וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזוז: שר שיציע טובות הנאה לבוחר דינו מאסר

יובל יועז

4.12.2005 / 18:46

היועץ המשפטי פירסם קובץ הנחיות באשר לכללים החלים על שרים בתקופת הבחירות; מזוז הזהיר את השרים: "בכוונתנו להקפיד על אכיפת הוראות החוק"



מאת יובל יועז וצבי זרחיה



היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, העביר היום (ראשון) לראש הממשלה, אריאל שרון, וליתר השרים בממשלה, "קובץ הנחיות" באשר לכללים, להגבלות ולהוראות המיוחדות החלות עליהם בתקופת בחירות. ההנחיות מורות לשרים באשר ל"מותר והאסור" בשורה של נושאים - הן בנוגע למינויים בתקופת בחירות, הן בנוגע להקפדה על "טוהר הבחירות", והן בנוגע לאישור על שימוש במשאבים ציבוריים לצרכים מפלגתיים.



"בכוונתנו להקפיד על אכיפת הוראות החוק וההנחיות במכלול בנושאים הכרוכים בבחירות", הזהיר מזוז את השרים, "בין אם מדובר באכיפה פלילית, באכיפה משמעתית או באמצעים אחרים".



בהנחיה הנוגעת ל"טוהר הבחירות" קובע היועץ, כי "כל ניסיון להשפיע על שיקול דעתו של הבוחר באמצעות טובת הנאה אישית או איומים נקבע כעבירה פלילית חמורה שדינה חמש שנות מאסר". לדברי מזוז, "עצם הצעתה של טובת הנאה, לרבות כסף, שווה כסף, שירות או עבודה לאדם, כדי שיצביע או יימנע מלהצביע מהווה עבירת שוחד בחירות. כך גם עצם השימוש באיום בגרימת נזק, איום בפיטורין או במניעת עבודה". מזוז מציין כי גם עבירה של "שידול להצביע או להימנע מלהצביע בדרך של השבעה, קללה ונידוי" נאסרה במפורש.



ההנחיות גם אוסרות על שרים להבטיח "טובות הנאה או הקצאת תקציבים" במהלך סיורי בחירות. בהנחיה העוסקת באיסור השימוש במשאבי המדינה לצורכי תעמולת בחירות נאמר, כי "מאחר שבתקופת בחירות כל פרסום מטעם משרד ממשלתי העוסק בפועלו של נבחר הציבור, או הכולל את תמונתו, עלול להיתפש כתעמולת בחירות אסורה, יש להיוועץ עם היועץ המשפטי במשרד בטרם פרסום דבר העלול להיראות כתעמולת בחירות אסורה". מזוז גם מזכיר את האיסור על שימוש בלשכותיהם של שרים ובצוות המשרדי לצורך פעילות מפלגתית, ואת האיסור על עריכת סקרים על-ידי גוף ממשלתי.



עובדי מדינה בכירים הרצים בבחירות יתפטרו בדצמבר



בתוך כך, נציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, פירסם היום הנחיות בדבר פעילות מדינית ומפלגתית של עובדי המדינה בתקופת הבחירות. על פי ההנחיות, עובדי מדינה בארבע הדרגות הבכירות, המעוניינים להיבחר לכנסת ה-17, יצטרכו להתפטר מתפקידם בסוף דצמבר 2005.



לפי ההנחיות, עובד שהתפטר משירות המדינה כדי להציג את מועמדותו לבחירות לכנסת זכאי לפיצויי פיטורין. הוא יוכל לחזור לשירות המדינה רק לאחר שיתפטר מרשימת המועמדים. עובד מדינה שאינו נמנה עם ארבע הדרגות הבכירות חייב להודיע בכתב, מוקדם ככל האפשר, על כוונתו להתמודד על מקום ברשימת מפלגה לכנסת, עוד בטרם הגיש מועמד בבחירות מקדימות או נקט פעולה אחרת להכללתו ברשימת המועמדים. כהונת עובד מדינה (למעט מורה) שאינו נמנה עם ארבע הדרגות הבכירות, וששמו נכלל באחת מרשימות המועמדים לכנסת, תופסק מיום הגשת רשימת המועמדים ועד יום הבחירות, ואם נבחר לכנסת - כל זמן כהונתו כחבר כנסת.



עובד מדינה בארבע הדרגות הבכירות בשירות המדינה לא יכהן בגוף בוחר במפלגה, הבוחר את מועמדיו לכנסת בבחירות פנימיות (למעט פריימריס), ומתוקף כך לא יוכל להשתתף בבחירות פנימיות במפלגה לגיבוש רשימת מועמדיה לכנסת ולממשלה. עובדי מדינה זוטרים רשאים להשתתף בבחירות בגוף בוחר, ובלבד שההצבעה חשאית. בפריימריס רשאים עובדי מדינה להשתתף, ללא כל קשר לדרגתם.



אין לקיים פעילות מפלגתית (כגון אסיפה או הרצאה) במשרדי הממשלה ובמתקנים השייכים להם. על העובדים נאסר להשתמש ברכוש המשרד ובשירותיו לפעילות מטעם מפלגה או למענה, ונאסר עליהם להשתמש במבני המשרד, בכספיו ובציודו - כגון כלי רכב של המשרד, מכשירי טלפון ופקסימיליה - לצורך תעמולת בחירות. למי שמכהן ב"משרות אמון" בלשכת שר או סגן שר מותר לעסוק בפעילות מפלגתית בתחום המשרד או המתקן הממשלתי, אם מדובר בפעילות מינהלית של סיוע לשר או לסגן השר. ואולם אסור להם לעסוק בפעילות מפלגתית מובהקת, כגון גיוס מצביעים, תרומות ותומכים.



עובדי המדינה נדרשים להקפיד שמעשיהם לא יתפרשו, כאילו נועדו לקדם אינטרס של מפלגה כלשהי או מועמד מסוים. על עובדי מדינה בעלי סמכות מינהלית, או כאלה שתפקידם כרוך במגע עם קהל, נאסר לארח חוגי בית לצורך תעמולת בחירות, או לנאום בחוגים כאלה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully