וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי.בי.אי: הריבית צפויה לעלות ב-0.25% בסוף נובמבר; בגלל הבחירות - אין תקציב עד אמצע 2006

טל לוי

24.11.2005 / 12:09

האנליסטית איילת ניר: "מדובר בחצי שנה בה יפעל המשק על בסיס תקציב 2005, כלומר ללא התקשרויות חדשות; נראה שהריבית בארה"ב תמשיך לעלות עד ל-4.5% והדבר יגרור גם העלאת ריבית בישראל"



"הולכים ומתרבים הסימנים לכך ששר האוצר יתקשה להעביר את תקציב 2006 עד לקיום הבחירות והמשמעות היא שהמשק יפעל ללא תקציב חדש עד אמצע 2006", כותבת האנליסטית הראשית בבית ההשקעות אי.בי.אי, איילת ניר. "מדובר בחצי שנה בה יפעל המשק על בסיס תקציב 2005, כלומר חצי תקציב אולם ללא התקשרויות חדשות". ניר מציינת כי מהלך זה, שיגרור ריסון בהוצאת הממשלה, תומך דווקא בהותרת הריבית במשק ללא שינוי.



ניר מציינת שורה של גורמים שתומכים בהעלאת הריבית. ראשית, פער הריביות בין ישראל לארה"ב: אמנם רצף העלאות הריבית בארה"ב מתקרב לקיצו אולם נראה שבכל זאת תועלה הריבית עד לרמה של 4.5% והדבר מהווה גורם תומך להעלאת הריבית גם בישראל. לדבריה גם האומדנים המוקדמים של האוצר לצמיחת המשק מצביעים על האטה בקצב צמיחת המשק ברבעון השלישי לעומת הרבעון השני (4.5% לעומת 6.4%) אולם עדיין לא מדובר בהתרחקות מפוטנציאל הצמיחה לטווח הארוך. הדבר תומך בהמשך עליית הריבית.



ניר מסבירה כי מאז החלטת הריבית האחרונה, פוחת השקל נגד הדולר בשיעור של 2.26% אולם בשבוע האחרון נעצרה המגמה והשקל פוחת בשיעור נמוך בהרבה. בנוסף, כלכלנים בארה"ב מעריכים כי שילוב של גירעון סחר רחב וצפי לסיום של העלאת הריבית בארה"ב, כמו גם ההבנה כי אולי יש צורך להעלות את הריבית באירופה צפוי לסלול את הדרך להיחלשות הדולר בעולם וגם בישראל. אי לכך הדבר תומך דווקא בהותרת הריבית ללא שינוי. עם זאת, מאחר וקיים חשש כי תהליך גלגול הפיחות האחרון למחירי המוצרים הסופיים טרם הסתיים (כלומר, העלייה בשער הדולר עדיין אינה משתקפת במלואה במחירי המוצרים), ייתכן ובנק ישראל בכל זאת ימצא לנכון להעלות את הריבית בשל סיבה זו.



גורם נוסף הוא האינפלציה, שעוברת כבר את ה-2.5% לשנה (יעדי בנק ישראל הם 3%-1%), ולכן הדבר עשוי להוות גורם נוסף להעלאת הריבית. עוד מציינת ניר כי כרגע אין סיבה להעלות את הריבית בשיעור חד יותר (למשל 0.5%) וכי עלייה של 0.25% מספקת בהחלט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully