וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גד סואן, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות: "לחברות הציבוריות לא ברור מה מותר ומה אסור לעמית הסוקר"

אסף רותם

30.11.2005 / 16:13

יו"ר פורום התקינה באיגוד, אברהם מירון, בהתייחסו לחשש לזליגת מידע: "החברות עלולות להקשיח את הקריטריונים לגבי העברת מסמכים לתיקי רואי החשבון"



"רואי החשבון משמשים למעשה כנאמנים של הציבור והרשויות, למרות ששכרם משולם על ידי החברה. למוסד לסקירת עמיתים אין מעמד פורמלי. הוא אינו פועל ישירות מול החברות אלא מול רואי החשבון של החברות. המעמד הלא פורמלי של הגוף הזה יצר אי הבנות בקרב החברות" - כך אמר אתמול מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, גד סואן.



סואן אמר את הדברים בדיון שנערך אתמול, במלון דן תל אביב, בו השתתפו יו"ר הרשות לניירות ערך, משה טרי, יו"ר איגוד החברות הציבוריות, דני גולדשטיין ונשיא לשכת רואי החשבון, עופר מנירב. הדיון עסק במהותו ומטרתו של המוסד לסקירת עמיתים.



סקירת עמיתים נועדה להקשיח את הפיקוח של רו"ח על הדו"חות הכספיים, ולצמצמם את התלות של משרד רואי החשבון במי שמשלם את שכרו - החברה אותה הוא מסקר. לכאורה, אמורים משרדי רו"ח להחליף ביניהם דו"חות כך שמשרד רו"ח א', המסקר את חברת X, יבקר את עבודתו של משרד רו"ח ב', המסקר את חברה Y, ולהיפך. אולם, תופעת לוואי עשויה להיות חשיפת אינפורמציה של חברה למשרד רו"ח עמו איננה עובדת, ואף כזה שעובד עם, או עבור, מתחרים. בשל כך, עד היום החברות הציבוריות אינן נוטות לשתף פעולה עם מכשיר זה, ואף אינן בטוחות כיצד להתייחס אליו.



סואן הוסיף כי "מרבית החברות מבינות שקיום ביקורת הוא תנאי לאמון של שוק ההון ושל המשקיעים בחברות. איגוד החברות הציבוריות רואה בחיוב את פעילותו של המוסד לסקירת עמיתים. עם זאת, לא ברור לחברה מה מותר ומה אסור לעמית הסוקר, כשמדובר במסמכים המתייחסים לחברה".



לדברי יו"ר פורום התקינה באיגוד החברות הציבוריות, אברהם מירון, אם יימצא ליקוי בנהלי הביקורת בסקירת העמיתים, שם החברה יתגלה בסופו של דבר והיא תישא באחריות. זאת למרות שהטעות בנוהל בוצעה על ידי רואה החשבון. "החברות הציבוריות מעוניינות לעשות תיקונים, אולם לא להינזק במקרה שהטעות היא של רואה החשבון. יש למצוא את הדרך בה ממצאי הסקירה יגיעו אל החברות, לפני פרסום הד"וחות הכספיים, כך שניתן יהיה לתקנם בזמן", אמר מירון.



באשר לסוגיית זליגת סודיות המסמכים, צופה מירון כי החברות יקשיחו את הקריטריונים לגבי העברת מסמכים לתיקי רואי החשבון. "אני מעריך שלא ניתן יהיה עוד להעביר חלק מהמסמכים לתיקי רואי החשבון, והם יצטרכו לבדוק אותם בחברות עצמן", הוא הוסיף.



בסופו של הדיון, הוחלט על קיום כנסים תכופים עם החברות הציבוריות, כדי להבהיר ולהסביר את דרך פעולתו של המוסד לסקירת עמיתים. איגוד החברות הציבוריות תבע מרואי החשבון לפנות לכל חברה וחברה ולהסביר מהי סקירת עמיתים, מהי תכליתה, כיצד תובטח הסודיות של נתוני החברות ואיך יובטח שהחומר לא יגיע למתחרים או לרשויות. כל זאת, לפני שהחברה תידרש לתת את הסכמתה להשתתף בסקירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully