וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש לכניסתו לתוקף של חוק בארה"ב המחייב סימון שומן מוקשה - רשתות המזון המהיר ממשיכות להשתמש בו

נמרוד הלפרן

27.11.2005 / 17:00

מנגד מרבית יצרניות המזון ורשתות המרכולים ממהרות לאמץ תחליפים בריאים יותר לשומן טרנס - הנחשב לסותם העורקים מספר אחד בעולם וגורם לסוכרת וסרטן



חודש לפני כניסתו לתוקף של חוק בארה"ב המחייב סימון של שומן מוקשה (טרנס) על גבי מוצרי מזון, נמשך השימוש בו ברשתות המזון המהיר הגדולות. כך עולה מסקר שערך המרכז למדע ולאינטרס הציבורי (CSPI).



בעוד שמרבית יצרניות המזון ורשתות המרכולים הגדולות בארה"ב ממהרות להחליף שומן טרנס בתחליפים בריאים יותר לקראת כניסתו לתוקף של החוק בתחילת שנת 2006, רשתות המזון המהיר המובילות ממשיכות לטגן צ'יפס, עוף ומנות מזון מהיר אחרות בשומנים עתירי שומן טרנס - שומן לא טבעי הנחשב לסותם העורקים מספר אחד בעולם וגורם בין היתר לסוכרת, סרטן ולפגיעה בנשים בהריון, תינוקות, ילדים ומבוגרים.



לדברי ה-CSPI, העובדה כי רשתות מזון מהיר אינן מחויבות על פי חוק ליידע את הצרכנים לגבי המרכיבים במוצריהן מונעת מהן להיערך לחוק החדש. מספר רשתות מובילות, בהן הרשתות של חברת יאם ברנדס (סימול YUM) - קנטקי פרייד צ'יקן, פיצה האט וטקו בל - אמנם הודיעו על בדיקת אפשרות לעבור לשומנים פחות מזיקים, אולם רק רשתות מעטות עברו בפועל לשימוש בשומנים אלו.



מקדולנדס, רשת המזון המהיר הגדולה בעולם, התחייבה בקול תרועה רמה עוד בשנת 2002 לצמצם, ובסופו של דבר להפסיק כליל, את השימוש בשומן טרנס, אולם בשנת 2003 חזרה בה הרשת בשקט מהתחייבותה. מקדונלדס יישבה תביעה משפטית נגדה בעניין על ידי תשלום של 7 מיליון דולר לאיגוד הלב האמריקאי (AHA) תוך התחייבות להשקיע יותר כסף ביידוע הצרכנים לגבי ה"עיכוב" בהפסקת השימוש בשומן טרנס.



מקדונלס אמנם צימצמה את היקף השימוש בשומן טרנס במנות "צ'יקן מקנאגטס" ומוצרים ספורים נוספים, אולם מוצריה המטוגנים עודם כוללים רמות גבוהות ביותר של שומן טרנס. עם זאת, סניפי מקדונלדס בישראל, כמו גם באוסטרליה ודנמרק, משתמשים בשומנים נטולי שומן טרנס.

מנגד יצרניות המזון ורשתות המרכולים הגדולות בארה"ב רשמו התקדמות רבה בהפסקת השימוש בשומן טרנס במוצריהן, לפי הסקר שערך CSPI. ענקית המזון קראפט, שהיא חברה אחות של יצרנית הסיגריות פיליפ מוריס, הפסיקה כמעט כליל את השימוש בשומן טרנס בשורה של מוצרים, בהם עוגיות אוריאו דלות שומן. קרוב ל-90% מרשתות המרכולים שנבדקו בסקר כבר ערכו שינויים או מתכננות שינויים במוצרי המזון הממותגים שלהן.



שומן הטרנס נוצר בתהליך הייצור של שומן מוקשה משמן צמחי נוזלי, והוא מצוי במרבית המרגרינות וכן במוצרי מזון המכילים שומן צמחי מוקשה כמו גלידות, מאפים שונים וחטיפים. השומן, המוקשה מהווה מרכיב זול בתעשיית המזון ותורם להארכת חיי המדף של המוצר.



שומן הטרנס, שהוא פועל יוצא של תהליך כימי הנקרא הידרוגנציה, נחשב בתחילת דרכו לשומן מועיל, בעיקר משום שהוא הביא להפחתה בצריכת שומן מן החי (שומן רווי). עם זאת, במהלך השנים הצביעו מחקרים רבים על קשר בין צריכת שומן טרנס לבין עלייה של רמת הכולסטרול הרע בדם, הגדלת הסיכון למחלות לב, ומגוון רחב של השפעות שליליות על הבריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully