וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הברוקרים מאיימים לעתור לבג"ץ נגד עמלות ההפצה

צבי זרחיה

27.11.2005 / 13:12

טוענים כי הבנקים מנצלים את העובדה שהמפלגות זקוקות לאשראי לקראת הבחירות כדי ללחוץ על הח"כים לעלות את עמלות ההפצה

הברוקרים הפרטיים שיגרו הבוקר מכתבים אל יו"ר הכנסת ח"כ ראובן ריבלין (ליכוד), מיו"ר ועדת הכספים ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) ואל היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז שבהם תבעו לדחות עד לאחר הבחירות לכנסת ה-17 את הדיון בעמלות ההפצה.

כפי שפורסם ב-TheMarker חובותיהן של המפלגות למערכת הבנקאית מוערכים בכ-200 מיליון שקל. מזה חוב של 112 מיליון שקל של מפלגת העבודה שרובו בבנק הפועלים, חוב של 47 מיליון שקל לליכוד, ועוד. רק שינוי וכמה מפלגות קטנות נמצאות בעודף תקציבי. הבנקים לוחצים על חברי הכנסת להעלות את שיעור העמלה שנקבע לפני 3 חודשים על ידי האוצר, ובמקביל זקוקות המפלגות לאשראי מהבנקים. זאת ועוד, חלק גדול מהח"כים בוועדת הכספים המתמודדים על מקום ברשימת מפלגתם לכנסת ה-17 יזדקקו למזומנים כדי לממן את מסע הבחירות שלהם.

הברוקרים קובעים, כי "לא יתכן שחברי הכנסת והמפלגות שבתקופת הבחירות תלויים בחסדי הבנקים יחליטו בנושא מהותי כל כך. יש יסוד סביר להאמין כי הנסיונות של מספר חברי כנסת להעלות את גובה העמלות שקבע שר האוצר עוד בטרם הסתמנה הקדמת הבחירות רק ילך ויגבר", טענו.

עוד הוסיפו, כי "מצב זה הוא ניגוד עניינים בולט וראוי שחברי הכנסת יפסלו את עצמם מלדון בנושא". "השורה התחתונה" של התקנות היא הענקת הטבה מיותרת חסרת כל היגיון כלכלי, בלתי ראויה ובלתי סבירה לבנקים. באופן שעלולים לסכל את רפורמה "ועדת בכר", להנציח את אחיזת החנק של הבנקים בשוק ההון ולהפוך את הצעדים שנעשו לאחרונה בשוק ההון לרפורמה למראית עין בלבד".

עוד טענו, כי בימים אלה ישנם נימוקים חיצוניים המחייבים כי ועדת הכספים תימנע מכל וכל לדון בתקנות המוצעות. "אין חולק כי לתקנות המוצעות יש השפעה רבתי על שוק ההון בכלל ועל הבנקים הנהנים העיקרים ובזמן זה הבלעדיים מעמלות ההפצה. הברוקרים טוענים עוד, כי אין זה הגיוני או ראוי שדיון והחלטה בנושא כה טעון ושנוי במחלוקת מזה, משמעותי בכל השלכות רחבות על הציבור והמשק מזה, יעשה בימים אלה שלפני התפזרות הכנסת. בתקופה זו שבה צרכי השעה של נבחרי הציבור מחייבים אותם להזדקק למערכת הבנקאית, עלולים הדיון וההחלטות בענין התקנות המוצעות להיות מוטים ומושפעים משיקולים חיצוניים וזרים".

הברוקרים הדגישו, כי "אין בדברים אלה כדי להטיל חלילה דופי במי מחברי הכנסת ומחברי ועדת הכספים, אלא, רק להצביע ולהאיר על העובדה כי בנקודת זמן זו הצרכים הכלכליים והאינטרסים נפגשים ועלולים להוביל לתוצאות בלתי רצויות לציבור ולמשק".

עו"ד אלי זהר ויהודה רוזנטל, המייצגים את הברוקרים הפרטיים טוענים במכתבם לכנסת, כי התקנות המוצעות לוועדה לוקות בפגמים יסודיים, הן בלתי סבירות, וחותרות תחת המלצות הגורמים המקצועיים שדנו בנושא. הם גם פנו למבקר המדינה השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס כדי שיבדוק את השתלשלות הרפורמה שהתקבלה מן הרפורמה המקורית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully