וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השותפים החדשים של ליאון רקנאטי באי.די.בי

הארץ

2.7.2001 / 8:12

מאת רותם שטרקמן

הודעתה הלקונית של קרדן בשבוע שעבר על סיכום עקרוני עם ליאון רקנאטי בדבר הצטרפותה לקבוצת משקיעים בראשותו, תוך כוונה לפעול במשותף לרכישת השליטה באי.די.בי, היתה שיא בפעילות קבוצת קרדן ב-10 השנים האחרונות. לפני 11 שנים רכשו אבנר שנור ויוסף גרינפלד, השותפים בחברת היהלומים אסטרא, את קרדן הקטנה לפי שווי של 3 מיליון דולר.

מאז הובילו השניים את צמיחתה ושלחו את זרועותיה לתחומי פעילות מגוונים ורבים במשק, תוך יצירת שווי של כ-150 מיליון דולר לחברה האם והנפקת חברות בנות.

אחת השאלות הראשונות שעולה מהידיעה על רכישת השליטה באי.די.בי היא מהיכן תביא קרדן את הכסף לרכישה. על פי הערכות מדובר בכ-150 מיליון דולר, בדומה לשווי קרדן בבורסה. אחת התשובות האפשריות קשורה בעובדה שגרינפלד ושנור הם בעלי אחת מחברות היהלומים הגדולות במשק, המגלגלת מאות מיליוני דולרים בשנה.

תשובה אפשרית נוספת טמונה בשותפיה האסטרטגיים של קרדן בעסקי הנדל"ן באירופה - סיטיבנק ודויטשה בנק, והבנק האירופי לפיתוח - שהם מהבנקים הגדולים בעולם. המאזן המאוחד של קרדן, שהיה בסוף 2000 1.4 מיליארד שקל, והמאזן של קרדן ללא החברות הבנות, שהוא 444 מיליון דולר - לא יוכלו לממן את הרכישה. נראה כי קרדן תצטרך למנף את השקעתה באמצעות הון זר מבנקים בישראל וחו"ל, כשגיוסי הכספים הגדולים שערכה החברה במזרח אירופה בהיקף של 300 מיליון דולר יעזרו לה בגיוס הכספים גם לצורך זה.

מאה חברות בנות

פעילותה של קרדן מפוזרת באמצעות 100 חברות בנות בתחומי נדל"ן, מסחר, טכנולוגיה, תקשורת ושירותים פיננסיים. החברה פועלת כחברת השקעות ומשתפת פעולה בעסקיה עם גופים גדולים המובילים בתחומי פעילותם בדרך כלל, ובהם ג'נרל מוטורס, דויטשה בנק וסיטיבנק בחו"ל, ותנובה ואזורים בישראל. הפעילויות וההשקעות מתבצעות על ידי החטיבות - החברות הבנות שחלקן ציבוריות, כשכל חטיבה ממוקדת במגזר אחד.

החברה האם קרדן מורכבת ממטה קטן, המוביל את האסטרטגיה של החברה ומכוון את מדיניות החברות הבנות, ותורם להן קשרים מקומיים ומשאבים פיננסיים. השווי הנכסי של קרדן נאמד ב-200 מיליון דולר, הגבוה בכ-50 מיליון דולר משווי השוק שלה.

בתחום הנדל"ן פועלת קרדן באמצעות החברה הבת קרדן נדל"ן , הנסחרת בבורסה של תל אביב לפי שווי שוק של 60 מיליון דולר. ב-1994 נכנסה קרדן לפעילות ייזום והשקעות במזרח אירופה. GTC פולין, שהוקמה על ידי קרדן עם תחילת הפעילות, נמנית עם חברות הנדל"ן הגדולות בפולין, כשבבעלותה נכסים בהיקף של יותר ממיליון מ"ר. בין השאר הקימה GTC בווארשה את מרכז העסקים והמסחר הגדול ביותר בפולין, המאוכלס ברובו על ידי גופים בינלאומיים מהגדולים בעולם.

שותפיה של קרדן בעסקים בפולין הם סיטיבנק ודויטשה בנק, ובאחרונה נכנס הבנק האירופי לפיתוח, EBRD, כשותף לפי שווי חברה של 250 מיליון דולר. בשנתיים האחרונות גייסה GTC אג"ח בהיקף של כ-300 מיליון דולר, במה שנחשב לאחד מגיוסי האג"ח הגדולים שהיו במזרח אירופה בשנים האחרונות.

פעילותה של קרדן נדל"ן בחו"ל מתבצעת באמצעות חברה בת הולנדית הנשלטת על ידי GTC International, שהיא בעלת השליטה בחברות GTC בפולין, רומניה והונגריה. הרחבת פעילות הנדל"ן במדינות אלה נעשית בשיתוף פעולה עם הבנקים הזרים ועם אזורים מקבוצת אי.די.בי, וכן עם גנדן נדל"ן, שהצטרפה באחרונה בדרך של הקצאת מניות פרטית של %20 בתמורה ל-20 מיליון דולר. לקרדן יש פעילות יזמית גם בישראל, הכוללת פרויקט משרדים ומסחר באזור התעשייה החדש בראשל"צ, בית קרדן בתל אביב, פרויקט הולילנד בירושלים ואחוזות הנשיא ברחובות.

הכנסות של 130 מיליון דולר ב-2001 מביטוח

ב-1996 החלה קרדן בהקמת מערך עסקי ביטוח וקרנות פנסיה במזרח אירופה באמצעות החברה ההולנדית TBIH, שרכשה חברות ביטוח בבולגריה, רומניה, סלובקיה וקרואטיה, והקימה כמה קרנות פנסיה במדינות אלה. גם פעילות זו מתבצעת עם שותפיה הבינלאומיים של קרדן, כשבאחרונה רכש ה-EBRD סך של 23% מהמניות לפי שווי חברה של 92 מיליון דולר.

ההכנסות מחברות הביטוח יהיו ב-2001 כ-130 מיליון דולר, ובסך הכל מספר החברים בקרנות הפנסיה יהיה כ-650 אלף איש. בישראל מחזיקה קרדן בכ-90% ממניות קרדן השקעות הון (לשעבר החברה המרכזית לניירות ערך), שהיא מחברות הברוקרים הגדולות בישראל.

הון סיכון בשותפות עם בני שטיינמץ

קרדן טכנולוגיות הנסחרת בבורסה של תל אביב לפי שווי שוק של כ-140 מיליון שקל, היא זרוע השקעות הון סיכון בחברות טכנולוגיה צעירות של קרדן. קרדן טכנולוגיות הוקמה ב-1994 והיתה שותפה בשנים האחרונות בהקמה וניהול של שלוש קרנות הון סיכון, הנחשבות בין המוצלחות בישראל - קרן ניצנים, קונקורד 1 וקונקורד 2 - עם היקף השקעה כולל של כ-275 מיליון דולר. אחד מבעלי השליטה בקרדן טכנולוגיות הוא היהלומן בני שטיינמץ.

לקרנות של קרדן נזקפות כמה הצלחות, ובהן מכירת אקורד לפוליקום האמריקאית ברווח הון של 12 מיליון שקל, ומכירת אי.די.אס ישראל ל-EDS ברווח של 19 מיליון שקל. אתמול דיווחה החברה על מיזוג פעילות המסחר האלקטרוני שלה עם פעילות קבוצת Agro Marches הצרפתית, העוסקת במתן פתרונות למגזר החקלאי באירופה ובארצות המגרב.

קרדן טלקום מרכזת את הפעילות בתחומי התקשורת, והיא מחזיקה ב-6% ממניות חברת הטלוויזיה בלוויין יס. כן מחזיקה קרדן במניות בחברות תקשורת ומולטימדיה בינלאומיות, כגון ענדן, וימטקיס ו-Infonct.

יוניברסל מוטורס ישראל (UMI) היא יבואנית של כלי רכב מקבוצת GM בישראל. החברה הוקמה ב-1993 והיא משווקת את דגמי החברות אופל, איסוזו, סאאב וג'נרל מוטורס. GM הצטרפה ל-UMI בצעד יוצא דופן והיא מחזיקה כיום ב-10% ממניותיה. היקף מכירות כלי הרכב של UMI ב-2000 היה 1.5 מיליארד שקל.

ב-2000 רכשה קרדן את מלוא הבעלות על חברת תה"ל, המספקת שירותי ייעוץ הנדסי ותכנון, ומבצעת פרויקטים בישראל ובעולם בתחומים הקשורים לאיכות הסביבה, מים, ביוב, ניקוז, השקיה, אנרגיה וחקלאות. רכישת החברה נעשתה במסגרת תוכניתה האסט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully