וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 4 שנים, חיפה כימיקלים נקנסה ב-584 אלף שקל

דוד רטנר

30.11.2005 / 21:08

המדובר בקנס הגבוה ביותר שהטיל עד כה בית משפט בישראל על מפעל בגין זיהום הים התיכון; עד שנת 2001 נחשב המפעל כגוף העיקרי שהרס את נחל הקישון עקב השפכים החומציים שהזרים לנחל



מפעל חיפה כימיקלים, הממוקם במפרץ חיפה, נקנס בשבוע שעבר ב-584 אלף שקל על זיהום הים. הקנס הוטל על המפעל במסגרת משפט שניהל המשרד לאיכות הסביבה נגד המפעל המזהם. במשרד לאיכות הסביבה הבליטו היום (רביעי) את העובדה שמדובר בקנס הגבוה ביותר שהטיל עד כה בית משפט בישראל על מפעל בגין זיהום הים התיכון. ואולם, כאשר בוחנים את האירוע, ניתן להצביע על בעיות קשות שעדיין קיימות ביכולת האכיפה מול מפעלים מזהמים.



חיפה כימיקלים מייצר דשנים וחומרי גלם לתוספי מזון. עד שנת 2001 נחשב המפעל כגוף העיקרי שהרס את נחל הקישון עקב השפכים החומציים שהזרים לנחל. במהלך שנות ה-90 הצליחה עמותת "אדם טבע ודין" לגרום בהליך משפטי למפעל לשלם מיליוני שקלים על הזיהום ? רוב הכסף הלך לעמותה, מיעוטו לדייגי הקישון.



חיפה כימיקלים הוא אחד מהמפעלים שנתבעו במשפטים אזרחיים גדולים שמתקיימים בבית המשפט המחוזי בחיפה ? תביעות של יוצאי השייטת ושל דייגי הקישון שטוענים שחלו עקב זיהום נחל הקישון.



המפעל מחזיק כמעט במונופול על יבוא אמוניה לישראל



בסוף 2001 קיבל על עצמו המפעל מגבלות זיהום חמורות שהטיל המשרד לאיכות הסביבה וכמעט בן לילה חל שיפור נכיר בזיהום שיצר, אם כי מדי פעם, עקב תקלות, המשיך המפעל לזהם את הקישון. בנוסף, מחזיק המפעל כמעט במונופול על ייבוא אמוניה לישראל והחומר המאוד מסוכן הזה מאוחסן במכל בן 12 אלף טונות במפרץ חיפה, ומהווה דאגה מתמדת מבחינת הסיכון שהוא עלול ליצור במקרה של רעידת אדמה או אסון אקולוגי. בחיפה כימיקלים פרצו בעשור האחרון מספר שריפות, לפחות אחת מהן סיכנה מפעלים אחרים באזור.



המפעל שייך לקבוצת מפעלים של אריה גנגר, ידיד קרוב של אריאל שרון. בחיפה כימיקלים מסרבים לדבר על רווחים, אם כי מכירות המפעל מעורכות ב 300 מליון דולר לשנה.



על פי כתבי האישום, חיפה כימיקלים וסמנכ"ל המפעל, עמי אלכסנדרון לא קיימו "תנאים בנוגע למתן דיווחים והגשת תוכניות, שנקבעו לחברה בהיתר להזרמת שפכים לים" בשנת 2001, ובנוסף גם ב-2001 וגם ב-2002 הזרימו שפכים לים דרך נחל קישון, שפכים ש"הכילו חומרים בערכים החורגים מהערכים שהותרו להם על פי ההיתר".



השופט: החברה הגדילה רווחיה על חשבון פגיעה במי הים



המשרד לאיכות הסביבה וחיפה כימיקלים הגיעו אחרי שנים בהם המשפט התקיים, להסדר טיעון לפיו הקנס יעמוד על 300 אלף שקל וכתב האישום האישי נגד הסמנכ"ל אלכסנדרון יבוטל. שופט בית משפט השלום בקריות, מרדכי ארגמן, לא קיבל את הסדר הטיעון על גובה הקנס, והעלה אותו ל-584 אלף שקל, אולם הוא קיבל את ההסדר לפיו מבוטל כתב האישום נגד הסמנכ"ל.



מול הבעייתיות בשנים הרבות שעברו מאז העבירה, והקנס היחסית נמוך, עומדת החריפות בה תקף השופט את חיפה כימיקלים: "מי שמרשה לעצמו לזהם את מי הים על-ידי הזרמת שפכים מזהמים מעל למותר על פי ההיתר שניתן לו והכל בגלל בצע כסף, צריך לחשוב על הנזקים הבריאותיים העלולים להיגרם לפרט. במיוחד כאשר הדבר נעשה מתוך מניע של רווח כספי, זה מעלה את חומרת העבירה עשרת מונים", כתב השופט ארגמן. הנאשמת איננה מוסד צדקה "אלא גוף כלכלי שעשיית רווח היא ההצדקה לקיומו ואת רווחיו הוא הגדיל על חשבון פגיעה חוזרת ונשנית במי הים. מפעם לפעם הציבור 'מתבשר' כי כתוצאה מנגישות הצבור לקישון וכיו"ב, נפגעה בריאותו במפגעים אלה ואחרים ובמחלות אלה ואחרות וזאת כתוצאה מהזיהומים הטמונים בו. זיהומים שאינה גזירה משמיים, אלא גזירה מידי אדם".

עמותת "אדם טבע ודין" בירכה על פסק הדין אך הוסיפה כי קנסות בסכומים שמעל 300 אלף שקל הם נדירים מאוד ומדובר בסכומים מגוחכים לחברות ענק. "כל עוד מנהלים בכירים לא יואשמו אישית במחדלים האכיפה לא תהיה רצינית", אומרים בעמותה.



מחיפה כימיקלים נמסר: "העובדות המתוארות בכתב האישום אינן רלוונטיות לחלוטין למציאות השוררת כבר במשך שנים בכל הקשור לעמידה הבלתי מתפשרת של חיפה כימקלים בכל התקנים המחמירים ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully