וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפשר לעשות מיליונים מספרים - בעיקר אם הופכים אותם לסרטים

עפרה שלו

4.12.2005 / 10:06

הסופרים של רבי המכר למיניהם משתייכים, על פי רוב, לסוגי ספרות פופולריים; הונה של ג'יי-קיי רולינג, נציגת ז'אנר הפנטזיה, מוערך במיליארד דולר; סופר נוסף שצבר מיליונים ממכירת ספריו, בהם "קין והבל" ו"הבת הסוררת", הוא לורד ג'פרי ארצ'ר הבריטי



הכישוף המדהים המזוהה עם המכשף המתבגר הארי פוטר הוא ללא ספק הפיכתה של ג'ואן קייטלין רולינג, אם חד הורית שהתקיימה מקצבת סעד, לסופרת העשירה בעולם, ולאישה העשירה ביותר בבריטניה. רולינג, שהונה מוערך במיליארד דולר, היא אחת הנשים הבודדות אשר נהפכו למיליארדריות בזכות עצמן.



דמותו של הארי פוטר נולדה בסיפורים שסיפרה רולינג לשני ילדיה לפני השינה. כיום, הרפתקאותיו מגוללות בשבעה ספרים, שכל אחד מהם זכה להצלחה אדירה ברחבי העולם. יותר מ-265 מיליון ספרי הארי פוטר נמכרו ב-200 מדינות, ב-62 שפות.



ברשימות המיליונרים המתפרסמות לעתים מזומנות במגזינים השונים מקומם של הסופרים נפקד כמעט לגמרי. הסופרים המעטים שהצליחו ליהפך למיליונרים בזכות יצירתם הם אלו אשר הפנימו את העובדה כי הקריאה איבדה מהפופולריות שלה. מייצרי רבי המכר למיניהם משתייכים על פי לרוב לז'אנרים ספרותיים פופולריים וקלילים באופן יחסי, כגון ז'אנר הפנטזיה, האימה, המתח והרומן הרומנטי. בנוסף, מרבית הסופרים המיליונרים הם כאלו שהשכילו להפוך את עצמם או את הספרים שלהם למותג שמוכר הרבה יותר מספרים.



ג'יי-קיי רולינג, בת 38, יצרה אימפריה של מיתוג וקניין רוחני אשר כל חברת מדיה הייתה מתקנאה בו. שלושת סרטי הארי פוטר הראשונים, שהפיקה וורנר ברדרס, גרפו 2.3 מיליארד דולר בקופות ברחבי העולם. לפני שבועיים יצא לאקרנים הסרט החדש והרביעי בסדרה, ותפס את המקום הראשון במכירות כרטיסים בארה"ב וקנדה עם 101.4 מיליון דולר - הפתיחה הרביעית בגודלה בכל הזמנים. מכירות DVD, צעצועים ומוצרים נלווים אחרים של הארי פוטר מסתכמות במאות מיליוני דולרים.



לפני שהודח על ידי מלכת הפנטזיה, נחשב סטיבן קינג, מי שהחיה את ז'אנר ספרי האימה, לסופר העשיר בעולם. קינג כתב עשרות ספרים, בקצב של כשניים בשנה, ומכר יותר מ-100 מיליון עותקים. לפי הערכות, הוא מרוויח כ-15 מיליון דולר לספר. רבים מספריו של קינג עובדו לסרטי קולנוע, בהם "בית כברות לחיות" (הטעות במקור), "מיזרי" ו"גרין מייל". סרט המופת של סטנלי קובריק, "הניצוץ", הוא עיבוד לספר של קינג. ג'ון גרישם, עורך הדין שנהפך לסופר מתח, אחראי גם הוא למספר עצום של רבי מכר ושוברי קופות.



סופר נוסף שצבר מיליונים ממכירת ספריו, בהם "קין והבל" ו"הבת הסוררת", הוא לורד ג'פרי ארצ'ר הבריטי. מבקריו אומרים כי ספריו משולים לאופרת סבון, אבל אף אחד מהם אינו משתווה לאופרת הסבון של חייו. ארצ'ר, לשעבר חבר פרלמנט וסגן יו"ר במפלגה השמרנית, הגיש ב-1987 תביעת דיבה נגד הצהובון "דיילי סטאר", אשר דיווח כי ארצ'ר שכב עם זונה אירית. ארצ'ר זכה במשפט וקיבל פיצויים בגובה של 500 אלף ליש"ט.



אולם כמה שנים לאחר מכן, מזכירתו האישית של ארצ'ר וחברו טענו כי הוא פיברק אליבי ללילה שבו בילה עם הזונה. ב-2000 נשפט ארצ'ר בגין הפרת הליכי משפט, נמצא אשם, ונידון לארבע שנים בכלא, מתוכן ריצה שנתיים. במהלך המשפט טענה מזכירתו כי ארצ'ר שכר את שירותיו של רוצח שכיר כדי להיפטר מעד מפתח במשפט.



באופן אירוני, ז'אנר הספרים החדש המייצר סופרים מיליונרים הוא ז'אנר מדריכי ההתעשרות. אחד הנציגים המובהקים של הז'אנר הוא רוברט קיוסאקי, מחבר רב המכר "אבא עשיר, אבא עני", שתורגם ל-40 שפות. הספר, שהיה להצלחה מסחררת מיד עם צאתו לאור ב-1998, נכנס החודש לשנתו השישית ברשימת רבי המכר של ה"ניו יורק טיימס" - שיא שאליו הגיעו מלבדו רק שלושה ספרים אי פעם. קיוסאקי פרסם מאז עשרות ספרים נוספים, ומכר 24 מיליון עותקים ברחבי העולם. הונו מוערך ביותר מ-100 מיליון דולר.



גם קיוסאקי הפך את עצמו למותג, או ליתר דיוק, לאימפריה של מותג. מלבד ספרים, הוא מוכר ספרי קלטת, משחקים, סרטי די-וי-די, עורך סמינרים מארגן מועדונים ברחבי העולם. הוא אף הקים קהילה בשם "קהילת מקורבי האבא העשיר" ("'Community RichDad Insiders") והשיק שיטת יעוץ אישי (קואצ'ינג) ברוח הספר. מבקריו טוענים כי נבנה סביבו פולחן אישיות בעל מאפיינים פנאטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully