהנות מפטור ממס על הרווחים במשך כמה שנים.

בעבר הניחו חברות ישראליות שנרשמו בארה"ב כי יוכלו לבצע הנפקה ציבורית בתוך כ-18 חודשים, ולכן לא התלבטו בסוגיות ארוכות טווח, דוגמת מסוי של חברה אמריקאית, המחוייבת במס של 40% על רווחיה. חברה ישראלית מקבילה פטורה לרוב לגמרי ממס בשנותיה הראשונות, או משלמת עד 25% מרווחיה.

אהרון מנקובסקי, שותף מנהל בקרן פולריס, אמר לפני כמה חודשים כי לדעתו, יזם ישראלי המקים חברה ומעוניין להפוך אותה לחברה גדולה בעלת השפעה ממשית על השוק, צריך להקים אותה כיום כחברה ישראלית, וליהנות מההטבות של מפעל מאושר.

לדברי פורר, התהליך המתרחש עתה הוא שחברות ישראליות מתחילות להחזיר את זכויות הקניין הרוחני שלהן לישראל: "החברות מעוניינות כיום בכספי המדען הראשי, ועל כן משאירות בישראל את הנכסים הרוחניים שלהן. עם זאת, עדיין לא ניתן להגדיר זאת כתופעה".

על פי תכנון המס החדש של חברות רבות, הן בוחרות ברישום החברה האם בארה"ב, וברישום החברה הבת בישראל, כשהאחרונה היא בעלת הזכויות הרוחניות על המוצרים והטכנולוגיות. כך מרוויחה החברה ממיסוי אמריקאי, ועם זאת, נהנית גם מאפשרות לקבלת מעמד של מפעל מאושר.

תהליך זה שונה מתכנון המס בעבר, שעל פיו החברה האם האמריקאית היא בעלת הזכויות הרוחניות, בעוד שהחברה בישראל היא חברת מחקר ופיתוח. יובל בר-און, מנכ"ל חברת אקטליס, שהשלימה השבוע גיוס של 45 מיליון דולר, אמר כי אקטליס רשומה בדלאוור, ומנוהלת מארה"ב למרות המיסוי.

לדבריו, "למשקיעים וללקוחות חשוב שהחברה העובדת עמם תהיה אמריקאית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully