וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דן אנד ברדסטריט: מחצית מרשתות המזון, המינימרקטים וחנויות המכולת ושליש מיצרני המזון - בסכנת סגירה

אורה קורן

29.11.2005 / 15:00

חברת דן אנד ברדסטריט ישראל דיווחה כי חלה עלייה של 4% בשיעור העסקים הנמצאים בסכנת סגירה בענף חנויות המכולת, המינימרקטים ורשתות השיווק; בחודש נובמבר הגיעה רמת הסיכון בענף זה ל-49%



במהלך 2005 חלה עלייה של 4% בשיעור העסקים הנמצאים בסכנת סגירה בענף חנויות המכולת, המינימרקטים ורשתות השיווק. בחודש נובמבר הגיעה רמת הסיכון בענף זה ל-49%. כך דיווחה חברת דן אנד ברדסטריט ישראל, המרכזת נתונים על עסקים וחברות. עוד נמסר מהחברה כי מוסר התשלומים בענף החמיר בשיעור של 4% מתחילת 2005, ושיעור הפיגור בתשלומים עלה ל-13% מסך העסקות בענף, לעומת 9% בנובמבר אשתקד.



גם בענף ייצור המזון, עלה שיעור החברות הנמצאות בסכנת סגירה בשנה האחרונה ל-29.8%, בנובמבר 2005. מנגד, השתפר מוסר התשלומים בקרב יצרני המזון וירד מ-13.2% עסקות בפיגור בספטמבר השנה, ל-11% בנובמבר. כלכלני דן אנד ברדסטריט העריכו כי השיפור נובע מהקשחת תנאי התשלום של הספקים בענף, כתוצאה מקריסת רשת קלאבמרקט.



מנכ"ל דן אנד ברדסטריט, ראובן קובנט, אמר כי העלייה בסיכון בענף המזון נובעת בעיקר מהפגיעה בכוח הקנייה של העניים בישראל. בנוסף, ציין קובנט כי קיים פער גדול בין עליית המחירים הסיטונאיים - הוא המחיר שמשלם בעל חנות המכולת או בעל רשת השיווק - לבין עליית מדד המחירים לצרכן, המבטא את עלות המוצר לצרכן: מחירי המוצרים בסיטונות עלו ב-7.2% מתחילת השנה, ואילו מדד המחירים לצרכן עלה ב-2.7% בלבד. מי שנפגע ממגמה זו הם בעיקר העסקים הקטנים והבינוניים, המתקשים לספוג את הפער יותר מאשר הרשתות הגדולות.



קובנט העריך כי בתחילת 2006 צפויה עלייה במספר העסקים שיהיו בסכנת סגירה. זאת, כתוצאה מכניסתה לתוקף של התקנה שתגביל את החריגה ממסגרת האשראי המאושרת. לדבריו, העסקים הקטנים והבינוניים בענף המזון ייפגעו פעמיים: כשהם יתקשו לקבל אשראי, וכשפדיון העסק יקטן כתוצאה מירידת כוח הקנייה של הציבור. קובנט הוסיף כי מתחילת 2005 נקלעו 300 אלף אנשים פרטיים לקשיים כלכליים, שהתבטאו בצ'קים חוזרים, עיקולים ותהליכי הוצאה לפועל. מתוכם, 150 אלף שרויים בקשיים כלכליים חמורים.



כלכלני דן אנד ברדסטריט העריכו, כי עסקים קטנים ובינוניים שירצו לשרוד את התקופה הקשה הצפויה לענף, ייאלצו לפנות לאסטרטגיה של מיזוגים ורכישות, והקמת רשתות גדולות יותר. להערכתם, התחרות בין שתי הרשתות הגדולות מובילה למאמצי התחזקות שלהן גם מול הרשת השלישית - רשתות השיווק הפרטיות, הבינוניות והקטנות - באמצעות רכישת קמעונאים וסיטונאים. לדבריהם, ניכרת גם מגמה של מיזוגים ורכישות בתוך הרשת השלישית, כמו רכישת מזרע על ידי טיב טעם. עוד ציינו לדוגמה את הניסיון שנעשה באחרונה לאיחוד בין החברות שקמה, ממן, יד יצחק, יינות ביתן, אבא ויקטורי, סופר רמה ומחסני מזון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully