וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספר ההונאות הפיננסיות בעולם במגמת עלייה - צמח ב-22% בשנתיים האחרונות

רויטרס

30.11.2005 / 10:37

מרבית ההונאות עדיין מתגלות במקרה ולא בצורה שיטתית למרות הגברת הפיקוח ויישום מערכות בקרה פנימיות בחברות; כך לפי סקר של פרייסווטרהאוס קופרס



למרות הפיקוח המוגבר והתקנות החדשות שנועדו לשפר את המנהל התקין בחברות, הונאות פיננסיות עדיין נמצאות במגמת עלייה בעולם, לפי מחקר של חברת ראיית החשבון פרייסווטרהאוס קופרס (PWC). המחקר מציין גם כי רוב ההונאות מתגלות במקרה עדיין, למרות התקנות הרבות שנועדו להגביר את הבקרה הפנימית בתוך החברה.



מספר החברות בעולם שדיווחו על הונאות פיננסיות צמח ב-22% בשנתיים האחרונות לפי המחקר, שכלל 3,634 ראיונות עם בכירי חברות ב-34 מדינות. מבין החברות שנסקרו, 45% דיווחו על זיהוי מקרי הונאה. זאת לעומת 37% שדיווחו על הונאות ב-2003. רק כשליש מההונאות ניתנו להערכה לטענת הבכירים, ואלו הגיעו ל-1.7 מיליון דולר בממוצע, ובסך הכל ליותר מ-2 מיליארד דולר.



"עבירות כלכליות נותרו קשות לזיהוי, למרות המאמצים הרבים של כולם להשקיע בבקרה פנימית", אומר סטיבן סקאלק, מוביל תחום החקירות העולמי ב-PWC. לפי הסקר, השיטה הנפוצה ביותר לגילוי הונאה פיננסית היא עדיין מקרית - כמו הודעות אנונימיות או דיווח אישי של עובדים.



המחקר, שהתבצע בשיתוף עם אוניברסיטת מרטין לותר בגרמניה, מצא כי הונאות נחשפות באופן מקרי ביותר משליש מהמקרים, ואילו בקרה חשבונאית חושפת 26% ממקרי ההונאות. לפי המחקר הונאות מתרחשות ומתגלות יותר בחברות גדולות, אך אף חברה או מגזר אינם חסינים בפני התופעה.



"שילוב של דברים יוצרים סביבה בה יש הזדמנות, יש תמריץ ויש היגיון לביצוע עבירות כלכליות", אומר סקאלאק. מבין ההונאות שהתבצעו בארה"ב, 60% היו הונאות של עובדי החברה. כמעט רבע ממבצעי ההונאות היו מנהלים בכירים - אלה שאמורים להיות אחראים על הדו"חות הכספיים.



התנאים הכלכליים באחרונה היו אולי גורם להגדלת הלחץ על בכירים לביצוע עבירות פיננסיות, אך גם למשאבים המוגבלים של חברות והרצון להתחרות בשווקים זרים יש חלק בגידול בהונאות, לדברי סקאלק. גורם פשוט עשוי להיות שההנהלה, הרגולטורים, רשויות החוק, המבקרים החשבונאיים ומועצות המנהלים פשוט השתפרו בגילוי ההונאות.



"לדעתי ההשקעה במערכות בקרה פנימיות משתלמת ומאפשרת זיהוי של יותר עבירות, אך נותר עדיין לראות האם זה משתלם גם בעתיד", אמר סקאלק. כמעט 80% מהחברות שנסקרו אמרו שלא נראה להן סביר כי ייפגעו מהונאות פיננסיות ב-5 השנים הקרובות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully