וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איתן רוב יציע לאולמרט למנות את ג'קי מצא למחליפו

מירב ארלוזורוב

4.12.2005 / 10:27

מצא משמש כיום סגן בכיר למנהל רשות המסים לעניינים מקצועיים; אולמרט אמור להחליט על מחליפו של רוב בקרוב



מאת מירב ארלוזורוב ומוטי בסוק



בכיר ברשות המסים יוצא להגנת מנהלי מס הכנסה שהיו מעורבים במגעים ובקביעת שיעור המס בעסקת סלקום. זאת בעקבות הביקורת שנשמעה בשבוע שעבר, ולפיה שיעור גביית המס בעסקה היה נמוך מהראוי. הבכיר הגיב לדברי הביקורת והגדיר אותם "קשקוש". לדבריו, "רק בנס הצלחנו לגבות שם בכלל מס", תודות לעיכוב בכניסתה לתוקף של אמנת כפל המס בין ישראל לברזיל.



בעסקה רכשה אי.די.בי הישראלית, שבבעלותו של נוחי דנקנר, את השליטה בסלקום מידי המשקיעים הזרים - חברת בלסאות' ומשפחת ספרא הברזילאית. בעסקה שילמה אי.די.בי, במקומה של משפחת ספרא, מסים בהיקף של כ-40 מיליון דולר. לדברי הביקורת, העובדה שנוחי דנקנר - מאנשי העסקים המשפיעים ביותר במשק - היה מעורב בה, הביאה לכך שרשות המסים התכופפה בפניו והסתפקה בתשלום מס נמוך. את המגעים מול אי.די.בי ניהל ג'קי מצא, ראש המחלקה המקצועית ברשות ואחד משלושת המועמדים המובילים לתפקיד ראש רשות המסים הבא.



המוכרים בעסקה, ומי שיגבו את הרווח עליה, הם משקיעים זרים שלכאורה אינם חייבים כלל מס בישראל. חברת בלסאות' אכן פטורה ולא שילמה מס על רווחיה בעסקה. לעומת זאת, ממשפחת ספרא - בשל העדר אמנת כפל מס בתוקף עם ברזיל, כאמור - ניתן היה לדרוש תשלום מס חלקי. האמנה תיכנס לתוקף בשבוע הבא.



ברשות המסים טוענים כי הפירצה - בגינה נדרשה בכלל משפחת ספרא הברזיליאית לשלם מס בישראל - אינה ברורה, וכי לכל המעורבים היה ברור גם שהיא קצובה בזמן - לו היתה אמנת כפל המס נכנסת לתוקף מוקדם יותר, לא ניתן היה לגבות ממשפחת ספרא מס כלל. לפיכך, הדרישה הראשונית של רשות המסים היתה לתשלום מס של 80 מיליון דולר. אי.די.בי - שנכנסה לנעליה של משפחת ספרא - הציעה 20 מיליון דולר ולבסוף הוסכם על פשרה בגובה של כ-40 מיליון דולר. לדעת הבכיר ברשות המסים מדובר ב"פשרה הוגנת, שביחס לנסיבות צריכה להיחשב להשג גדול". לדבריו, הביקורת שהוטחה ברשות המסים בעניין היא מקוממת - על רקע ההשג. להערכתו, מקורה של הביקורת במאבקי הירושה במס הכנסה ובנסיון לפגוע בסיכוייו של ג'קי מצא להתמנות לתפקיד ראש רשות המיסים החדש.



מנהל רשות המסים איתן רוב יציע בקרוב לשר האוצר אהוד אולמרט למנות את ג'קי מצא (36) כמחליפו בתפקיד, עם פרישתו מהרשות בסוף החודש. מצא משמש כיום סגן בכיר למנהל רשות המסים לעניינים מקצועיים. אולמרט אמור להחליט על מחליפו של רוב בקרוב מאוד. הוא יתקשה למנות מועמד חיצוני, בשל הגבלות היועץ המשפטי לממשלה ונציב שרות המדינה לגבי מינויים בתקופה של ערב בחירות - לפיכך להמלצת רוב משמעות גדולה במיוחד.



שני מועמדים אחרים לתפקיד הם שוקי ויטה (45), סגן בכיר לשומה וביקורת, ועוזר ברקוביץ (51), ראש מינהל ארגון, משאבים וטכנולוגיה. מועמד חיצוני לתפקיד הוא עו"ד ורו"ח אודי ברזילי, לשעבר היועץ המשפטי בנציבות מס הכנסה. מצא נהנה מיוקרה והערכה מקצועית רבה בצמרת נציבות מס הכנסה, בצמרת אגפי האוצר האחרים וגם בקרב גורמי מס בסקטור העסקי.



בשבועות האחרונים קיים מתח רב ברשות המסים סביב השאלה מי יחליף את רוב בתפקיד מנהל רשות המסים. מרבית הערכות הפנימיות היו כי מצא הוא המועמד המוביל. כל אחד מהמתמודדים על התפקיד ניסה לקבל הבטחה של רוב, כי יתמוך בו. מאז מונה יאיר רבינוביץ (ב-85') לנציב מס הכנסה, לא נעשה מינוי חיצוני לראש מערכת המסים, היום רשות המסים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully