וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם ההפצה עם תנובה לא עוזר לשמיר: יצרנית הסלטים סיימה את הרבעון השלישי עם הפסד תפעולי של 604 אלף שקל

עמי גינזבורג

29.11.2005 / 15:25

מנכ"ל החברה, עצמון ראש: "אני מקווה שנציג רווח כבר ברבעון הרביעי והתזרים יהיה חיובי באופן משמעותי"; מניית החברה איבדה 75% מערכה תוך חצי שנה; בעקבות הדו"ח - המניה צנחה ב-20% נוספים



תוצאותיה העסקיות של יצרנית הסלטים שמיר מזון עדיין מתקשות להמריא. החברה הקטנה, שמפעלה ממוקם באזור התעשייה ברקן, נחשבה במחצית הראשונה של 2005 לפלא כלכלי לאחר שחתמה על הסכם להפצת הסלטים שהיא מייצרת על ידי תנובה, ומנייתה המריאה אל על.



"זהו צעד שאמור להביא למהפך בפעילות שמיר ב-2005", אמר באותם ימים המנכ"ל עצמון ראש - שיחד עם משה גורביץ' ואייל גלברג - מחזיק בכ-66% ממניות החברה. "עד לחתימת ההסכם עם תנובה, הגענו רק לכ-700 נקודות הפצה פרטיות. בעקבות ההסכם הבלעדי, נקפוץ כבר בשלב הראשון לכ-2,000 נקודות מכירה ולאחר מכן נגיע ל-12 אלף מוקדים", סיפר ראש. כדי להפגין את רצינות כוונותיה, יצאה שמיר לראשונה בקמפיין פרסום טלוויזיוני בחודש מארס.



המשקיעים בבורסה חשבו שהנה צומח כאן סיפור ההצלחה חדש נוסח סנפרוסט, שאף היא הצליחה להמריא על כנפי השיווק וההפצה של תנובה, וקיוו ששמיר תנפק הצלחה דומה. מלבד הסכם ההפצה, תנובה סיפקה לשמיר הלוואה של כ-5 מיליון שקל, שמצורפת לה אופציה להמירה ל-25% ממניות שמיר. האופציה שיקפה איפוא לשמיר שווי חברה של כ-20 מיליון שקל.



בחודש מארס הגיעה מניית שמיר לשיא של 8 שקלים, שייצג ליצרנית הסלטים הקטנה שווי שוק של כ-40 מיליון שקל. בעלי השליטה החדשים בשמיר - ראש, גלברג וגורביץ' - שרכשו את השליטה בשמיר בדיוק שנה קודם לכן תמורת 6.5 מיליון שקל, ניצלו את ההמראה למימוש רווחים מהיר. השלושה מכרו אז כ-10% מהמניות שבידיהם לגופים מוסדיים ב-4 מיליון שקל, והחזירו הביתה כשני שלישים מההשקעה הראשונית. הדרך אל העושר בעבור בעלי השליטה על שמיר - נראתה אז פתוחה.



אך בינתיים, השתנה מעט כיוון המניה בבורסה, בעיקר בשל התוצאות הכספיות הלא מעודדות שסיפקה שמיר ברבעונים האחרונים. שלשום דיווחה שמיר כי ברבעון השלישי הסתכמו מכירותיה ב-15.5 מיליון שקל - ירידה של כ-4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. גם המכירות ל-9 החודשים הראשונים, שהסתכמו ב-45.6 מיליון שקל, עדיין נמוכות מעט מתוצאות התקופה המקבילה.



"הסכם ההפצה עם תנובה נכנס לתוקף רק במארס", הסביר אתמול ראש, "ולכן ההשפעה שלו על המכירות עוד לא ניכרת על כל השנה. בנוסף, הפסקנו למכור למשרד הביטחון, כי המכירות לשם לא היו רווחיות לנו, וצימצמנו ברבעון השלישי באופן משמעותי את המכירות לקלאבמרקט. שני הסעיפים האלה לבדם הפחיתו מהמכירות שלנו כ-3 מיליון שקל ברבעון השלישי. שני גורמים אלה - יחד עם הגידול במכירות לשוק הפרטי והקדמת התשלומים לספקים כדי לקבל מחירים טובים - סייעו לנו להגדיל את שיעור הרווח הגולמי ל-37%, לעומת 31% ברבעון המקביל".



הגידול בשיעורי הרווח לא הספיק כדי לכסות על העלייה בהוצאות השיווק והמכירה, שתפחו בעקבות ההסכם עם תנובה ל-4.6 מיליון שקל. כתוצאה מכך, נוצר לשמיר הפסד תפעולי של 125 אלף שקל. הוצאות המימון, שגדלו ל-480 אלף שקל, הובילו את החברה להפסד נקי של 560 אלף שקל. ההפסד של שמיר ל-9 החודשים הראשונים של השנה, שכלל גם הוצאות גבוהות בגין המעבר להפצה עם תנובה, הסתכם ב-11.2 מיליון שקל.



מלבד ההפסד הנקי, ברבעון השלישי נוצר לשמיר תזרים שלילי מפעילות בהיקף של 2.3 מיליון שקל. לדברי ראש, התזרים השלילי נבע בחלקו מהקדמת תשלומים לספקים, לצורך קבלת מחירים טובים יותר. בנוסף, בסוף ספטמבר החברה הצטיידה במלאי גבוה עקב חגי אוקטובר הצפופים, שפגעו בשטף הייצור במפעל.



ההפסדים הגבוהים של שמיר מתחילת השנה גרמו לירידה חדה בהון העצמי, שהידרדר לגירעון של 8.4 מיליון שקל. הגירעון היה יכול להיות גבוה יותר, אלמלא המירו שלושת הבעלים הלוואה של 2 מיליון שקל להון מניות בחודש אוגוסט.



בשמיר קיוו שההון העצמי יתפח בעוד כ-2.5 מיליון שקל, בעקבות מימוש מחצית מהאופציה שבידי תנובה, כפי שמסרה תנובה לחברה בחודש אוגוסט. אולם, תנובה התנתה את המימוש בגיוס אג"ח להמרה על ידי שמיר, כפי שתיכננה החברה לעשות. בינתיים ההנפקה בוטלה, ולא ברור אם תוכל לצאת אל הפועל בקרוב. מכיוון שתנובה לא ממהרת להיכנס להשקעה אקטיווית בשמיר, קשה לראות משקיעי אג"ח סולידיים מתנפלים על אג"ח של חברה תעשייתית, שלה גירעון עמוק למדי בהון העצמי.



ראש מתנחם בינתיים בכך שהחברה הצליחה לעמוד ביעדי המכירות - למרות אובדן הנתח של קלאבמרקט ומשרד הביטחון - וכן ברווחי Ebitda של כמיליון שקל ברבעון השלישי. לדבריו, המגמה החיובית בחברה נמשכת, כפי שניתן ללמוד מהשיפור בשולי הרווח הגולמי. "ברבעון הרביעי, הצמיחה במכירות לשוק הפרטי תימשך, ואני מקווה שנוכל כבר להציג רווח נקי", אמר. "משום שהיה לנו הרבה מלאי בתחילת הרבעון והפחתנו את התשלום לספקים, צפוי להיות לנו תזרים מזומנים חיובי משמעותית ברבעון הרביעי".



בינתיים נראה שהמשקיעים בבורסה לא נותרו אדישים להפסדיה של שמיר, ומניית החברה איבדה 75% מערכה בתוך כחצי שנה. המניה, שמרכזת מחזורי מסחר זעומים, ניצבת היום סביב מחיר של כ-2 שקלים, המשקף לחברה שווי שוק של כ-11 מיליון שקל בלבד. אתמול, בעקבות פרסום הדו"ח, המשיכה המניה במגמה כלפי מטה וצנחה ב-20% נוספים ל-1.7 שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully