וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת גרטנר: השקעות בטכנולוגיות מידע במערכת הבריאות יכולות להפחית ב-50% את שיעורי התמותה בישראל

גליה ימיני

1.12.2005 / 8:20

פיליפ ליבמן, מנהל אזורי של גרטנר המזה"ת: "מדי שנה מתים בישראל כ-2,000 איש כתוצאה מהעדר מידע על ההיסטוריה של החולה"; פרויקט הרשומה הרפואית הלאומית של משרד הבריאות ממשיך לתפוס תאוצה



פרויקט הרשומה הרפואית הלאומית של משרד הבריאות ממשיך לתפוס תאוצה, ושמונה חברות היי-טק ישראליות כבר הגישו הצעות במטרה להתמודד על יישומו - נס טכנולוגיות, מג'יק, תים, יעל תוכנה, אורקל ישראל, Dbmotion, אקליפסיס ו-GMN. גם תאגיד הענק ההודי טאטא, שנכנס לישראל באחרונה, מעוניין להתמודד בפרויקט, שעיקרו יצירת תיק רפואי ממוחשב לכל אזרח בישראל.



במשרד הבריאות עדיין מתלבטים בשאלות אתיות רבות הנוגעות לשיתוף המידע הזה - וגם לגבי הדרך שבה הוא ייעשה. האם, למשל, יהיה לכל חולה תיק רפואי וירטואלי אותו אפשר יהיה להעביר מקופה לקופה, מבית חולים אחד למשנהו, ושכל מטפל יעדכן אותו? אם תתקבל הצעה זו, הרי שכל המידע על החולה יהיה שמור במערכת לאומית מרכזית אחת. על פי הצעה אחרת, המערכת תאפשר למטפל לקבל את המידע על החולה מכל המוסדות הרפואיים בו זמנית ולראות אותו, ויהיה שיתוף מידע בין המוסדות, ואולם המידע עצמו יעודכן ויישמר בנפרד בכל מוסד רפואי.



כל הסוגיות המורכבות האלה יועלו בכנס מיוחד על טכנולוגיה במערכת הבריאות שתערוך חברת המחקר גרטנר בתחילת השבוע הבא. "השקעות בטכנולוגיות מידע במערכת הבריאות יכולות להפחית ב-50% את שיעור התמותה בישראל. ההערכות שלנו הן שמדי שנה מתים בישראל כ-2,000 איש כתוצאה מהעדר מידע על ההיסטוריה של החולה", אומר פיליפ ליבמן, מנהל אזורי של גרטנר המזה"ת.



לדברי ליבמן, "הבעיה הגדולה היא שכאשר אדם מגיע למיון כשהוא מחוסר הכרה, למשל, המטפלים לא יודעים איזה תרופות הוא לוקח, איזה טיפולים וניתוחים עבר קודם לכן, ויש סכנה לפגוע בו בגלל מתן תרופות נוגדות. שיתוף מידע בין מערכות המידע השונות יכול לפתור את הבעיה".



לדברי ליבמן, "ישראל היא בין המדינות המתקדמות בעולם מבחינת הכנסת טכנולוגיות מידע למערכת הבריאות. בגלל שיש כאן תחרות עזה בין קופות החולים, הן דואגות שכל הרופאים שלהן יעבדו במערכות ממוחשבות. בארה"ב, למשל, רק 15% מהרופאים משתמשים במערכת ממוחשבת, ובצרפת כ-20% בלבד".



ג'ונתן אדוארדס, אנליסט בגרטנר אנגליה, טוען כי ישראל מתקדמת גם מבחינת הכנות התשתית לקראת פרויקט רשומה רפואית לאומית. "בהשוואה למערב אירופה ישראל נמצאת במצב מצוין. שם רק עכשיו מתחילים להכניס מערכות מחשוב לרופאים, ואילו בישראל זה אחרת", אמר אדוארדס.



ממשרד הבריאות נמסר כי המשרד סבור שלמערכת מידע ממוחשבת מתקדמת שמור תפקיד חשוב בטיפול הרפואי, במניעת כפילויות ובהקטנת טעויות של הצוות המטפל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully